Amalan toleransi beragama di Malaysia menurut Maqasid Syariah
<p>Kajian ini bertujuan menganalisis amalan toleransi beragama di Malaysia dengan</p><p>memfokuskan kepada pendapat ulama fiqh silam dan sarjana kontemporari berkaitan</p><p>amalan toleransi beragama serta kedudukannya dalam keran...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2023
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10020 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
oai:ir.upsi.edu.my:10020 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
collection |
UPSI Digital Repository |
language |
zsm |
topic |
BP Islam Bahaism Theosophy, etc |
spellingShingle |
BP Islam Bahaism Theosophy, etc Mohd Yusri Ibrahim Amalan toleransi beragama di Malaysia menurut Maqasid Syariah |
description |
<p>Kajian ini bertujuan menganalisis amalan toleransi beragama di Malaysia dengan</p><p>memfokuskan kepada pendapat ulama fiqh silam dan sarjana kontemporari berkaitan</p><p>amalan toleransi beragama serta kedudukannya dalam kerangka maqa>s}id syari>ah.</p><p>Objektif kajian ini ialah menganalisis amalan toleransi beragama yang diamalkan di</p><p>Malaysia yang menepati roh maqa>s}id syari>ah khususnya berkaitan dengan peruntukan</p><p>di dalam Perlembagaan Persekutuan, undang-undang serta dasar-dasar negara yang</p><p>dilaksanakan di Malaysia. Selain itu, objektif kajian ini juga adalah menganalisis kesan</p><p>positif dan negatif amalan toleransi beragama yang telah dilaksanakan di Malaysia</p><p>melalui penelitian terhadap amalan masyarakat, undang-undang serta dasar-dasar</p><p>negara. Kajian ini menggunakan pendekatan kualitatif melalui kaedah analisis</p><p>kandungan terhadap pendapat fuqaha dalam kitab-kitab fiqh tura>th serta pandangan</p><p>sarjana kontemporari dan peruntukan undang-undang dalam Perlembagaan</p><p>Persekutuan, akta/enakmen serta buku-buku yang berkaitan. Selain itu, kaedah temu</p><p>bual juga dijalankan bagi mendapatkan pandangan dari pihak-pihak yang terlibat</p><p>dengan pelaksanaan dasar-dasar negara yang dilaksanakan bagi memenuhi maqa>s}id</p><p>syari>ah. Dapatan kajian menunjukkan bahawa terdapat beberapa peruntukan dalam</p><p>Perlembagaan Persekutuan yang membuka ruang kepada amalan tolerasi beragama</p><p>yang menepati roh maqa>s}id syari>ah. Begitu juga, terdapat dasar-dasar negara yang</p><p>membabitkan politik, pentadbiran serta kebebasan beragama dalam batasan tertentu</p><p>yang dilaksanakan di Malaysia adalah selaras dengan prinsip maqa>s}id syari>ah.</p><p>Kesimpulannya, kajian ini menunjukkan bahawa Malaysia berjaya menjadikan amalan</p><p>toleransi beragama sebagai medium penyatuan dalam kalangan rakyatnya. Namun</p><p>begitu, pelaksanaan toleransi tanpa batasan seperti penyerapan idea-idea liberal seperti</p><p>pluralisme menunjukkan amalan tolerasi beragama ini perlu dikawal agar tidak</p><p>melangkaui batasan kerangka maqa>s}id syari>ah. Implikasi kajian menunjukkan</p><p>bahawa masyarakat dan kerajaan perlu mengambil pendekatan yang bijaksana bagi</p><p>merealisasikan perpaduan antara kaum melalui amalan toleransi agama yang</p><p>menepati kerangka maqa>s}id syari>ah dan peruntukan Perlembagaan Persekutuan untuk</p><p>menjadikan Malaysia sebuah negara yang aman dan damai.</p> |
format |
thesis |
qualification_name |
|
qualification_level |
Doctorate |
author |
Mohd Yusri Ibrahim |
author_facet |
Mohd Yusri Ibrahim |
author_sort |
Mohd Yusri Ibrahim |
title |
Amalan toleransi beragama di Malaysia menurut Maqasid Syariah |
title_short |
Amalan toleransi beragama di Malaysia menurut Maqasid Syariah |
title_full |
Amalan toleransi beragama di Malaysia menurut Maqasid Syariah |
title_fullStr |
Amalan toleransi beragama di Malaysia menurut Maqasid Syariah |
title_full_unstemmed |
Amalan toleransi beragama di Malaysia menurut Maqasid Syariah |
title_sort |
amalan toleransi beragama di malaysia menurut maqasid syariah |
granting_institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
granting_department |
Fakulti Sains Kemanusiaan |
publishDate |
2023 |
url |
https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10020 |
_version_ |
1804890510573174784 |
spelling |
oai:ir.upsi.edu.my:100202024-04-08 Amalan toleransi beragama di Malaysia menurut Maqasid Syariah 2023 Mohd Yusri Ibrahim BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc <p>Kajian ini bertujuan menganalisis amalan toleransi beragama di Malaysia dengan</p><p>memfokuskan kepada pendapat ulama fiqh silam dan sarjana kontemporari berkaitan</p><p>amalan toleransi beragama serta kedudukannya dalam kerangka maqa>s}id syari>ah.</p><p>Objektif kajian ini ialah menganalisis amalan toleransi beragama yang diamalkan di</p><p>Malaysia yang menepati roh maqa>s}id syari>ah khususnya berkaitan dengan peruntukan</p><p>di dalam Perlembagaan Persekutuan, undang-undang serta dasar-dasar negara yang</p><p>dilaksanakan di Malaysia. Selain itu, objektif kajian ini juga adalah menganalisis kesan</p><p>positif dan negatif amalan toleransi beragama yang telah dilaksanakan di Malaysia</p><p>melalui penelitian terhadap amalan masyarakat, undang-undang serta dasar-dasar</p><p>negara. Kajian ini menggunakan pendekatan kualitatif melalui kaedah analisis</p><p>kandungan terhadap pendapat fuqaha dalam kitab-kitab fiqh tura>th serta pandangan</p><p>sarjana kontemporari dan peruntukan undang-undang dalam Perlembagaan</p><p>Persekutuan, akta/enakmen serta buku-buku yang berkaitan. Selain itu, kaedah temu</p><p>bual juga dijalankan bagi mendapatkan pandangan dari pihak-pihak yang terlibat</p><p>dengan pelaksanaan dasar-dasar negara yang dilaksanakan bagi memenuhi maqa>s}id</p><p>syari>ah. Dapatan kajian menunjukkan bahawa terdapat beberapa peruntukan dalam</p><p>Perlembagaan Persekutuan yang membuka ruang kepada amalan tolerasi beragama</p><p>yang menepati roh maqa>s}id syari>ah. Begitu juga, terdapat dasar-dasar negara yang</p><p>membabitkan politik, pentadbiran serta kebebasan beragama dalam batasan tertentu</p><p>yang dilaksanakan di Malaysia adalah selaras dengan prinsip maqa>s}id syari>ah.</p><p>Kesimpulannya, kajian ini menunjukkan bahawa Malaysia berjaya menjadikan amalan</p><p>toleransi beragama sebagai medium penyatuan dalam kalangan rakyatnya. Namun</p><p>begitu, pelaksanaan toleransi tanpa batasan seperti penyerapan idea-idea liberal seperti</p><p>pluralisme menunjukkan amalan tolerasi beragama ini perlu dikawal agar tidak</p><p>melangkaui batasan kerangka maqa>s}id syari>ah. Implikasi kajian menunjukkan</p><p>bahawa masyarakat dan kerajaan perlu mengambil pendekatan yang bijaksana bagi</p><p>merealisasikan perpaduan antara kaum melalui amalan toleransi agama yang</p><p>menepati kerangka maqa>s}id syari>ah dan peruntukan Perlembagaan Persekutuan untuk</p><p>menjadikan Malaysia sebuah negara yang aman dan damai.