Gaya kepimpinan pentadbir sekolah dengan kepuasan kerja guru

Tujuan utama kajian ini dibuat adalah untuk mengkaji gaya kepimpinan yang diamalkan oleh pentadbir sekolah dengan kepuasan kerja guru secara keseluruhan. Kajian ini juga turut memperlihatkan empat gaya yang terdapat dalam kepimpinan pentadbir sekolah iaitu gaya mengarah, gaya menyokong, gaya bersama...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Zulkarnain, Zakaria
Format: Thesis
Language:eng
eng
Published: 2010
Subjects:
Online Access:https://etd.uum.edu.my/4818/1/s89713.pdf
https://etd.uum.edu.my/4818/2/s89713_abstract.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-uum-etd.4818
record_format uketd_dc
institution Universiti Utara Malaysia
collection UUM ETD
language eng
eng
advisor Mohd. Yusoff, Mohd Zailani
topic LB2801-3095 School administration and organization
spellingShingle LB2801-3095 School administration and organization
Zulkarnain, Zakaria
Gaya kepimpinan pentadbir sekolah dengan kepuasan kerja guru
description Tujuan utama kajian ini dibuat adalah untuk mengkaji gaya kepimpinan yang diamalkan oleh pentadbir sekolah dengan kepuasan kerja guru secara keseluruhan. Kajian ini juga turut memperlihatkan empat gaya yang terdapat dalam kepimpinan pentadbir sekolah iaitu gaya mengarah, gaya menyokong, gaya bersama/ partisipatif dan gaya berorientasikan kejayaan serta kaitannya dengan kepuasan kerja guru. Kepuasan kerja ini dilihat dalam aspek kepuasan dalaman (intrinsik) dan kepuasan luaran (ektrinsik). Kajian ini melibatkan seramai 56 orang guru di dua buah sekolah di Sungai Petani Kedah. Kajian ini juga turut menyediakan satu set soalan kaji selidik dimana terdapat 5 soalan berkenaan data personal iaitu jantina, bangsa, taraf pendidikan, umur dan tempoh perkhidmatan. Set soal selidik ini merangkumi 25 soalan berkaitan gaya kepimpinan dan 18 soalan berkaitan tahap kepuasan kerja. Data-data yang diperoleh ini dianalisa menggunakan statistik deskriptif (frekuensi, peratusan, min dan sisihan lazim) dan statistik inferensi (ujian ANOVA sehala, korelasi Pearson dan Regresi). Pada akhir kajian ini, menemukan hasil yang agak positif di mana menunjukkan pentadbir sekolah mengamalkan gaya kepimpinan pada tahap sederhana. Sementara tahap kepuasan kerja guru juga pada tahap yang sederhana dan menghampiri tahap tinggi. Dapatan kajian ini juga menunjukkan tidak terdapat perbezaan persepsi guru berdasarkan pengalaman dan tahap umur guru. Secara keseluruhannya, kajian ini menunjukkan terdapat hubungan positif di antara kepuasan kerja guru dan gaya kepimpinan pentadbir sekolah secara keseluruhan
format Thesis
qualification_name masters
qualification_level Master's degree
author Zulkarnain, Zakaria
author_facet Zulkarnain, Zakaria
author_sort Zulkarnain, Zakaria
title Gaya kepimpinan pentadbir sekolah dengan kepuasan kerja guru
title_short Gaya kepimpinan pentadbir sekolah dengan kepuasan kerja guru
title_full Gaya kepimpinan pentadbir sekolah dengan kepuasan kerja guru
title_fullStr Gaya kepimpinan pentadbir sekolah dengan kepuasan kerja guru
title_full_unstemmed Gaya kepimpinan pentadbir sekolah dengan kepuasan kerja guru
title_sort gaya kepimpinan pentadbir sekolah dengan kepuasan kerja guru
granting_institution Universiti Utara Malaysia
granting_department College of Arts and Sciences (CAS)
publishDate 2010
url https://etd.uum.edu.my/4818/1/s89713.pdf
https://etd.uum.edu.my/4818/2/s89713_abstract.pdf
_version_ 1747827808064765952
