Pengajaran dan pembelajaran: pembinaan modul pembelajaran reka bentuk struktur kayu secara interaktif
Perkembangan teknologi maklumat dalam dunia pendidikan tidak lagi boleh dinafikan pada masa kini. Keperluan yang meningkat dalam sistem pembelajaran dan pengajaran memerlukan mereka yang terlibat memberi sepenuh twnpuan terhadap mata pelajaran bagi mencapai matlamat. Untuk tujuan ini Modul Multimedi...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2003
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/9938/1/24p%20ABDUL%20RAHIM%20MOHAMMED%20SANI.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9938/2/ABDUL%20RAHIM%20MOHAMMED%20SANI%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9938/3/ABDUL%20RAHIM%20MOHAMMED%20SANI%20WATERMARK.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Perkembangan teknologi maklumat dalam dunia pendidikan tidak lagi boleh dinafikan pada masa kini. Keperluan yang meningkat dalam sistem pembelajaran dan pengajaran memerlukan mereka yang terlibat memberi sepenuh twnpuan terhadap mata pelajaran bagi mencapai matlamat. Untuk tujuan ini Modul Multimedia lnteraktif (MMJ) dihasilkan bagi membantu memudahkan pelajar dalam mata pelajaran Reka Bentuk Struktur Kayu. Seramai 38 orang pelajar Ijazah Sarjana Kejuruteraan Awam (Teknologi Berasakan Kayu) di Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn telah terlibat sebagai responden. Statistik deskriptif digunakan dalam mengumpul dan menganalisis data. Secara keseluruhannya dari hasil kajian, menunjukkan para pelajar memberikan maklwn balas yang positif terhadap MMI ini. Skor min yang diperolehi dalam penilaian sifat mesra pengguna adalah 3.22, menandakan responden sangat bersetuju dengan sifat mesra pengguna MMI. Manakala dalam penilaian kualiri paparan skor minnya adalah 2.70, iaitu berada dalam lingkungan sederhana. Bagi penilaian unsur motivasi, skor minnya adalah 3.17, iaitu berada pada tahap yang tinggi. Sementara penilaian terhadap keupayaan peningkatan daya kognitif MMI ialah 3.17. Hasil dari kajian ini, didapati bahawa kebanyakan pelajar lebih berminat terhadap menggunakan media yang pelbagai seperti teks, audio dan visual. Waiau bagaimana pun masih terdapat beberapa aspek yang perlu diperbaiki untuk memantapkan MMI |
---|