</p> 2023 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10020 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10020 text zsm closedAccess Doctoral Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Sains Kemanusiaan <p>Bahasa Melayu</p><p>AbdulAzizBari(2016).PerlembagaanMalaysia:SuatuPengenalan.PetalingJaya: IlhamBooks</p><p>AbdulHalimRamli(2015). PerlembagaanMalaysia:IsudanPersoalanPerhubungan Kaum.KualaLumpur:DewanBahasadan Pustaka.</p><p>AbdulHamidYunus(2010).Asas Rujukan Dalam Bidang Akidah Islam.Putrajaya: JabatanKemajuanIslamMalaysia.</p><p>Abdul Karim Ali & Mohd Roslan Mohd Noor (2013). Undang-undang Syariah di Malaysia.ShahAlam:PersatuanUlamaMalaysia.</p><p>Abdul Karim Ali & Rumaizi Ahmad al-Mustapha (2011). Fiqh Masyarakat Bukan IslamdiMalaysia.ShahAlam:PersatuanUlamaMalaysia.</p><p>Abdul Karim Ali, Mohd Fuad Mohd Salleh & Mohd Roslan Mohd Nor (2015). Kefahaman Islam Semasa di Malaysia: Realiti dan Cabaran. Shah Alam: PersatuanUlamaMalaysia.</p><p>AbdulMonirYaacob&WanRosliliAbdMajid(2002).KriteriaNegaraBerteraskan PrinsipIslam.KualaLumpur:InstitutKefahamanIslamMalaysia.</p><p>Abdul Monir Yaacob (1999). Prinsip-Prinsip Pemerintahan dalam Masyarakat Majmuk.KualaLumpur:InstitutKefahamanIslamMalaysia.</p><p>Abdul Munir Yaacob (1986). Hak Asasi Manusia Menurut Islam: Sejarah dan Konsepnya.Bangi:PenerbitUniversitiKebangsaanMalaysia.</p><p>Abdul Rahman Abdul Aziz (2014). Isu -Isu Ketahanan Nasional Malaysia. Kuala Lumpur:InstitutTerjemahanMalaysia.</p><p>AbdulRahmanAbdulAziz,AhmadZaharuddinSaniAhmadSabri&MuhamedNor Azman Nordin (2014). Demokrasi di Malaysia. Kuala Lumpur: Institut TerjemahanMalaysia.</p><p>Abdul Rahman Abdul Aziz, Ahmad Zaharuddin Sani Ahmad Sabri, Muhamed Nor Azman Nordin (2014). Ke arah Pemumpukan Kesepaduan Dalam Kepelbagaian Masyarakat 1 Malaysia. Kuala Lumpur: Institut Terjemahan Malaysia.</p><p>AbdulRahmanGhazaly&GhufronIhsan(2010). FiqihMuamalat.Jakarta:Kencana.</p><p>Abdullah Maskuri (2001). Pluralisme Agama dan Kerukunan Dalam Keagamaan. Jakarta:PenerbitBukuKompas.</p><p>Abdullah Muhammad Zain & Khairil Annas Jusoh (2011). Pendekatan Wasatiyyah DalamMenghayati1Malaysia.KualaLumpur:MPH GroupPrinting.</p><p>Abdullah Muhammad Zin, Che Yusof Che Mamat & Ideris Endot (Pnyt) (1997). PrinsipDanKaedahDakwahDalamArusPembangunanDiMalaysia.Bangi: PenerbitUniversitiKebangsaanMalaysia.</p><p>Abdullah, Basmeih (1980). Tafsir ar-Rahman kepada Pengertian Al-Quran. Kuala Lumpur:DarulFikir.</p><p>AbudinNata(2016).Pendidikan Dalam Perspektif Al-Quran.Jakarta:Prenadamedia Group.</p><p>AdianHusaini& NuimHidayat(2006). IslamLiberal.Jakarta:GemaInsani.</p><p>Ahkmad Saufi&Hasmi Fadillah(2015).SejarahPeradabanIslam.Jogyakarta: PenerbitDeepublish.</p><p>Ahmad Ibrahim & Ahilemah Joned (1992). Sistem Undang-Undang Di Malaysia. KualaLumpur:DewanBahasadanPustaka.</p><p>AhmadIqramMohamadNoor (2017).Yahudi,KristiandanBuddhaBerasalDaripada Islam.BatuCaves:PTS.</p><p>Ahmad Khairuddin & Nur Amalina Mohd Azman (pnyt) (2014). Sebuah PembongkaranIsuLiberalismediMalaysia.Semenyih:HumairaPublication.</p><p>Ahmad Sunawari Long (2014). Metodologi Penyelidikan Pengajian Islam. Bangi: PenerbitUniversitiKebangsaanMalaysia.</p><p>AhmadWarsonMunawir(t.t).KamusArabIndonesiaal-Munawir.Yogyakarta:Balai PustakaProgresif.</p><p>AhmadYumniAbuBakar&MohdFairuzJamaluddin(2014).MenjawabIslamLiberal PendedahanJaringanIslamLiberal(JIL)&SistersinIslam(SIS).BatuCaves: PTSIslamikaSdnBhd.</p><p>AhmadZaharuddinSaniAhmadSabri(2014).RaksaRaya Malaysia.KualaLumpur: InstitutTerjemahanMalaysia.</p><p>Ahmad Zaki Abd Latif (2012). Dakwah Dan Politik Dalam Gerakan Islam Di Malaysia.ShahAlam:PenerbitUniversitiTeknologiMara.</p><p>AliesAnorAbdul(2017).Negara Mas} Malaysia.</p><p>lah}ah dalam Konteks JohorBharu: Penerbit Universiti Teknologi Malaysia & Institut Terjemahan dan Buku MalaysiaBerhad.</p><p>Al-Ka> H}</p><p>ff, ussin (2004). Tafsiral-Quran:TafsirJuzAmma. Bandung:Al-Hayat</p><p>Al-Qarad}a>wi,> Yu>suf (2017). Fiqh Muwatonah (Negara & Kewarganegaraan) (Terj: Muhammad Ashim Bin Alias). Seri Kembangan: Ahlamuna Publication. Al-Qurrahdaghi, Ali> Muhyiddin(2017).IslamAgamaRahmah:MenanggapiIsu-Isu</p><p>Toleransi.(Terj:FurqanAbdullah).PetalingJaya:IlhamBooks. Al-Raysu>ni>, Ahmad (2016). Kebebasan dan Pembebasan. (Terj: Khairul Anwar</p><p>Ismail).ShahAlam:IDEResearchCentreSdnBhd. AlwiShihab(1997).IslamInkulusif.Jakarta:Al-Mizan. Ann, Wang Seng (2009). Murtad Jangan Pandang Sebelah Mata. Kuala Lumpur:</p><p>MustReadSdnBhd. AnuarBakriHaron&KamarulZamanYusof(2001).Mendekati Pemikiran Islam Dr Mahathir.KualaLumpur:PustakaalQamar. AnwarIbrahim(1997). GelombangKebangkitanAsia.KualaLumpur:DewanBahasa Pustaka. AsepSyafullah(2007).MerukunkanUmatBeragama:StudiPemikiranTarmiziTahir TentangKerukunanBeragama.Jakarta:GrafindoHasanahIlmu. AsmadiMohammad Naim (2011). MaqasidSyariahdan Pemikiran Pengurusan Islam. Kedah: Penerbit Universiti Utara Malaysia. Auda, Jasser (2015).Maqa> } > (Terj: Marwan Bukhari A.Hamid). Shah</p><p>sid al-Syariah. Alam:PTS Publika SendirianBerhad.</p><p>AzizanBaharuddin,EnizahuraAbdulAziz &MohdAmiruddinKamarulzaldi(2019). IslamdanHubunganAntarabangsa.KualaLumpur:InstitutKefahamanIslam.</p><p>Azizan Baharuddin, Mohamad Khairudin Mohamad, Faridah Noor Mohd Noor & Ahmad Syahir Sarani (2005). Dialog Peradaban: Peranan Dan KepentingannyaDiMalaysia.PetalingJaya:InstitutPerkembanganMinda.</p><p>Baharuddin Yatim & Sulaiman Noordin (Pnyt) (1992). Konsep Pembangunan dan KenegaraanMalaysia.Bangi:UniversitiKebangsaanMalaysia.</p><p>Busriyanti(2013).FiqihMunakahat.Jember:StainJemberPress.</p><p>ChandraMuzaffar(2007).PolitikPenguasaanDunia&IsuyangSelainnya. Shah Alam:GaweBuku.</p><p>Ghazali Basri(1994).KristianisasiSebagaiSebuahGerakanSatuTinjauanSosiologi. Bangi:InstitutPengajianIlmu-IlmuIslam.</p><p>GhazaliBasri(2004).IslamdanKeharmonianHidupBeragamadiMalaysia:Prospek danCabaran.Bangi:AkademiKajianKetamadunan.</p><p>Hamidi Abdul Ghani & Nurul Akma Mohammaed (pnyt) (t.t). Maqa> } ></p><p>sid Syariah Dalam Pentadbiran Negara. Kota Bharu: Kolej Islam Antarabangsa Sultan Ismail Petra (KIAS).