spelling my-uum-etd.48182015-08-06T02:11:58Z Gaya kepimpinan pentadbir sekolah dengan kepuasan kerja guru 2010 Zulkarnain, Zakaria Mohd. Yusoff, Mohd Zailani College of Arts and Sciences (CAS) Awang Had Salleh Graduate School of Arts and Sciences LB2801-3095 School administration and organization Tujuan utama kajian ini dibuat adalah untuk mengkaji gaya kepimpinan yang diamalkan oleh pentadbir sekolah dengan kepuasan kerja guru secara keseluruhan. Kajian ini juga turut memperlihatkan empat gaya yang terdapat dalam kepimpinan pentadbir sekolah iaitu gaya mengarah, gaya menyokong, gaya bersama/ partisipatif dan gaya berorientasikan kejayaan serta kaitannya dengan kepuasan kerja guru. Kepuasan kerja ini dilihat dalam aspek kepuasan dalaman (intrinsik) dan kepuasan luaran (ektrinsik). Kajian ini melibatkan seramai 56 orang guru di dua buah sekolah di Sungai Petani Kedah. Kajian ini juga turut menyediakan satu set soalan kaji selidik dimana terdapat 5 soalan berkenaan data personal iaitu jantina, bangsa, taraf pendidikan, umur dan tempoh perkhidmatan. Set soal selidik ini merangkumi 25 soalan berkaitan gaya kepimpinan dan 18 soalan berkaitan tahap kepuasan kerja. Data-data yang diperoleh ini dianalisa menggunakan statistik deskriptif (frekuensi, peratusan, min dan sisihan lazim) dan statistik inferensi (ujian ANOVA sehala, korelasi Pearson dan Regresi). Pada akhir kajian ini, menemukan hasil yang agak positif di mana menunjukkan pentadbir sekolah mengamalkan gaya kepimpinan pada tahap sederhana. Sementara tahap kepuasan kerja guru juga pada tahap yang sederhana dan menghampiri tahap tinggi. Dapatan kajian ini juga menunjukkan tidak terdapat perbezaan persepsi guru berdasarkan pengalaman dan tahap umur guru. Secara keseluruhannya, kajian ini menunjukkan terdapat hubungan positif di antara kepuasan kerja guru dan gaya kepimpinan pentadbir sekolah secara keseluruhan 2010 Thesis https://etd.uum.edu.my/4818/ https://etd.uum.edu.my/4818/1/s89713.pdf text eng validuser https://etd.uum.edu.my/4818/2/s89713_abstract.pdf text eng public http://lintas.uum.edu.my:8080/elmu/index.jsp?module=webopac-l&action=fullDisplayRetriever.jsp&szMaterialNo=0000797188 masters masters Universiti Utara Malaysia Abdul Hafiz Hj. Omar. (1994). Perkaitan kepuasan kerja dan pencapaian mendelegasi tugas dengan faktor-faktor persenol dan pentadbiran di kalangan pengetua sekolah menengah. Jurnal Pendidikan UKM, 13 dan 14: 51-57. Abdul Karim Mohd Noor. (1993) Ke arah kecemerlangan: Implikasi dari kajian sekolah efektif: Jurnal Pendidikan, 3 (1) 38-41. Abd Main Salimon. (1989). Perkaitan kepuasan kerja dan pencapaian mendelegasi tugas dengan faktor-faktor persenol dan pentadbiran di kalangan pengetua sekolah menengah. Jurnal Pendidikan LKM, 13 dan 14: 51-57. Abdul Shukor Abdullah. (1991). Pengurusan Organisasi Perspektif Pemikiran dan Teori. DBP : Kuala Lumpur. Alageswari K. (1980). Leadership Behaviour Of Primary School: Headmaster In Selangor And Federal Territory. Tesis M.Ed yang tidak diterbitkan Universiti Malaysia : Kuala Lumpur. Al Ramaiah. (1999). Kepimpinan Pendidikan : Cabaran masa kini. IBS buku sdn. Bhd : Petaling Jaya. Aminuddin Mohd Yusof. (1994). Tingkah Laku Pemimpin : Faktor wujud dulu (Antecedent) Dan Sumbangannya Kepada Keberkesanan Kepimpinan. Tesis Ph.D' yang tidak diterbitkan, Universiti Kebangsaan Malaysia. Bass, B. M. & Avolio, B. J. (1994). Improving Organizational Effectiveness Through Transformational