Pengajaran dan pembelajaran: pembinaan modul pembelajaran reka bentuk struktur kayu secara interaktif

Perkembangan teknologi maklumat dalam dunia pendidikan tidak lagi boleh dinafikan pada masa kini. Keperluan yang meningkat dalam sistem pembelajaran dan pengajaran memerlukan mereka yang terlibat memberi sepenuh twnpuan terhadap mata pelajaran bagi mencapai matlamat. Untuk tujuan ini Modul Multimedi...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mohammed Sani, Abdul Rahim
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2003
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/9938/1/24p%20ABDUL%20RAHIM%20MOHAMMED%20SANI.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9938/2/ABDUL%20RAHIM%20MOHAMMED%20SANI%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9938/3/ABDUL%20RAHIM%20MOHAMMED%20SANI%20WATERMARK.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-uthm-ep.9938
record_format uketd_dc
spelling my-uthm-ep.99382023-09-13T07:31:10Z Pengajaran dan pembelajaran: pembinaan modul pembelajaran reka bentuk struktur kayu secara interaktif 2003-03 Mohammed Sani, Abdul Rahim LB Theory and practice of education LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) Perkembangan teknologi maklumat dalam dunia pendidikan tidak lagi boleh dinafikan pada masa kini. Keperluan yang meningkat dalam sistem pembelajaran dan pengajaran memerlukan mereka yang terlibat memberi sepenuh twnpuan terhadap mata pelajaran bagi mencapai matlamat. Untuk tujuan ini Modul Multimedia lnteraktif (MMJ) dihasilkan bagi membantu memudahkan pelajar dalam mata pelajaran Reka Bentuk Struktur Kayu. Seramai 38 orang pelajar Ijazah Sarjana Kejuruteraan Awam (Teknologi Berasakan Kayu) di Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn telah terlibat sebagai responden. Statistik deskriptif digunakan dalam mengumpul dan menganalisis data. Secara keseluruhannya dari hasil kajian, menunjukkan para pelajar memberikan maklwn balas yang positif terhadap MMI ini. Skor min yang diperolehi dalam penilaian sifat mesra pengguna adalah 3.22, menandakan responden sangat bersetuju dengan sifat mesra pengguna MMI. Manakala dalam penilaian kualiri paparan skor minnya adalah 2.70, iaitu berada dalam lingkungan sederhana. Bagi penilaian unsur motivasi, skor minnya adalah 3.17, iaitu berada pada tahap yang tinggi. Sementara penilaian terhadap keupayaan peningkatan daya kognitif MMI ialah 3.17. Hasil dari kajian ini, didapati bahawa kebanyakan pelajar lebih berminat terhadap menggunakan media yang pelbagai seperti teks, audio dan visual. Waiau bagaimana pun masih terdapat beberapa aspek yang perlu diperbaiki untuk memantapkan MMI 2003-03 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/9938/ http://eprints.uthm.edu.my/9938/1/24p%20ABDUL%20RAHIM%20MOHAMMED%20SANI.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/9938/2/ABDUL%20RAHIM%20MOHAMMED%20SANI%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/9938/3/ABDUL%20RAHIM%20MOHAMMED%20SANI%20WATERMARK.pdf text en public mphil masters Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn Jabatan Pendidikan Teknik dan Vokasional
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
collection UTHM Institutional Repository
language English
English
English
topic LB Theory and practice of education
LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
spellingShingle LB Theory and practice of education
LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
Mohammed Sani, Abdul Rahim
Pengajaran dan pembelajaran: pembinaan modul pembelajaran reka bentuk struktur kayu secara interaktif
description Perkembangan teknologi maklumat dalam dunia pendidikan tidak lagi boleh dinafikan pada masa kini. Keperluan yang meningkat dalam sistem pembelajaran dan pengajaran memerlukan mereka yang terlibat memberi sepenuh twnpuan terhadap mata pelajaran bagi mencapai matlamat. Untuk tujuan ini Modul Multimedia lnteraktif (MMJ) dihasilkan bagi membantu memudahkan pelajar dalam mata pelajaran Reka Bentuk Struktur Kayu. Seramai 38 orang pelajar Ijazah Sarjana Kejuruteraan Awam (Teknologi Berasakan Kayu) di Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn telah terlibat sebagai responden. Statistik deskriptif digunakan dalam mengumpul dan menganalisis data. Secara keseluruhannya dari hasil kajian, menunjukkan para pelajar memberikan maklwn balas yang positif terhadap MMI ini. Skor min yang diperolehi dalam penilaian sifat mesra pengguna adalah 3.22, menandakan responden sangat bersetuju dengan sifat mesra pengguna MMI. Manakala dalam penilaian kualiri paparan skor minnya adalah 2.70, iaitu berada dalam lingkungan sederhana. Bagi penilaian unsur motivasi, skor minnya adalah 3.17, iaitu berada pada tahap yang tinggi. Sementara penilaian terhadap keupayaan peningkatan daya kognitif MMI ialah 3.17. Hasil dari kajian ini, didapati bahawa kebanyakan pelajar lebih berminat terhadap menggunakan media yang pelbagai seperti teks, audio dan visual. Waiau bagaimana pun masih terdapat beberapa aspek yang perlu diperbaiki untuk memantapkan MMI
format Thesis
qualification_name Master of Philosophy (M.Phil.)
qualification_level Master's degree
author Mohammed Sani, Abdul Rahim
author_facet Mohammed Sani, Abdul Rahim
author_sort Mohammed Sani, Abdul Rahim
title Pengajaran dan pembelajaran: pembinaan modul pembelajaran reka bentuk struktur kayu secara interaktif
title_short Pengajaran dan pembelajaran: pembinaan modul pembelajaran reka bentuk struktur kayu secara interaktif
title_full Pengajaran dan pembelajaran: pembinaan modul pembelajaran reka bentuk struktur kayu secara interaktif
title_fullStr Pengajaran dan pembelajaran: pembinaan modul pembelajaran reka bentuk struktur kayu secara interaktif
title_full_unstemmed Pengajaran dan pembelajaran: pembinaan modul pembelajaran reka bentuk struktur kayu secara interaktif
title_sort pengajaran dan pembelajaran: pembinaan modul pembelajaran reka bentuk struktur kayu secara interaktif
granting_institution Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn
granting_department Jabatan Pendidikan Teknik dan Vokasional
publishDate 2003
url http://eprints.uthm.edu.my/9938/1/24p%20ABDUL%20RAHIM%20MOHAMMED%20SANI.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9938/2/ABDUL%20RAHIM%20MOHAMMED%20SANI%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9938/3/ABDUL%20RAHIM%20MOHAMMED%20SANI%20WATERMARK.pdf
_version_ 1783728970735288320