</p><p>HAMKA (1984).FalsafahHidup.Jakarta:Ummida. HAMKA (2017).TafsirAl-Azhar. Jil 3.BatuCaves:PTSPublishingHouseSdnBhd. HAMKA (2017).TafsirAl-Azhar. Jil 6.BatuCaves:PTSPublishingHouseSdnBhd. HAMKA (2017).TafsirAl-Azhar. Jil 7.BatuCaves:PTSPublishingHouseSdnBhd. HAMKA (2017).TafsirAl-Azhar. Jil2.BatuCaves:PTSPublishingHouseSdnBhd. HAMKA (2020).TafsirAl-Azhar.Jil 10.BatuCaves:PTSPublishingHouse. HAMKA (2020).TafsirAl-Azhar.Jil 15.BatuCaves:PTSPublishingHouse. HAMKA (2020).TafsirAl-Azhar.Jil 28.BatuCaves:PTSPublishingHouse. Harun Nasution(2000).IslamRasionalGagasandanPemikiran.Bandung:Mizan. Haykal, Muh}ammad H} (Terj: Ali</p><p>usayn. (1994). Sejarah Hidup Muhammad. Audah).Jakarta:PustakaLinteraAntar Nusa.</p><p>Hew, WaiWeng(2014).IdentitiCinaMuslimdiMalaysia.Bangi:PenerbitUniversiti KebangsaanMalaysia.</p><p>Hornby, Albert Sidney. (2001). Oxford Fajar Advanced Learners English -Malay Dictionary. (Terj. Asmah Haji Omar). Shah Alam: Penerbit Fajar Bakti Sdn Bhd.</p><p>HududSatuPenjelasan (2015).ShahAlam:MajlisAgamaIslamSelangor.</p><p>Idris Awang (2009). Penyelidikan Ilmiah: Amalan Dalam Pengajian Islam. Shah Alam:Kamil&ShakirSdnBhd.</p><p>ImamBarnabid(1982).Arti dan Metode Sejarah Penyelidikan.Yogjakarta:Yayasan FIB-IKH.</p><p>Indeks Syari> Maqasid Malaysia: Model Tadbir Urus Berteraskan Maqa> id</p><p>ah s} Syari></p><p>ah (2015).Putrajaya:JabatanKemajuanIslamMalaysia. IshakRamly(2005).InilahKurikulumSekolah.BatuCaves:PTSProfesional.</p><p>IsmailSuardiWekke(2017).MenapakPerguruanTinggi.Yogyakarta:Penerbit Jakarta:Paramadina.</p><p>JawiahDakir&WanAwang WanAli(2010). SunnahdanBidaahDalamAmalan OrangMelayu.KualaLumpur:DewanBahasaPustaka.</p><p>Kanthasamay, Nallusammy (2020). Dinamisme Masyarakat Malaysia. Tanjung Malim:Penerbit UniversitiPendidikanSultanIdris.</p><p>KassimThukiman&HamidahAbdulRahman(2009).HubunganEtnikDiMalaysia: Perspektif,TeoriDanPraktik.JohorBahru: UniversitiTeknologiMalaysia.</p><p>Kassim Thukiman (2002 ). Malaysia: Perspektif, Sejarah dan Politik. Johor Bharu: UniverstiTeknologiMalaysia.</p><p>KhairulAzharIdris(2007).KeadilanSosialdariPerspektifIslam.KualaLumpur: InstitutKefahamanIslam.</p><p>Luhulima Archie Sudiarti (2014). CEDAW: Menegakkan Hak Asasi Perempuan. Jakarta:YayasanPustakaOborIndonesia</p><p>LukmanThaib(1998).PolitikMenurutPerspektifIslam.KualaLumpur:Synergymate SdnBhd.</p><p>MahmoodZuhdiAbdulMajid&FaizahIsmail(2012). PengantarPengajianSyariah. KualaLumpur:Al-BayanCorporationSdnBhd.</p><p>MahmoodZuhdiAbdulMajid(2012). Maqasid al-Shariah: Satu Pengenalan.Batu Caves:PenerbitUniversitiIslamAntarabangsaMalaysia.</p><p>MahmoodZuhdiAbdulMajid,MekWokMahmud&AkhtarzaiteAbdulAziz(2012). Maqasid Al Syari> Caves: Universiti Islam Antarabangsa</p><p>ah. Batu Penerbit Malaysia.</p><p>Maizatul Haizan Mahbob & Mohd Zain bin Musa (2005). Tinjauan Politik Baru Malaysia. Bangi:PenerbitUniversitiKebangsaanMalaysia.</p><p>MazlanIbrahim&KamaruddinSalleh(2008).IslamPascaKemerdekaan.ShahAlam: KarismaPublicationsSdnBhd.</p><p>Milne,RobertStephen.&Mauzy,Diane(1982).Politik danKerajaanMalaysia.Kuala Lumpur:DewanBahasaPustaka.</p><p>Mohammad Nidzam Abdul Kadir (2017). Fiqah Hubungan Etnik.Kuala Lumpur: TelagaBiruSdnBhd.</p><p>MohammadRihauddinMohdSalleh&NurArfahAbdulSabian(2017).TahalufSiyasi AntaraPeluangdanPrinsip.Dungun:MegamindLeardershipConsultancy.</p><p>MohdAizamMasod(2015).Diskusi Isu Aqidah & Pemikiran Semasa di Malaysia. Putrajaya:JabatanKemajuanIslamMalaysia.</p><p>Mohd Asri Zainul Abidin (2015). Fanatik Mazhab Fekah & Kesan Negatifnya TerhadapPemikiranUmat.Perlis:JabatanMufti NegeriPerlis.</p><p>Mohd Ayub Abd Razid (2013). Kejayaan Malaysia Dalam Program Basmi Kemiskinan.Putrajaya:JabatanPeneranganMalaysia.</p><p>MohdAzizuddinMohdSani(2002).HakAsasidanHakBersuaraMenurutPandangan IslamdanBarat.Pahang:PTSPublications&DistributorSdnBhd.</p><p>Mohd Ezani Mohd Zain (2007). Demokrasi dan Dunia Islam: Perspektif Teori dan Praktik.KualaLumpur:PenerbitUniversiti Malaya.</p><p>MohdFaridMohdShahran(2014).Pluralisme Agama Satu Penelitian Islami. Kuala Lumpur:InstitutKefahamanIslamMalaysia.</p><p>Mohd Farid Mohd Shahran (2015). Akidah dan pemikiran Islam: Isu dan Cabaran. KualaLumpur:InstitutTerjemahanBahasaMelayu.</p><p>Mohd Fauzi Hamat, Mohd Fakhrudin Abdul Mukti & Che Zarina Saari (2004).</p><p>Pemikiran Islam dan Cabaran Semasa. Kuala Lumpur: Jabatan Akidah dan</p><p>PemikiranIslam,AkademiPengajianIslamUniversitiMalaya.</p><p>Mohd Fikri Che Hussain (2012). Pengenalan Maqasid Syariah. Johor Baharu: PerniagaanJahabersa.</p><p>MohdRizalYaacop&ShamrahayuAbdulAziz(2014).KontrakSosialPerlembagaan</p><p>Persekutuan1957PengikatJatiDiriBangsaMalaysiaMerdeka.KualaLumpur:</p><p>InstitutTerjemahanMalaysia.</p><p>Mohd Yusof Mohd Noor & Sufean Hussin (2013). Demokrasi Pendidikan: Dilema SekolahKecil&Berpusat.KualaLumpur:PenerbitUniversitiMalaya.</p><p>Muhammad Quraish Shihab(1992). Membumikan al-Quran, Fungsi dan Peranan WahyudalamKehidupanMasyarakat.Bandung:Mizan.</p><p>MuhammadAsad (2016). Islam di Persimpangan Jalan. (Terj. Ahmad NabilAmir) KualaLumpur:IslamicRenaissanceFrontBerhad.</p><p>Muhammad Isa Selamat (1998). Murtad, Kesan dan Kisah Mengenainya. Kuala Lumpur:Darul Numan.</p><p>Mujahid Yusof Rawa (t.t). Risalah Malaysia Negara Rahmah.Putrajaya:Media Rahmah.</p><p>Mujahid Yusof Rawa (2013). Berdialog Dengan Gereja: Sebuah Travelog Kedamaian.ShahAlam:IlhamCentre. Mujahid Yusof Rawa(2015).IslamdanKepelbagaian.PetalingJaya:IlhamBooks. MujahidYusof Rawa(2014).MalaysiaPascaRasisme.PetalingJaya:IlhamBooks. MukhrizMahathir&KhairyJamaluddin(2004).DasarEkonomiBaruIntipati.Kuala Lumpur:UtusanPublication&Distributors.</p><p>MuktiAli (1971).Faktor-faktorPenyiaranIslam.Jogjakarta:Yayasan Nida. MuktiAli(1972).KeesaanTuhandalamal-Quran.Jogjakarta:YayasanNida.</p><p>MurtadhaMuthahhari(1995).KeadilanIlahi:AsasPandanganDuniaIslam,Bandung: Mirzan.</p><p>Mustafa Dakian (2005). Sistem Kewangan Islam: Instrumen, Mekanisme, Dan Pelaksanaannya Di Malaysia. Kuala Lumpur: Utusan Publications & DistributorsSdnBhd.</p><p>Nalasamy, Pathmanathan &Siti Hajar Abu Bakar Ah(2013). Hak Kanak-Kanak DalamJagaanInstitusiAwam.KualaLumpur:PenerbitUniversitiMalaya.</p><p>NazriMuslim(2014).IslamdanMelayudalamPerlembagaan:TiangSeriHubungan EtnikdiMalaysia.Bangi:PenerbitUniversitiKebangsaanMalaysia. NikAzisNikPa&NorainiIdris(2008). PerjuanganMemperkasakan Pendidikandi Malaysia.KualaLumpur:UtusanPublicationsandDistributorsSdnBhd. NikOmar NikAbdul Aziz (2018). Dakwah Bukan Sekadar Kata-kata.Batu Caves: PTSPublishingHouseSdnBhd. NoresahBaharom (2005). Kamus Dewan (Edisi4). Kuala Lumpur: Dewan Bahasa Pustaka. Nur Azuki Yusoff (2016). Perpaduan Etnik di Malaysia. Kota Bharu: Penerbit UniversitiMalaysiaKelantan. Nurcholish Madjid(1995).IslamDoktrindanPeradaban. Jakarta:Paramadina. NurcholishMadjid(1994).Pintu-PintuMenujuTuhan.Jakarta:Paramadina. Nurcholish Madjid (1999). Dekonstruksi Islam. Mazhab Ciputat. Bandung: Zaman WacanaMulia. NurcholishMadjid(2000).MasyarakatReligius.Jakarta:Paramadina.