Leadership : SAGE Publications.tion and Development: Thousand Oaks, Califonia. Vol. 24 No. 4 m.s 159-171. Carrol, S.J dan Torsi H.L. (1977). Organizational Behaviour, St Clair Press : Chicago. Illinois. Campbell, R.F, Corbally, J.E. dan Nystarnd, R.O. (1983). Introduction To Educational Administration, Edisi ke-6, Allyn and Bacon, Inc, Massachusetts. Chapman, D.W. & Lowther, M. A. (1982). "Teacher's Satisfaction with Teaching," Journal Education Research, Vol. 75 m.s 241-247. Durbin, R. V. (1978). A Theory Of Work Adjustment. A Revision : Industrial Relation Centra Bulletin. 47. Minnepolis University Of Minnnesota. Fox, W.M. (1986). Teacher Motivation. Kertas kerja yang dibentangkan di the 1lth. Annual Conference Og the National Council of States on Inservices Education, Nashville, TN. 21-25 November. Dokumen ERIC. No. ED 275667. Fiedler, F.E. (1967). A Theory Og Leadership Between The Principal's Leadership Style And The Level Of Motivation Of Teaching Staff. Tesis, Ed.D. Tennesee State University. Getzel. J.W. & Guba, E.S. (1957). Sociol Behaviour And The Administrative Pocess School Review. New York. Green, W.J. (1994). Transformational Leadership As Predictor Of Effectiveness, Extra Effort And Satisfaction In Higher Education. PhD. Thesis, Nova South Eastern University. Dissertation Abstract Intertional, Section A (DAI-A), 55(8) 2466. Gray, J.L & Starke. F.A. (1984). Organizational Behaviour. Merrill Publishing Company. Haipin, A.W. (1966). Theory And Research In Administration. McMillin Co. : New York. Hamzah Said. (1994). Kepuasan Guru dan Pensyarah Sains Pertanian Di Sekolah Menengah Dan Institute Pertanian di Semenenjung Malaysia. Latihan Ilmiah yang tidak diterbitkan, Serdang : UPM. Hersey. F. & Blanchard. K.H. (1982). An Introduction To Situational Leadership. Dalam lassey W.R. & Sashkin M. Leadership And Sosial Change. California University Associates : San Diego. Herzberg, F. Mausner, B. & Snyderman, B. (1959). The Motivation To Work. John Wiley And Sons : New York. Hiskman, CR and Silva, MA. (1986). Creating Excellence. Plum : New York. House, R.J. (1977). A Theory Of Charismatic Leadership, dalam Aminuddin Mohd Yusof (1994) Siri Analisis Psikologi Kepimpinan. Dewan Bahasa dan Pustaka : Kuala Lumpur. Hoy, WK & Miskei, C.G. (1991). Educational Adminisstration: Theory, research and practice, Fourth edition. McGraw-Hill Inc.: Singapore. Hussien Mahmood (1993). Kepimpinan dan Keberkesanan Sekolah. Dewan Bahasa dan Pustaka: Kuala Lumpur. lbrahim Mamat. (1998). Pengetua Sekolah Menengah : Isu dan Cabaran Kepimpinan. Kumpulan Budiman Sdn. Bhd : Kuala Lumpur. Jaafar Muharnad. (1998). Asas Pengurusan. Fajar Bakti Sdn. Bhd : Kuala Lumpur. Joseph C. Fields. 1994. Total Quality Management For School : A Guide For Implementation. ASQC Quality Press. Milwakee. Wilconsin. Kamaruddin Mohd Hashim (1995). Kepuasan Kerja Di Kalangan Guru Penolong Kanan Hal Ehwal Murid di Sekolah Menengah di Negeri Perak. Kajian ilmiah yang tidak diterbitkan. UUM : Sintok. Kalleberg. A L. (1977). Work Value And Job Reward : A Theory Of Job Satisfaction. American Sociology Review, 42: 124-143. Katz, D. and Kahn, R.L. (1987). The Social Psychology Of Organizatio., John Wiley and Sons : New York. Kahirul Anuar Mohd Ali. (2002). Hubungan Pengurusan Kualiti Cemerlang Dengan Kepuasan Pelanggang Dalaman Dan Prestasi Organisasi Pihak Berkuasa Tempatan Di Semenanjung Malaysia. Tesis PhD. UUM: Sintok. Lawyer, E.E and L.M