Persepsi pelajar pelbagai gaya pembelajaran terhadap penerapan strategi metakognitif guru

Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap persepsi pelajar pelbagai gaya pembelajaran terhadap strategi penerapan strategi metakognitif yang dilaksanakan oleh guru, dan menentukan sama ada terdapat perbezaaan persepsi pelajar yang mempunyai gaya pembelajaran berbeza. Gaya pembelajaran merujuk...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Lay, Ah Nam
Format: Thesis
Language:English
Published: 2007
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/6553/1/LayAhNamMFP2007.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap persepsi pelajar pelbagai gaya pembelajaran terhadap strategi penerapan strategi metakognitif yang dilaksanakan oleh guru, dan menentukan sama ada terdapat perbezaaan persepsi pelajar yang mempunyai gaya pembelajaran berbeza. Gaya pembelajaran merujuk kepada jenis visual, auditory, tactual dan kinesthetic dalam Model Dunn dan Dunn. Reka bentuk kajian yang digunakan ialah kajian tinjauan. Instrumen kajian yang digunakan adalah borang soal selidik. Subjek kajian terdiri daripada 294 pelajarpelajar Tingkatan Empat yang dipilih secara rawak dari tujuh buah Sekolah Menengah Teknik (SMT) di Negeri Sabah dan Wilayah Persekutuan Labuan. Dapatan kajian menunjukkan bahawa strategi penerapan strategi metakognitif yang dilaksanakan oleh guru adalah pada tahap menghampiri tahap sederhana. Kajian juga mendapati gaya pembelajaran yang dominan dalam kalangan pelajar ialah kinesthetic. Analisis varian (ANOVA) satu hala menunjukkan tidak terdapat perbezaan signifikan dalam persepsi antara pelajar visual, auditory, tactual dan kinesthetic terhadap strategi penerapan strategi metakognitif yang dilaksanakan oleh guru.