</p><p>OthmanLebar(2006).PenyelidikanKualitatifPengenalanKepadaTeoridanMetode. TanjungMalim:PenerbitUniversitiPendidikanSultanIdris.</p><p>Ramli Awang ( 2008). Dialog Antara Agama dari Perspektif al-Quran. Skudai: PenerbitUniversitiTeknologiMalaysia.</p><p>RasidMuhammad(2011).KecemerlanganIslam.ShahAlam:KaryaBestari.</p><p>RidzuanMohamad Nor&AhmadAdnanFadhil(2009).IslamLiberaldanPluralisme Agama.KualaLumpur:JundiResources.</p><p>RozmiIsmail(2015). Metodologi Penyelidikan Teori dan Praktis.Bangi: Universiti KebangsaanMalaysiaHoldingSdnBhd.</p><p>RuhanieHjAhmad(2005).PatriotismeMalaysia:PenangkisNeo-Impreliasme. Kuala Lumpur:UtusanPublicationsandDistributorsSdnBhd.</p><p>Said Agil Al-Munawwar (2005). Fiqh Hubungan Antara Agama. Jakarta: Ciputat Press.</p><p>Said Muhammad Mahmud Hijazi (2005). Tafsir al-Wadhih. (Terj: Bahagian Terjemahan & Editorial Pustaka Salam Sdn Bhd) Kuala Lumpur: Pustaka SalamSdnBhd.</p><p>SaifulMujani(2007).MuslimDemokrat.Jakarta:PT GramediaPustakaUtara.</p><p>Salleh Hj Md@ Hj Ahmad, Abdul Karim Ali, Ridzwan Ahmad &Mohamad Zaidi Abdul Rahman (2006). Hukum Islam & Budaya Tempatan. Kuala Lumpur: JabatanFiqhdanUsul,AkademiPengajianIslam,UniversitiMalaya.</p><p>Siddiq Fadzil (2016). Pembinaan Bangsa Kepelbagaian Dalam Bingkai Kesatuan. ShahAlam:InstitutDarulEhsan.</p><p>SiddiqqueJimly (1995). IslamdanKedaulatanRakyat.Jakarta:GemaInsaniPress.</p><p>Siti Fatimah Abdul Rahman (2000). Permartabatan Wanita di Malaysia. Kuala Lumpur:InstitutKefahamanIslamMalaysia.</p><p>Sivamurugan, Pandian (2005). LegasiMahathir.KualaLumpur:UtusanPublications &DistributorsSdnBhd.</p><p>SufeanHussin(1996).Pendidikan di Malaysia: Sejarah ,Sistem dan Falsafah.Kuala Lumpur:DewanBahasaPustaka.</p><p>Supian Ali,Rahmah Ismail & Mohd Anuar bin Hj. Adnan (1997). Pembangunan Sumber Manusia di Malaysia: Siri Isu Ekonomi Semasa. Bangi: Penerbit UniversitiKebangsaanMalaysia.</p><p>Syamsul Ma'arif (2005). Pendidikan Pluralisme di Indonesia.Yogyakarta: Logung Pustaka.</p><p>SyedHusinAli(2015).HubunganEtnikDiMalaysia:HarmonidanKonflik.Petaling Jaya:StrategicInformationandResearchDevelopmentCentre.</p><p>SyedMuhammadNaquibal-Attas(2007).TinjauanRingkasPeriIlmudanPandangan Alam.PulauPinang:PenerbitUniversitiSainsMalaysia.</p><p>TajulAriffinNordin,RosleeAhmad&RahimawatiAbdulRahim(2007).Membina Pelajar Cemerlang: Evolusi Sepanjang Hayat. Skudai: Penerbit Universiti TeknologiMalaysia.</p><p>UlilAbsharAbdalla(2002).Islam& Barat: Demokrasi dalam Masyarakat Islam.</p><p>Wajib Pelihara Kesucian Nama Allah (2013). Shah Alam: Majlis Agama Islam Selangor.</p><p>Wan Azhar Wan Ahmad (2003). Pentadbiran Hal Ehwal Islam: Isu dan Cabaran. KualaLumpur:InstitutKefahamanIslamMalaysia.</p><p>Wan Hashim Wan The (1993). UMNO Dalam Arus Perdana Politik Kebangsaan. KualaLumpur:MahirPublication.</p><p>Wan Mohd Nasir Wan Abd Wahab (2012). Pengenalan Asas Kepada Maqa.id Syari> ah .ShahAlam:PSN PublicationSdnBhd.</p><p>Wan Norhasniah Wan Hussin (2012). Peradaban dan Perkauman di Malaysia: HubunganEtnikMelayu-Cina.KualaLumpur: Penerbit UniversitiMalaya.</p><p>Wan Subki Wan Salleh(2017). Risalah Nadzah Al-Muwatonah (Kewarganegaraan dalamPembinaanNegaraBangsa).KualaLumpur:PartiAmanah Negara.</p><p>Weinata Seirin (2006). Kerukunan Umat Beragama Pilar Utama Kerukunan BerbangsaButir-ButirPemikiran.Jakarta:BPK GunungMulia.</p><p>Yazid HajiMaarof &MohamadKamilAbdMajid(2019). Politik Perspektif Islam (siyasah syari></p><p>yyah ) Kuala Lumpur:InstitutTerjemahan&BukuMalaysia Berhad. YussamirYusof(2010).AkidahKitaNyawaKita.ShahAlam:Karangkraf. ZuhairiMisrawi(2007).Al-Quran KitabToleransi.Jakarta:PustakaOasis. Zulkifli Hassan & Norfahilah Mohd Ali (2016). Hududisme: Antara Retorik dan Realiti.KualaLumpur:AngkatanBelia IslamMalaysia.</p><p></p><p>Bahasa Arab</p><p>Awad, Muhammad. (1988). al-Mukhtsar} al-Wa>jiz fi Maqas> }id al-Tahsri. Jeddah: Da>r al-Andalus al-Khadra li al-Nashr wa al-Tawzi>.</p><p>Izz al-Di>> >z. (1992). Qawaid al-Ah}k}a> } > }</p><p>n Abd al-Salam, Abd al-Azi > m fi Masalih al-Anam> . Jil1.Beiru>t:Dar> Kutubal-Ilmiyyah.</p><p>Abu>Zahrah,Muhammad (1995). Al-Alaqah al-Duwaliyyah fial-Islam. Dimashq:Da>r al-Fikr.</p><p>sa >idiind al-Ima ibi waAtharuhu ala</p><p>A.sanLa.sa> >nah(2008). al-Fiqh al-Maqas} mal-Sh> at} > Mabah} }> > >> Kaherah: Dar al-Salam li al-Tibaah wa</p><p>ith Usul al-Tashri al-Islami. >} al-Nashrwaal-Tawzi. Al-Aqqad,> Abbas> Mah}mu>d (1985). FalsafatAl-Quran.Kaherah:Daral-Hilal. Al-Asqala> > }</p><p>ni, Ibn Hajar Ah}mad ibn Ali (1996).Fath} al-Bari> }, Jil. 4. Madinah al-Munawarah:Maktab al-Malik Fahd.</p><p>Al-Asqala> > }</p><p>ni, Ibn Hajar Ah}mad ibn Ali (2003).Bulugh al-Maram min Jami Adillat al-Ahkam.Jil.2.Kaherah:Daral-Hadith.</p><p>Al-Asqala> > } Takhrij</p><p>ni, Ibn Hajar Ah}mad ibn Ali (2001). Hidayah al-Ruwah ila al-Hadith al- Misbah wa al- Misykah. Jil. 5. Kaherah: Dar Ibn Affan.</p><p>Al-Amidi, Sayf al-Din Abu al-.asan Ali bin Abi Ali bin Mu.ammad (1388H). Al-Ihka} m> fiUsu>l al-Ah}kam> . Jil 2. t.tp.:Muassasah al-Nur.</p><p>Al-Amidi, Sayf al-Din Abu al-.asan Ali bin Abi Ali bin Mu.ammad (1388H). Al-Ihka} m> fiUsu>l al-Ah}ka>m. Jil 3. t.tp.:Muassasah al-Nur.</p><p>Al-Ba> >>> > }</p><p>ladhuri, Ahmad bin Yahyabin Jabir(1987). Futuh al-Buldan. Beiru>t:Maktabah al-Maa>rif</p><p>Al-Badawi, Yusuf A.mad Mu.ammad (2000). Maqa.id al-Shariah ind Ibn Taymiyyah. Urdun: Dar al-Nafais.</p><p>Al-Baihaqi> } > 6. Makkah: Maktabah Da> al-Baz.</p><p>, Ah}mad Husin Ali(1994). Sunan. Jil. r</p><p>Al-Bu>ti,> Muhammad Said Ramadhan> (1999). Al-Jihad fi al-Islam. Beiru>t: Dar> al-Muasir.</p><p>Al-Bu>t}i, Muh{ammad Sai>d Ramad}a>n (1966). Dawa} >bit} al-Maslah}ah } fi> al-Shariah> al-Isla<</p><p>miyyah. Dimashq: al-Maktabah al-Umawiyyah</p><p>Al-Bukhari, Abu> Abd Allah Muha} il (2008). S} h. >mmad bin Isma> > ah}i> Jil 1. Riyad}: Dar al-Sala></p><p>m. Al-Bukhari, Abu> AbdAllah Muha} i> ah}i> Jil3. Riyad}:Da></p><p>mmad bin Isma> l (2008). S} h. r al-Sala></p><p>m. Al-Bukhari, Abu> AbdAllah Muha} i> ah}i> Jil4. Riyad}:Da></p><p>mmad bin Isma> l (2008). S} h. r al-Sala></p><p>m. Al-Bukhari, Abu> AbdAllah Muha} i> ah}i> Jil7. Riyad}:Da></p><p>mmad bin Isma> l (2008). S} h. r al-Sala></p><p>m. Al-Dahlawi> > > > > > ></p><p>, Shah Waliyullah (2010). .ujjatullah al-Balighah, Jil. 2. Dimashq: Dar Ibn Ka></p><p>thir.