Pembinaan manual Chemistree bagi topik elektrokimia dan kesannya ke atas pencapaian, minat dan amalan kelestarian alam pelajar sekolah menengah

<p>Kajian ini bertujuan membina manual CHEMISTREE dan menilai kesannya ke atas</p><p>pencapaian pelajar bagi topik Elektrokimia, minat mereka terhadap a1nali kimia hijau,</p><p>dan amalan kelestarian alam. Kajian ini juga mengenal...

全面介紹

Saved in:
書目詳細資料
主要作者: Nur Liyana Zahar
格式: thesis
語言:zsm
出版: 2023
主題:
在線閱讀:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10006
標簽: 添加標簽
沒有標簽, 成為第一個標記此記錄!
實物特徵
總結:<p>Kajian ini bertujuan membina manual CHEMISTREE dan menilai kesannya ke atas</p><p>pencapaian pelajar bagi topik Elektrokimia, minat mereka terhadap a1nali kimia hijau,</p><p>dan amalan kelestarian alam. Kajian ini juga mengenal pasti faktor peramal bagi amalan</p><p>kelestarian alam. Pembinaan manual CHEMISTREE adalah berdasarkan model</p><p>ADDIE. Pendekatan kuantitatif dengan reka bentuk kuasi eksperimen siri-masa</p><p>digt1nakan dalam kajian ini. Responden kajian terdiri daripada 30 orang pelajar kimia</p><p>yang dibahagikan sama rata ke dalam kumpulan kawalan dan rawatan. Tiga instrumen</p><p>digunakan iaitu soal selidik analisis keperluan, soal selidik minat terhadap amali kimia</p><p>hijau dan amalan kelestarian alam pelajar, serta ujian pencapaian topik elektrokimia.</p><p>Analisis deskriptif digunakan dalam kajian a11alisis keperluan, manakala analisis</p><p>inferensi menggunakan ujian-t dan analisis regrasi berganda. Hasil kajian menunjukkan</p><p>terdapat perbezaan yang signifikan dalam skor praujian dan pascaujian bagi kumpulan</p><p>rawatan. Terdapat perbezaan yang signifikan juga bagi minat terhadap amali kimia</p><p>hijau dan amalan kelestarian alam di antara kumpulan kawalan dan rawatan. Kajian ini</p><p>mendapati minat terhadap amali kimia hijau memberi sumbangan terhadap amalan</p><p>kelestarian alam pelajar, namun pencapaian dalam topik elektrokimia tidak memberi</p><p>sumbangan terhadap amalan kelestarian alam pelajar. Kesimpulannya, manual</p><p>CHEMISTREE memberi kesan terhadap pencapaian pelajar dalam topik Elektrokimia,</p><p>minat terhadap a111ali kimia hijau dan a111alan kelestarian alam pelajar. Selain itu, minat</p><p>terhadap amali kimia hijau memberi sumbangan terhadap amalan kelestarian alam</p><p>pelajar. Itnplikasinya, 1nanual CHEMISTREE dapat membantu guru mengintegrasikan</p><p>pendidikan alam sekitar dalam pengajaran kimia.</p>