Kajian keberkesanan penggunaan cakera padat microsoft power point dalam proses P&P bagi subjek perakaunan kewangan satu di Politeknik
Dalam dunia pendidikan sebenar, pelbagai kaedah pengajaran boleh digunakan termasuklah penggunaan komputer. Kajian ini dijalankan bagi menghasilkan bahan pengajaran yang berasaskan komputer bagi mata pelajaran Perakaunan Kewangan Satu di Politeknik serta melihat kesannya terhadap pencapaian pelaj...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2003
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/9711/1/24p%20SUHAILI%20YUSOF.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9711/2/SUHAILI%20YUSOF%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9711/3/SUHAILI%20YUSOF%20WATERMARK.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Dalam dunia pendidikan sebenar, pelbagai kaedah pengajaran boleh digunakan
termasuklah penggunaan komputer. Kajian ini dijalankan bagi menghasilkan bahan
pengajaran yang berasaskan komputer bagi mata pelajaran Perakaunan Kewangan Satu di
Politeknik serta melihat kesannya terhadap pencapaian pelajar. Kajian ini menggunakan
sampel sebanyak 90 orang pelajar Politeknik Seberang Perai Pulau Pinang yang
mengambil mata pelajaran Perakaunan Kewangan Satu yang terdiri daripada pelajar
Diploma Pengurusan Perniagaan dan Diploma Perakaunan. Data yang diperolehi akan
dianalisis menggunakan Statistical Program For Social Science' (SPSS) Version 11.0.
Statistik yang digunakan untuk menganalisis data ialah jenis deskriptif statistik seperti
min, sisihan piawai, dan juga ujian t. Dapatan kajian juga menunjukkan terdapat
perbezaan yang signifikan di antara sebelum dan selepas penggunaan ABBM yang
dibangunkan dalam prestasi pelajar. Hasil kajian ini menunjukkan nilai keseluruhan min
bagi peningkatan prestasi pelajar adalah 3.21 manakala aspek penerimaan pelajar pula
adalah 3.17. Ini menunjukkan bahawa ABBM yang dibangunkan adalah amat sesuai
digunakan sebagai bahan pengajaran dan pembelajaran. |
---|