</p><p>Al-Durani,> Muhammad Fath}i (t.t). Al Mana>hij al Usuliyya>h fi al Ijtiha>d bi al-Ra>y fi alTasyrial Isla> > Dimashq : Da></p><p>mi. r al- Kitab al- Hadith. Al-Fa> >}> > >> ></p><p>si, Ilal (2011).Maqasid Shariah al-Islamiyyah wa Makarimuha. Kaherah: Dar m ah wa al Nashr</p><p>al-Sala> li T}iba> wa al-Tawzi> wa al-Tarjamah.</p><p>AlFayyumi,Ah}mad binMuhammadbin Ali(2008). al-Mi.ba. al-Munir.Jil2. Kaherah:Muassasahal-Mukhtar.</p><p>Al-Gha} > Munir. (1988). Al-Tah}a> >sifial-Islam. Kaherah: Da>ral-Salam.</p><p>ban, > luf al-Siya > > Al-Gha} > Munir. (2012). Qada> > >r al-Salam.</p><p>ban, > ya Islamiyyah Muasarah. Kaherah: Da > Al-Ghannou>shi, Rashi> } > > ></p><p>d (1993). alDimuqratiyyah wa al-huqu>q al-Insan fi al-Islam. Beiru>t: Dar> al- Arabi> > Na></p><p>yyah li ulum shiru>n. Al-Ghannou>shi, Rashi>d (1993). Al Huriyyat al Ammah fi Dawlah al-Islamiyyah. Beirut: Arab Unity Studies Centre. Al-Ghaza> > }amid bin Muh}ammad (1997). al-Must}asfa>min ilmal-Us} ></p><p>li, Abu H > } ul. Beiru>t: Muassasah al-Risa></p><p>lah. Al-Imam, Muhammad} bin Abdullah (2001). Tanwir> al-Z}ulu>ma>tbi Kasyf Mafa>sid wa Shubuha>t al-Intikhaba>t.Ajman: Maktabah Daral-Fura>n. Al-Isnawi (t.t ). Niha> ></p><p>yah al-Su<l, Jil. 4. Beirut:Alam al-Kutub.</p><p>Al-Jundi, Samih Abd al-Wahab (2008). Maqa.id al-Shariah ind Ibn al-Qayyim al-Jawziyah.Beiru>t:Muassasah al-Risalah Nashirun.</p><p>Al-Kasani,Abi BakrbinMasud(1402H).Badial-SanaifiTartibal-Sharai. Beiru>t: Daral-Kutubal-Arabi.</p><p>Al-Kayla>> > >> > >} ></p><p>ni, Abd al-Rah}man Ibrahim ( 2000). Qawaid al-Maqasid ind Imam al-Sha>} >irda>wa Dira> > >Urdun: al-Mahad al-Alami<li al-Fikr</p><p>tibi sah waTah}lila. < al-Isla> ></p><p>mi.</p><p>Al-Khadimi, Nuruddin Bin Mukhtar (2001). Ilm Al-Maqas> id} Al-Syariah. Riyad}: MaktabahAl-Arabikan.</p><p>Al-Khadimi,Nural-Di> > > >} }</p><p>nbinMukhtar(2005).al-Ijtihadal-Maqasidi.ujjiyatuh,Dawabituh, Majalatuh.Riya.:Maktabahal-Rushd Nashirun.</p><p>Al-Mubarakfuri,ShafiyurrahmanbinAbdullah(1420H/1999). Minnat al-Munim Syarh SahihMuslim(Cet.1),Jil.4.Riyad}</p><p>:Daras-Salam. Al-Musairiyy, Muh} > > London:Tajdid.</p><p>ammadbin Abdullah(2004). AlMuwalahwaal-Muadah. > Al-Qarad}a>wi,> Yu>sof (2000).Fiqhal-Zakah.Jil.1.Beiru>t:Muasasah al- Risa></p><p>> lah. Al-Qarad}a>wi, Yu>suf (2007). Dirasah fial-Fiqh Maqa> sid al-Shari>ah Bayn al-Ma> }</p><p>> > } qasid al-Kuliyyah Wa al-Nus}us} al-Juziyyah. Kaherah: Da>r al-Shuru>q.</p><p>Al-Qarad}a>wi, Yu>sof (1995). Fi Fiqh Al-Awlawiya> sah Jadi> D}</p><p>> > t Dira> dah Fi aw Al- Qura>n Wa Al-Sunnah. Kaherah: Maktabah Wahbah.</p><p>Al-Qarad}a>wi>, Yu>sof (2005). Kayfa Nata amalu > Maa al Tura></p><p>th Wa al-Tamadhhub Wa al- Ikhtila> ></p><p>f. Beiru>t: Muasasah al-Risalah.</p><p>Al-Qarad}a>wi>, Yu>sof (2010). Ma>dkhal lil dira>sa>t al-Syari>ah al-Islamiyya> >h. Beirut: Muasasah al Risa>lah.</p><p>Al-Qaradawi, Yusuf (2011).al-Siyasah al-Shariyyah fi Daw Nusus al-Shariah wa Maqa> }</p><p>siduha. Kaherah:Maktabah Wahbah.</p><p>Al-Qarad}a>wi>, Yu>suf (1996). al-Aqalli>yyat al-Dini> >yyah Wa al-Hal al-Isla>mi.> Beiru>t: Maktaba></p><p>h Wahbah . Al-Qarad}a>wi,> Yu>sof(1982). Ghair al-Muslimin fi al-Mujtama al-Isla> ></p><p>mi, Kaherah: Maktabah al-Wahbah.</p><p>Al-Qarad}a>wi>, Yu>suf (1994). al-Ijtihad al-Mua>sir ba>ina al-Indhiba>t wal Infirat> . Kaherah:Dar> al-Jauzi> walal-Na>syr al-Islamia>h.</p><p>Al-Qarad}a>wi>, Yu>suf (1999).al-FiqhalIslamBaina> alIsla>h waal-Ta></p><p>jdid. Kaherah: Maktaba> ></p><p>h Wahbah.</p><p>Al-Qarad}a>wi>, Yu>suf (1990). al-Halal wa Haram fi al-Islam. Beirut: Maktaba>h al-Islami.</p><p>Al-Qari, Ali Sultan Muhammad (2001). Mirqah al-Mafatih Syarh Misykah al-Masabih.Jil10.Beirut:Daral-KutubalIlmiah.</p><p>Al-Qayati, Mu.ammad A.mad bin Mu.ammad (2009). Maqa.id al-Shariah ind al-Imam al-Malik. Kaherah: Dar al-Salam li al-Tibaah wa al-Nashr wa al-Tawziwaal-Tarjamah.</p><p>Al-Razi,Fakhral-Din(1997).al-Tafsir> al-Kabir. Jil.7.Beiru>t:DarI.yaal-Turath al-Arabi.</p><p>Al-Ra>zi>, Fakhr al-Di>n Muh}ammad bin Umar (t.t). al-Mah}s}u>l. Beirut: Dar> al-Kutub al-ilmiyyah.</p><p>al-Rabi> > > } Jil. 2. Riyad}: Ja>ah, Abd al-Aziz (1988). Al Sabab ind al-Usu>liyyin. miah al Imam Muh}ammad bin Saud.</p><p>Al-Raysuni,A.mad (2009). Madkhalila>Maqa> } > Mi.r:Da>sid al-Shariah. ral-Kalimah li al- Nashr wa al-Tawzi. ></p><p>Al-Raysu>ni> } > > > }id ind al-Imam> al-Shatibi. Beiru , Ah}mad (2013). Nazariyah al-Maqas > } > t> : Al-Maahad al-Alami li al-Fikr al-Isla></p><p>m. Al-Sadi, Abdul Rah}man bin Nashir (1428H). Tafsir As-Sadi Taysir Karimi al-Rahma>n. Beirut: Dar Ibn Hazm. Al-Sadlan, Salih bin Ghanim(1417H). Al-Qawaid al-Fiqhiyyah al-Kubra.Riyad:Dar} al- Balansiyyah. Al-Sha> }</p><p>tibi, Ibrahim bin Musa bin Muhammad Abu Ishaq al-Gharnati (2001). Al-MuwafaqatFiUsulal-Shari`ah,Jil.2.Beirut:Daral-Ma`rifah.</p><p>Al-Subki (1404H). al-Ibhaj, Jil. 3. Beirut: Dar al-Kutub al-Ilmiyah.</p><p>Al-Suyuti, Jalal-alDin AbdulRahman (t.t). Al-Asbah waal-NazairfiQawaid wa Furu Fiqh al-Shafi iyyah. Kaherah: Dar Ihya al-Turath al-Arabiyyah. Al-Syara> > Muh}ammad Mutawalli (2011). Mukhtasar Tafsi> wi>, Jil. 1.</p><p>wi, r al-Syara> Kaherah: Da><r al-Tawfiqiyyah li al-Turath.</p><p>Al-Syaibani, A.mad Ibn Muhammad Ibn .anbal (t.t). Musnad Ahmad. Jil 2. Kaherah:Wizarahal-Awqafal-Mis}</p><p>hriyyah. Al-Syawka> > > ibn Muh}ammad (1994). Irsya> >Tah}qi></p><p>ni, Muh}ammad ibn Ali d al-Fuh}ulila q al-H} } > al-Kutub al Ilmiyah.></p><p>aq min ilm al-Usu>l. Beiru>t:Dar Al-Wanshari> >< wa ></p><p>si (t.t). Al-Miyar. Rabat: Wizarat al-awqaf al-Shuu>n al-Islamyya li al-Mamlaka alMagribiyah</p><p>Al- Yu<bi> > } ></p><p>, Muh}ammad Saad bin Ah}mad bin Masu>d (1434H) Maqasid Shariah Al-Isla> Alaqatuha bi al- adillah al-Shariyyah. UAE: Dar Ibn</p><p>miyyah Wa Al-Jawzi</p><p>Al-Zabi> >AlMurtada>al-Husyani>(2011). Ta> >min Jawa> >mu>s. Jil2. </p><p>di, jal-Urus hiral-Qa Beirut: Da>r Sader, 366. Al- Zuh}ayli,> Wah}bah (2005). al-Fiqh Islami> wa Adillatuhu.Jil2.Dimashq:Dar> Al-Fikr. Al- Zuh}ayli,> Wah}bah (t.t). Athar al-Harb fi al-Fiqh al-Islami. Jil 1. Dimashq:Dar> Al-Fikr. Al-Zuhayli>, Wahbah (1986). Usul al-Fiqh al-Islami. Jil 8. Dimashq: Dar al-Fikr. Badra>n Abu> al-Aynayn} Badra>n (t.t). Adillah al-Tashri> al Mutaaridah wa Wujuh al-Tarjih} Baynaha. Kaherah: Muasasah Shabab al-Jami ah. Bik>, Muh}ammad Hud}hari (1970). Tari> > al-Islam></p><p>kh al-Tashri . Kaherah: Maktabah Tijariahal-Kubra.</p><p>Fayruz Abadi> > > }</p><p>, Majd al-Din Mu.ammad bin Yaqub (2005). al-Qamu>s al-Muh}it. Beirut: Dar al-Marifah.