Impak penggunaan kurikulum digital ( Fela & E-Tric Pro ) terhadap pembelajaran berasaskan projek, konstruktivisme multimedia, pencapaian RBT ( ELEKTRIK ) pelajar tingkatan dua.
Pencapaian RBT (elektrik) yang kurang memberangsangkan dalam kalangan pelajar tingkatan dua merupakan antara isu penting yang menjadi perhatian penyelidik. Justeru kajian berkaitan strategi pembelajaran yang efektif perlu dilaksanakan agar dapat menyumbang kepada peningkatan pencapaian RBT (elektrik...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | eng eng |
Published: |
2024
|
Subjects: | |
Online Access: | https://etd.uum.edu.my/11189/1/depositpermission.pdf https://etd.uum.edu.my/11189/2/s903975_01.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Pencapaian RBT (elektrik) yang kurang memberangsangkan dalam kalangan pelajar tingkatan dua merupakan antara isu penting yang menjadi perhatian penyelidik. Justeru kajian berkaitan strategi pembelajaran yang efektif perlu dilaksanakan agar dapat menyumbang kepada peningkatan pencapaian RBT (elektrik) pelajar. Pendekatan pembelajaran konvensional bukan lagi merupakan pendekatan terbaik dalam era Teknologi digital. Hal ini telah membataskan pemerolehan kemahiran yang seterusnya memberi kesan kepada pencapaian pelajar. Tujuan kajian adalah untuk mengkaji impak penggunaan kurikulum digital fela dan e-tric pro terhadap pencapaian RBT (elektrik), pembelajaran berasaskan projek dan pembelajaran konstruktivisme multimedia. KajianIni turut meneroka pandangan pelajar dan guru terhadap pembelajaran menggunakan Fela dan e-tric pro. Reka bentuk kajian ialah mixed-method explanatory sequential Design yang menggabungkan pendekatan kajian kuantitatif kuasi-eksperimen ujian pra dan pasca dua kumpulan, diikuti dengan kajian kualitatif. Pemilihan sampel adalah Secara intact group. Lima belas pelajar setiap kumpulan dan empat orang guru dipilih secara persampelan bertujuan untuk proses temu bual. Enam instrumen digunakan dalam kajian ini iaitu; i) ujian pencapaian RBT (elektrik), ii) ujian pembelajaran berasaskan projek, iii) ujian pembelajaran konstruktivisme multimedia, iv) protocol temu bual pelajar, v) protokol temu bual guru dan vi) borang ulasan pemerhatian guru. Analisis data kajian menggunakan analisis deskriptif, ANCOVA, MANCOVA dan analisis tematik. Hasil kajian menunjukkan terdapat peningkatan skor pencapaian RBT (elektrik), pembelajaran berasaskan projek dan pembelajaran konstruktivisme multimedia. Terdapat kesan yang signifikan terhadap kumpulan fela dan e-tric pro (p<.05) bagi ujian pasca pencapaian RBT (elektrik), pembelajaran berasaskan projek dan pembelajaran konstruktivisme multimedia. Hal ini menjadikan kumpulan fela Lebih baik berbanding kumpulan e-tric pro. Hasil temu bual guru dan pelajar menunjukkan bahawa kedua-dua pembelajaran fela dan e-tric pro merupakan strategi pembelajaran yang berkesan dan memberi impak positif kepada pelajar. Majoriti Pelajar menunjukkan kemahiran yang positif terhadap pembelajaran berasaskan projek dan pembelajaran konstruktivisme multimedia dan hal ini menyumbang kepada peningkatan dalam pencapaian RBT (elektrik). |
---|