Pembinaan modul pembelajaran kendiri melalui laman web dalam matapelajaran pembuatan perabot bagi pelajar berkeperluan khas (pekak) Sekolah Pendidikan Khas Shah Alam
Kajian dijalankan untuk melihat keberkesanan pengbasilan Modul Pembelajaran bagi matapelajaran 'Pembuatan Perabot'untuk pelajar-pelajar berkeperluan khas (pekak). Modul pembelajaran ini merupakan Modul Pembelajaran Kendiri (MPK). Objektifkajian ini adalah untuk melihat keberkesanan Modu...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2003
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/9846/1/24p%20FADILAH%20YURANI.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9846/2/FADILAH%20YURANl%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9846/3/FADILAH%20YURANl%20WATERMARK.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Kajian dijalankan untuk melihat keberkesanan pengbasilan Modul Pembelajaran
bagi matapelajaran 'Pembuatan Perabot'untuk pelajar-pelajar berkeperluan khas
(pekak). Modul pembelajaran ini merupakan Modul Pembelajaran Kendiri (MPK).
Objektifkajian ini adalah untuk melihat keberkesanan Modul yang dihasilkan melalui
tiga aspek iaitu isi pelajaran modill dapat membantu memudahkan proses pembelajaran,
gaya pembelajaran yang dapat meningkatkan motivasi pelajar serta gaya persembahan
yang dapat menarik minat pelajar terhadap pembelajaran. Responden kajian ini terdiri
daripada 20 orang pelajar tingkatan 4 Sekolah Pendidikan K11as (pekak) Shah Alam
Selangor. Data dikumpul dengan menggunakan soal selidik dan dianalisis
menggunakan perisian SPSS ( Statistical Pakage for Social Sciences) versi 11.0 bagi
mendapatkan peratusan skor min. Dalam kajian ini menunjukkan isi pelajaran modul
yang dihasilkan dapat membantu memudahkan proses pembelajaran pelajar disamping
mempunyai elemen persembahan yang mampu menarik minat pelajar. Hasil kajian
juga mendapati bahawa gaya pembelajaran yang terdapat dalam modul dapat
mempertingkatkan motivasi pelajar terhadap proses pembelajaran. Semua basil kajian
dipersembahkan dalam bentuk jadual dan rajah. Cadangan-cadangan diberikan untuk
menunjukkan bagaimana modill ini boleh dilaksanakan dengan lebib efektif dalam
usaha membantu memudahkan proses pembelajaran dan meningkatkan kreativiti pelajar
dalam proses merekabentuk perabot |
---|