</p><p>H} > } } } > al-Fiqh al-Isla> > Kaherah:</p><p>usayn, Hamid Hasan (1981). Nazariyyat al-Maslah}ah fi mi. Maktabah al-Mutanabbi>.</p><p>Habib, Mu.ammad Bakr Isma> > } > ></p><p>il (2010). Maqasid al-Shariah al-Islamiyyah Tasila wa Tafila (Cet. ke-2). Makkah al-Mukarramah: Dar .ayyibah al-Khad}ra.</p><p>Iyad}, > Mu>sa> (1998). Ikmal al-Mu'allim bi Fawaid S}ah}ih} Muslim, Jil. VII. al-Manshura: Da>r al-Wafa.</p><p>Ibn Kathir, Abu> al-Fida Ima>d al-Di>n ibn Isma>i>l (1420 H). Tafsi>r al-Quran al-Azi} m> . Jil.1.Beirut:DarIbnHazm.</p><p>Ibn Kathir, Abu> al-Fida Ima>d al-Di>n ibn Isma>i>l (1420 H). Tafsi>r al-Quran al-Azi} m> . Jil.3.Beirut:DarIbnHazm.</p><p>IbnAshur,Muhammadal-Tahir(2005).Maqa>} ` > Kaherah:</p><p>sid al-Shariah al-Islamiyyah. Dar> al-Salam li al-Tiba> ah wa al Nasr wa al-Tawzi> wa al-Tarjamah.</p><p>Ibn al-Ha> < Beirut: Dar al-Kutub al-Ilmiyah.</p><p>jib (1405H). al-Muntaha. Ibn Farh}u>n (1995). Tabs} > } > ></p><p>irah al-hukkam fi usu>l al-Aqdiyah wa Manahij al Ah}kam. Kaherah : Da>r al- Kutub al-Ilmiyyah.</p><p>Ibn Manzu>r (1999). Lisan al-Arab. Jil. 2. Beirut: Da> Ihya> ></p><p>r al-Turath.</p><p>Ibn Manzu>r (1999). Lisan al-Arab. Jil. 3. Beirut: Da> Ihya> ></p><p>r al-Turath. Ibn Manzu>r (1999). Lisan al-Arab. Jil. 12. Beirut: Da> Ihya> ></p><p>r al-Turath. Ibn Qayyim, al-Jawziyyah. (1999). I lam al-Muwaqqi in< An Rabb al-A<</p><p>lamin, Jil 3. Beirut: Da>r al-Ihya.</p><p>Ibn Qayyim (1996). Al-Jawziyyah I lam al- Muwaqqi in< An Rabb al-A<lamin, Jil. 1. Beirut: Da>r al-Kutub al-Ilmiyyah</p><p>Ibn Taymiyah, A.mad bin Abdul .alim (1398H). al-Majmu al-Fata> >wa Shaikh al-Isla>m Ibn Taymiyah. t.tp: t.p.</p><p>Ina> >n, Muh}ammad Abdullah (1960). Dawlat al-IslamfialAndalus:al-AsralAwwal. Kaherah: Muassa> ></p><p>t al-Khanji. Marjuni, Kamal al-Din (2011). Nash at al-Firaq wa Tafaruquha. Kuala Lumpur: International Islamic University Malaysia Press Muh}ammad Uqlah (1991). al-Isla> > }</p><p>m wa Maqasiduhu wa Khasaisuhu (Cet. ke-2). Amma> > }</p><p>n:Maktabah al-Risalah al-Hadithah. Muhammad Fathi> Aid (1988). Jari> > al-Mukhaddira>t fi al-Qanun</p><p>, mah Taati > al-Muqa> ></p><p>ran. Riyadh: Markaz Arabi, Dirasah Amniyyah wa Tadrib. Nasi> >n: Bayt al-Afkar al-Dawliyyah.</p><p>r, Ad-Din Nuh (2005). Sunan Abi Dawud. Amma Red}a> Muh}ammad Ra> d (1988). al-Wah}y al-Muhammadi> Algeria:Da></p><p>, syi> y. r al-Kutub. Sanu, Qut} > } Jil.1. Dimasq: Da>r</p><p>b Mustafa (2000). Mujam Mustalahat Usu>l al-Fiqh. al-Fikr.</p><p>Sayyid Qut} > > H}usayn Shad>hili> (1992). Fi> Z}ilal al-Qura>b, Ibrahim > n. Jil. 7. Lubnan: Al-Risala>h Publishers.</p><p>Syalabi>, Muh}ammad Mus}ta} fa> (1981). Talil al-Ah}ka>m. Jil 2.Beirut: Da>r al-Nadzah al-Ara> ></p><p>biyyah. Umar, Syarief (1979). Mudzakkirat Fi Niz} > } >ra Fi al-Dawlah</p><p>am al-Hukm Wa al-Ida al-Islamiyyah. Kaherah: Matbaaah al-Saida.</p><p>Uthman, Abdul Karim (1968). Al- Nizam al-Siyasi> > Fi al-Islam. Beirut: Dar> al-Irshad.</p><p>Yusuf , Ha> lim (1994). Al-Maqa> id al-Ammah Li al-Shari></p><p>mid al-A< s} ah al-Isla> > ></p><p>miyyah . Kaherah: al-Mahad al-Alami Li al-Fikr al-Islami.</p><p>Zaid, Mustafa (1964). al-Mas} > wa Najm al-Di> ,</p><p>lah}ah fi al-Tasyri al-Islami n al-T}u>fi> Kaherah:Da>r al-Fikr al-Arabi</p><p>Zaidan,AbdulKarim(1988).Ahkam al-Zimmiyyin waal-Mustaminin fi dar al-Islam.Beirut:Muassasah Al-Risalah.</p><p>Ziyad> A.mad Ih}mida>n (2008). Maqa.id al-Shariah al-Islamiyyah Dirasah U.uliyyahwaTat}bi>qa>t Fiqhiyyah.Beirut:Muassasahal-Risa> shiru>n.</p><p>lah al-Na></p><p></p><p>Bahasa Inggeris</p><p>Abdel Haleem, Muhammad (1999). Understanding the Quran :Themes and Syles. London:I. B.TaurisPublishers.</p><p>AbdulWahab, ElAffandi (2001). RethinkingIslamandModenity:EssayinHonour ofFathiOsman.Leicester:TheIslamicFoundation.</p><p>Adnan, Aslan (1998). Religious Pluralism in Christian & Islamic Philosophy: The ThoughtofJohnHickandSayyedHosseinNasr.Richmond:CurzonPress.</p><p>Ahmad, Yosif (1998). ReligiousFreedom,MinoritiesandIslam:AnInquiryintothe MalaysianExperience.BatuCaves:ThinkersLibrary.</p><p>Auda, Jasser (2008). Maqas> id } al-Syari></p><p>ah A Beginners Guide. London: The InternationalInstituteofIslamicThought.</p><p>Auda, Jasser (2008). Maqa> id al-Syari></p><p>s} ah as Philosopy of Islamic Law: A System Approach. London:TheInternationalInstituteofIslamicThought.</p><p>Auda, Jasser (2011). A Maqas> }idi> Approach to Contemporary Application of the Shari></p><p>ah. Intellectual Discourse. Kuala Lumpur: International Islamic UniversityMalaysia Press</p><p>Alwi Shihab (2012). Examining Islam In The West Addressing Accusations And CorrectingMisconception.Jakarta:PT GramediaPustakaUtama.</p><p>Al-Faruqi,IsmailRaji (1980).The Rights of Non Muslims Under Islam :Social Non Muslim State and Cultural Aspects in Muslim Communities.London: Islamic CouncilofEurope.</p><p>Al-Faruqi, Ismail Raji (1988). Al-Tawhid:ItsImplicationsonThoughtandLife Wynccote,UnitedStatesofAmerica:TheInternationalInstituteof Islamic Thought</p><p>Al-Faruqi,Ismail Raji (1986).IslamandOtherFaiths. Leincester:TheIslamic Foundation.</p><p>Al-Faruqi, Ismail Raji (1988). Al-Tawhid:ItsImplicationsonThoughtandLife</p><p>Wynccote,UnitedStatesofAmerica:TheInternationalInstituteof Islamic</p><p>Thought</p><p>Al-Faruqi,Ismail Raji(1998). IslamandOtherFaiths.Leicester:TheIslamic Foundation.</p><p>Aun,WuMin(1999).TheMalaysianLegalSystem(Edisi2).KualaLumpur: Longman.</p><p>Badawi, Mohammad (1996). al-Muhit Oxford Study Dictionary English-Arabic. Beirut: Academia.</p><p>Bogdon,Robert.&Taylor,StevenJunior(1975).Introduction to Qualitive Research</p><p>Method. A Phenomenological Approach To The Social Science.New York:</p><p>JohnWilwy&So.</p><p>ChandraMuzaffar(1996). Islam and Tolerance.KualaLumpur:InstitutKefahaman IslamMalaysia.</p><p>David,Heyd(1996).Toleration AnElusiveVirtue.New Jersey:PrincetonUniversity Press.</p><p>Davies,Lynn (2008). EducationAgainstExtremism.London:TrenthamBooks</p><p>Edward,NelsonTeall&Taylor,CharlesRalph (pnyt)(1958).Webster'sNewAmerican Dictionary. New York:BookInc.</p><p>Endicott,Kirk(2016). Malaysias Orginal People: Past, Present and Future of the OrangAsli.Singapore: NUSPress.</p><p>Gilbert,Martin(1990). AtlasofJewishCivilization.London:AndreDeutchLimited.</p><p>Gilbert,Martin (2012).Churchill,ThePowerofWords. London: Transword Publishers</p><p>Harold, Crouch (1996). Goverment and Society in Malaysia. New York: Cornell UniversityPress.</p><p>Hefner, Robert William (2001). Introduction Multiculturalism: Pluralism and</p><p>Citizenship in Malaysia, Singapore and Indonesia. Honolulu: University of</p><p>HawaiiPress.