Faktor bukan ekonomi yang mempengaruhi penerimaan perkhidmatan Takaful di kalangan umat Islam di Daerah Kubang Pasu, Kedah
Takaful adalah pengganti insurans konvensional. Ia adalah satu pilihan untuk orang yang kepercayaan agama tidak menggalakkan mereka mengunjungi produk pengurusan risiko yang dicirikan dengan unsur-unsur yang tidak menentu, kadar faedah dan prinsip agama yang tidak dipatuhi. Kajian itu, bagaimanapun...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | eng eng |
Published: |
2016
|
Subjects: | |
Online Access: | https://etd.uum.edu.my/5993/1/s818014_01.pdf https://etd.uum.edu.my/5993/2/s818014_02.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Takaful adalah pengganti insurans konvensional. Ia adalah satu pilihan untuk orang yang kepercayaan agama tidak menggalakkan mereka mengunjungi produk
pengurusan risiko yang dicirikan dengan unsur-unsur yang tidak menentu, kadar faedah dan prinsip agama yang tidak dipatuhi. Kajian itu, bagaimanapun, bertujuan untuk meneroka faktor yang mempengaruhi perkhidmatan penggunaan Takaful dalam Daerah Kubang Pasu, Kedah. Ini adalah untuk mengkaji masalah penyelidikan diberi dengan menjawab soalan-soalan ini iaitu: Sejauh manakah membina kesedaran orang
ramai terhadap perkhidmatan Takaful mempunyai kesan yang besar ke atas penggunaan perkhidmatan Takaful? Sejauh manakah tahap sikap orang ramai mempunyai kesan ketara ke atas penggunaan perkhidmatan Takaful? Sejauh manakah tahap persepsi awam mempunyai kesan ketara ke atas penggunaan perkhidmatan Takaful? Sejauh manakah tahap kepercayaan dan keyakinan yang diletakkan ke atas
pengendali Takaful mempunyai kesan yang besar ke atas penggunaan perkhidmatan Takaful? Dan akhirnya, bagaimana tahap keupayaan dan kecekapan pengendali
Takaful 'mempunyai kesan yang besar ke atas penggunaan perkhidmatan Takaful? Lima (5) Hipotesis digubal dan objektif kajian ini adalah selari dengan soalan masalah kajian 'dibangkitkan. Reka bentuk kajian ini adalah kajian tinjauan di mana kaedah penerokaan ini dilakukan dengan menggunakan soal selidik dan pemerhatian tidak berstruktur sebagai cara untuk mengumpul data utama kajian ini. saiz sampel kajian adalah 350 di mana 320 mewakili pelanggan sebenar dan berpotensi dan 30 adalah
kakitangan/ejen pengendali Takaful di Daerah Kubang Pasu. Kajian ini telah menganalisis data menggunakan alat statistik R2. Dapatan kajian menunjukkan bahawa kesemua lima (5) Null Hipotesis dirumuskan ditolak. Keputusan telah mendapati bahawa pembolehubah bebas: kesedaran orang ramai terhadap perkhidmatan Takaful, sikap orang ramai, persepsi awam, kepercayaan dan keyakinan orang ramai kepada pengendali Takaful, keupayaan dan kecekapan pengendali Takaful; mempunyai kesan yang besar ke atas pembolehubah bersandar (penggunaan
perkhidmatan Takaful) dalam Daerah Kubang Pasu. |
---|