Porter. (1967). "The effect of performance on job satisfaction" In D.W Org. (ed). The Applied Psychology Of Work behaviour.. Irwin, PP 95-105. Homewood, Bostom. Long, H.H. (1970). Peranan guru besar dalam Negara membangun, Jurnal Kementerian Pendidikan, 14(36-38), 5-17. Lim Han Son. (1985). A Study Of Relationship Between Motivation Of Secondary School Teachers and Their Commitment to the Teaching Proffesion. Tesis Sarjana. : National University Of Singapore. Lin Lai Ching. (1986). Guru Ke Arah Menjayakan Wawasan Pendidikan. Jurnal Guru. 8. 515-524. Maslow, A.H. (1970). Motivation And Personality. 2nd ed. Harper & Row : New York. Mahmood Nazar Moharned. (2005). Satu Pengenalan Asas Kepada Jiwa dan Tingkah Laku Manusia. Dewan Bahasa dan Pustaka : Kuala Lumpur. Mahmood Nazar Mohamed & Sabitha marican (1995). Hubungan Manusia Dalam Organisasi. Utusan Publication & Distributor. Sdn. Bhd. : Kuala Lumpur. Mc Gregor, M. (1960). The Human Side Of Enterprise. Mc. Graw Hill : New York. Mohd Majid Konting (1990) kepuasan Kerja Guru-Guru Sains Pertanian. Laporan Penyelidikan Fakulti Pengejian Pendidikan. UPM : Serdang. Nagayaya Muniandi. (1998). Perkaitan Di Antara Gaya kepimpinan Dimensi Pendayaumaan Struktur dan Dimensi Timbang Rasa Pengetua Dengan tahap Motivasi Guru. Tesis Sarjana. Falkulti Pendidikan UKM. Nash, M (1985). Making People Productive. Josse Base : New York. Nor Azizah mohd salleh. (l988). Job Satisfaction And Professional Needs of Callege Trained Teachers in Selangor, Malaysia And Its Implication For Continuing Education. Ph-D. Dissertation Michigan State University. Perkins, C.M. (1991). A Study To Investigate Experienced Teachers' Job Satisfaction And Teachers' Perception Of Their Principals' Leardership Style. Dissertation Abstracts Intersional, 52, 4 171 A. Radiah Idris. (2002). Kepuasan Kerja Guru Siswazah Sekolah Menengah Di Bagan Serai, Perak. Tesis Sarjana. UUM. Rahimah Hj. Ahmad. (1981). The Relationship Between And Among Leadership Style, School Climact And Student Achievement In The Elementary School Principalship In Federal Territory Og Kuala Lumpur. Disertasi kedoktoran yang tidak di terbitkan. Universiti Califonia Selatan. Razali Mat Zin. (1990). Teori Kepimpinan dalam Pengurusan, Sekolah Ekonomi dun Pentadbiran Awam, UUM. Robiah Bte Saidin. (1990). Asas pentadbiran Pendidikan. Pustaka Cipta Sdn. Bhd : petaling Jaya. Smith, P.C., Kendall, L.M. and Hulin, C.L. (1957) The Measurement Of Job Saticfaction In Work And Retiremant. Tand Mc Nally and Company : Cicago, Illnois. Stogdill, R.M. (1974). Handbook of Leadership. lSt ed. Free Press : New York. Stoner, J.A.F. & Wankel. C. (1989). Pengurusan Edidi Ke-3. (Terjemahan) Amin Publishing : Petaling Jaya. Thandi. H.S.(1978). 'The Relationship Between Principle Professional And Teachers Feling In Malaysia School's. Tesis Kedoktoran, Fakulti Pendidikan. UM : Kuala Lumpur. Wan Mohd Zahid Mohd Noordin, (1993). Wawasan Pendidikan : Agenda Pengisian. Nurin Enterprise : Kuala Lumpur. Weiss L.E. (1984). Dynamic Visual Service Control Of Robot : An Adaptive Image- Based Approach. Ph.D Thesis. CMU. Wright, R, King, S.W., Berg, E.W and Creecy, R.F. (1987). Job Satisfaction Among Black Farmale Manegers : A Casual Approach. Human Relation. Yulk, G, (1994). Leardership in Organization. 3rd ed. Englewood Cliffs. J.J. : Prentice-Hall. Zaidatul Akmaliah Lope Pihie. (1990). Pentadbiran Pendidikan. Penerbitan Fajar Bakti Sdn. Bhd : Petaling Jaya.