</p><p>Hick, John (1993).DisputedQuestionsinTheologyandThePhilosophyofReligion. New Haven:YaleUniversityPress.</p><p>Hitti,Peter (1970).HistoryofTheArabs. New York:SaintMartinPress.</p><p>Iqbal, Zafar (2007).Justice:IslamicandWesternPersepctive. UnitedKingdom:The IslamicFoundation</p><p>Jeffrey, Vincent & Rozali Mohamed Ali (2004). Managing Natural Wealth Enviroment and Development in Malaysia. Singapore: Institute of Southeast AsiaStudies(ISEAS).</p><p>John,Esposito Louis(1995).TheIslamicTreat:MythorReality?New York:Oxford UniversityPress.</p><p>Joseph,Devito(2013).Human Communication: The Basic Course.London:Pearson Education Limited</p><p>Kamali,MohammadHashim (2004).Principles of Islamic Jurispundence.Selangor: IlmiahPublishersSdnBhd.</p><p>Kamali, MohammadHashim (2008). Maqasid al-Syari> Simple.</p><p>ah Made USA:The International InstituteIslamicThought.</p><p>Kamali, Mohammad Hashim (2013). The Right to Life, Security, Privacy and OwnershipinIslam.KualaLumpur:InternationalInstituteofAdvancedIslamic StudiesMalaysia.</p><p>Karen, Amstrong (1993).AHistoryOfGod fromAbrahamtoPresent:The4000-year QuestofGod.London:Vintage.</p><p>Kernial, SinghSadhu &Paul,Wheatley(pnyt)(1993).Melaka:TheTransformation ofaMalay CapitalC.1400-1980.KualaLumpur:OxfordUniversityPress.</p><p>Kurzman,Charles(1998)Liberal Islam: A Sourcebook.London:OxfordUniversity Press</p><p>Kua, KiaSong (2007).May 13 Declassifies Documents on the Malaysian Riots 69. PetalingJaya:Suaram.</p><p>Nigel,Biggar,Jamie,Scott&William, Schweiker(pnyt)(1986).CitiesofGods:Faith, Politics and Pluralism in Judaism, Christianity and Islam.New York:GreenwoodPress.</p><p>Nasr,SeyyedHossein(2017).TheEssentialSeyyedHossein,Wiliam,Chittick(pnyt). Indiana:WorldWisdomInc.</p><p>Osborn, Kevin (1992). Tolerance. New York:TheRosenPublishingGroup.</p><p>Othman,Fathi (1996). Modern Democracy and The Concept of Shura in Islam and Tolerance.KualaLumpur:InstitutKefahamanIslamMalaysia.</p><p>Othman,Fathi(2001). IslaminaModernState:DemocracyandtheConceptofShura (Occasional Paper Series) Washington: Center for Muslim-Christian UnderstandingHistoryandInternationalAffairs,EdmundA.WalshSchoolof ForeignService,GeorgetownUniversity.</p><p>Rizvi,Ali(2016).TheAtheistMuslim:AJourneyFromReligiontoReason.New York: StMartinsPress.</p><p>RokiahTalib.&Tan,CheeBeng.(1995).Dimensions of Tradition and Development inMalaysia. PetalingJaya:PelandukPublication.</p><p>SalbiahAhmad. (2007).CriticalThoughtsOnIslam,RightsandFreedominMalaysia. PetalingJaya:StrategicInformationandResearch DevelopmentCentre.</p><p>Syed Othman Al-Habshi & Nik Mustapha Nik Hassan (pnyt)(1996). Modern</p><p>Democracy and The Concept of Shura in Islam and Tolerance. Kuala</p><p>Lumpur:InstitutKefahamanIslamMalaysia.</p><p>ShadSaleem, Faruqi.(2008).DocumentofDestiny:TheConstitutionoftheFederation ofMalaysia.Selangor:StarPublications(Malaysia)Bhd.</p><p>Suleiman, Abdul Rahman (t.t). Right in Islam and Retutation of Misconceived Allegation AssociatedwithTheseRight. Riyad:Al-Hageel.</p><p>Maudoodi, SyedAbulAla(2006). Towards Understanding Islam.Delhi:Markazi MaktabaIslamiPublication</p><p>TanChee,Beng (2018).Chinese Overseas:History,LiteratureandSociety.Leiden: KoninklijkeBrill.</p><p>Wach, Joachim (1958). The Comparative Study of Religion. New York: Columbia UniversityPress.</p><p>WebstersNewUniversalUnabridged Dictionary.(1996). New York:Barnes& NobleBooks.</p><p>Walzer, Micheal (1997). On Toleration Castle Lecture in Ethics, Politics and Economics. New York:YaleUniversityPress.</p><p>Disertasi</p><p>Aba YazidAchmadMuchtar Ghazali(2005). ImplementasiTeori Maqa.id Syari></p><p>ah</p><p>Terhadap Konsep Nikah dan Hak-hak Wanita. Disertasi Sarjana. Universiti Malaya.</p><p>Arif Fathilah MohdSafar(2011).AnalisisTerhadapElemenMaqa.id syari>ah dalam TakafulIkhlasdiMalaysia.DisertasiSarjana.UniversitiMalaya.</p><p>AslindaApandi(2005). Objektif Syari>ah DalamAmalanPoligamidiKotaBharu. DisertasiSarjana.UniversitiMalaya.</p><p>Abdul Aziz AbdulRahman(2017). DoronganPersekitaran dan Penyertaan Sosial TerhadapPatriotismedanToleransidalam Kalangan Belia PelbagaiEtnikdi Semenanjung Malaysia. Tesis Doktor Falsafah, Universiti Kebangsaan Malaysia.</p><p>Ghazali Basri (1998). A Comparative Study on Religious Tolerance in Post Independent Malaysia Nigeria with special Reference to Christian Muslim Relation.Ph.DThesis.UniversitiofArbedeen.</p><p>KhadijahMuda(2017). Pembentukan Model ToleransiBeragamadalamKalangan BeliaPelbagaiEtnik.TesisDoktorFalsafah. UniversitiKebangsaanMalaysia.</p><p>MuhamadNidzam AbdulKadir(2014). InteraksidenganGolongan Non Muslimdi MalaysiadariPerspektifMaqa.idsyari> ah.Tesis Doktor Falsafah. Universiti Malaya.</p><p>MuhidOsman(2008). PrinsipToleransiBeragamaDalamAlQuran:Kajian Surah Al-Muthhaminah.DisertasiSarjana.UniversitiMalaya.</p><p>MohdRichardNelesAbdullah(2018). AmalanAgamadanToleransiEtnikDalam KalanganPelajarSekolahMenengahdiSarawak.TesisDoktorFalsafah. UniversitiKebangsaanMalaysia.</p><p>Nur Farhana Abdul Rahman (2016). Panduan Toleransi Agama Dalam Hubungan Muslim-KristianMalaysia Melalui PendekatanIsmailAl-Faruqi.TesisDoktor Falsafah. AkademiPengajianIslam,Universiti Malaya.</p><p>Ridzwan Ahmad (1999). Mas}lah}ah dan Pemakaiannya di dalam undang-undang JenayahIslam.DisertasiSarjana.UniversitiKebangsaanMalaysia.</p><p>RuhaizahAbdul Ghani(2019). Kefahaman Agama dan KesannyaTerhadapSikap dan AmalanToleransi Beragama dalam Kalangan Kelas Menengah di Selangor. Tesis DoktorFalsafah.UniversitiKebangsaanMalaysia.</p><p>SitiSamsiahMdSupi(2001).KedudukanBukanIslamdalamPerubahanSosio-Politik diMalaysiaberasaskanTeoriFiqh:AnalisisPerlaksanaan.Disertasi Sarjana. UniversitiMalaya.</p><p></p><p>Jurnal</p><p>Abd Rahman Awang (2006). Human Right: An Islam Perspective. Jurnal Syariah, 14(1), 23-34.</p><p>AbuBakar(2015).KonsepToleransidanKebebasanBeragama.JurnalToleransi,7(2), 123-131.</p><p>AdengMuchtarGhazali(2016). ToleransiBeragamadanKerukunanDalamPerspektif Islam.JurnalAgamaDanLintasBudaya,1(1),25-40.</p><p>AhmadAtoryHussain(2006). IslamHadhari:SuatuKesinambunganDasarPenerapan Nilai-Nilai Islam Selepas Era Tun Dr. Mahathir Mohamad. REKAYASAJournalOfEthics,LegalAndGovernance,2,1-10.</p><p>Ahmad Masum (2009). Freedom Of Religion Under The Malaysian Federal Constitution.CurrentLawJurnal(CLJ),2(1),3.</p><p>Ahmad Sanusi Azmi &Mohd Yusuf Ismail (2018). Konsep Rahmatan Lil Alamin DalamHadith:PenerokaanMaknaSertaAplikasiDiMalaysia.JounalofHadith Studies,3,1-13.</p><p>Ahmad Tarmizi Talib. & Gill, Sanjit Singh (2012). Sosio Religious Tolerance: ExploringTheMalaysia Experience.GlobalJournalsInc., 12(8),49-54.</p><p>Al-Faruqi,IsmailRaji (1993).TheFirstPrinciplesofIslamicMethodology.Islamic ThoughtandScientificCreativity, 1(5), 37-50</p><p>Alias Azhar (2013). Pendemokrasian Sistem Pendidikan Islam Di Malaysia: Satu Tinjauan.JurnalKajianPendidikan,3(1),59-72.</p><p>Ammar Fadzil (2011). Religious Tolerance In Islam: Theories, Practices and MalaysiasExperiencesAsA MultiRacialSociety.Journal of Islam in Asia, 8(3),345-360.</p><p>BasriIbrahim(2014).HukumPenglibatanOrangIslamdalamPerayaanBukanIslam dalam Konteks Malaysia. Jurnal Islam dan Masyarakat Kontemporari, 3, 77-96.</p><p>EarnieElmie,KamarudinSaleh&NurFarhanaAbdulRahman(2019).Faktor-Faktor Pengaruh Penyebaran Pluralisme Agama di Malaysia. BITARA International JournalofCivilizationStudiesandHumanSciences,2(1),99-110.</p><p>Hasnul Husna Hussien & Mohd Syariefudin Abdullah (2008). Keberkesanan Rancangan Integrasi Murid Untuk Perpaduan (RIMUP) Dalam Memupuk KesepaduanSosial.Manu,28, 33-49.</p><p>HassanBahrom(1999).Perlembagaan:IsuPelaksanaanUndang-UndangIslam.Jurnal Syariah, 7(1),79-96.</p><p>HelwaMohdZainal&JasriJamal(2013).KedudukanMurtadDanPenyebaranAgama Bukan Islam Menurut PerspektifUndang-Undang DiMalaysia: Satu Analisa IsudanCabaran.JurnalUndang-Undang&Masyarakat,17,13-36.</p><p>Jehon, Welyne Jeffrey (1999). Ethnicity and Ethnics in Sarawak. Akademika, 55, 83-98.</p><p>Kamarudin Salleh & Yang Marya Abd Khahar (2016). Unsur-Unsur Persefahaman Antara Agama Dalam Kurikulum Pendidikan Islam dan Moral. Islamiyyat, 38(2),111120.</p><p>KhadijahMohdKhambali@Hambali&MohdHerzaliMohdHaled(2008).Toleransi Beragama dan Amalannya Di Malaysia: Rujukan Kepada Artikel 11 PerlembagaanPersekutuanMalaysia.JurnalUsuluddin,27,81-92.</p><p>Makiah Tussaripah Jamil, Abdul Mukti Baharudin & Isam Satari (2012). PengguguranBayiMenurutPerspektifIslamdanPerundangan Di Malaysia. GlobalJournalAl-Thaqafah,2(1),69-82.</p><p>Mohamad Asrol Arpidi Mamat, Ishak Saat & Kahiri Ariffin (2014). Impak Dasar EkonomiBaruKeAtasPeningkatanEkonomiBumiputeraSelepasTragedi13 Mei1969.JurnalPerspektif,5(3),138-151.</p><p>Mohamad Khairi Othman & Asmawati Suhid (2010). Peranan Sekolah Dan Guru Dalam Pembangunan Nilai Pelajar Menerusi Penerapan Nilai Murni: Satu Sorotan. Malim: Jurnal Pengajian Umum Asia Tenggara (SEA Journal Of General Studies),11, 117-130.</p><p>Mohamad Sabri Haron &Riki Rahman( 2016). Pengagihan Zakat Dalam Konteks Kesejahteraan Masyarakat Islam: Satu Tinjauan Berasaskan Maqas> id} Al-Syariah.LabuanE-JournalOf MuamalatAndSociety,10,129-140.</p><p>Mohammad Redzuan Othman & Amin Fadlillah (2012). Perspektif Badan Bukan Kerajaan (NGO) Islam Terhadap Dasar Penerapan Nilai-Nilai Islam dan PendekatanIslamHadhari.JurnalHadhari,4(1),49-76.</p><p>Mohammad Zaidi Abdul Rahman (2015). Aplikasi Maqasid Syariah Dalam Pentadbiran Negara:SatuTinjauanSejarahIslam.JurnalFiqh,12,29-56.</p><p>MohdAltaf, HussainAhangar(2008).FreedomOfReligionInMalaysia:TheRealistic Appraisal.TheLawReview,12,400-427.</p><p>Mohd Ridhuan Tee Abdullah (2010). Cabaran Integrasi Antara Kaum Di Malaysia: PerspektifSejarah,KeluargaDanPendidikan.JurnalHadhari, 3, 61-84.</p><p>MuhamadMuizz Abdullah, AbdulBari Awang &NasrulHisyam Nor Muhammad (2020). Wi.ayah Dan Amanah: Analisis Perbandingan Undang-Undang Syariahdan SivilDalamPerancangan Harta Pusaka. Jurnal Syariah, 28(2), 157-188.</p><p>MohamadKamil Abdul Majid(2003). Fanatik danTaksub Dalam Islam:Analisis Pandangan al-Qaradawi.JurnalUsuluddin,18,25-36</p><p>MohamadKamilAbdulMajid&Rahimin AffandiAbdulRahim (2019). Perubahan Sosial dan Impaknya Terhadap Pembentukan Modal Insan Menurut Ibnu Khaldun.JurnalHadhari,1(1),45-76.</p><p>Muhammad Yasir (2014). Makna Toleransi Dalam Al-Quran. Jurnal Ushuluddin, 22(2),17-180.</p><p>Nagata, Judith. (1997). Islam Ethnonationalism Versus Religious Transnationalism: Nation-BuldingandIslamInMalaysia.TheMuslimWorld,87(2),129-150.</p><p>NazriMuslim&HidayatBuang(2012).IslamDalamPerlembagaanPersekutuanDari PerspektifHubunganEtnikDiMalaysia.JurnalKemanusiaan,10(2),115-129.</p><p>Nazri Muslim, Jamsari Alias, Wan Zulkifli Wan Hassan, Azizi Umar & Nasruddin Yunos (2003). Analisis Peruntukan Orang Melayu Dalam Perlembagaan Persekutuan Malaysia Dalam Konteks Hubungan Etnik. Jurnal Melayu, 11, 63-78.</p><p>NurFarhanaAbdulRahman(2012).PemahamanKonsepTauhidAsasKeharmonian Agama.InternationalJournalofIslamicThought,1,34-42.</p><p>NurulIzazahIzzatiHashim&Wafa YusofZulizaMohdKusrin (2019). Pengabaian Kanak-KanakdanJaminanMenurutSyarakdanUndang-UndangDiMalaysia. JournalofContemporaryIslamicLaw,4(1),18-28.</p><p>PaizahHjIsmail(2014).PenyelesaianMasalahPertentanganAntaraNasBerasaskan PrinsipMaqasidAl-Syariah.JurnalFiqh,11,75-96.</p><p>RahiminAffandiAbd.Rahim, MohdAnuarRamli,PaizahIsmail&NorHayatiMohd Dahlal(2011). DialogAntaraAgama:RealitidanProspekDiMalaysia. Kajian Malaysia,29(2),91110.</p><p>Rahimin Affandi Abdul Rahim (2002). Ke Arah Penyediaan Kaedah Penyelidikan HukumIslamTerkini:SatuPengenalan.JurnalSyariah,10(1),1-24.</p><p>Rane, Halim (2013). The Relevance Of A Maqasid Approach. Journal of Law & Religion, 28(2),489-520.</p><p>RuhaizahAbdulGhani &JaffaryAwang(2017). A Review OnWritingsOnReligious ToleranceInMalaysia.InternationalJournalofIslamicThought,12,72-82.</p><p>Ruzaimah Zainol Abidin, Azman Md Zain & Mohd Hilmi Hamzah (2017). Permasalahan Dalam Perlaksanaan Program Kelas Al-Quran dan Fardu Ain (Kafa)diDaerahPendangKedah. JournalOfIslamic,Social,EconomicsAnd Development,2(6),70-82.</p><p>Rosaina Ginting &Kiki Aryaningrum (2009). Toleransi Dalam Masyarakat Plural. JurnalIlmiah,23(4),1-7.</p><p>SaifulAzharRosly(2010).ShariahParametersReconsidered.InternationalJournalof IslamicandMiddleEasternFinanceandManagement, 3(2),132-146.</p><p>ShamrahayuAbdulAziz(2016).MaqasidSyariahDalamPerlembagaanPersekutuan: Suatu Perbahasan Awal. KANUN: Jurnal Undang-Undang Malaysia, 28(2), 279-312.</p><p>ShamsulAzhar,Yahya Mohammad,RedzuanOthman&AbuHanifahHaris(2017). TahalufSiyasiDalamPerjuanganIkhwanAl-MusliminDiMesir,1970-1981. JurnalHadhariEdisiKhas,188-189.</p><p>ShamsulAmriBaharuddin(2005). IslamEmbeded:ReligionAndPluralityInSoutheastAsiaAsA MirrorForEurope.AsiaEuropeJournal, 3, 159-178.</p><p>Sheridan, Lionel Astor (1959). Federation Of Malaya Constitution: Part One. Universityof MalayaLawReview,1(10),137-144.</p><p>Suryan Jamrah (2015). Toleransi Antara Umat Beragama: Perspektif Islam. Jurnal Ushuluddin,23(2),185-200.</p><p>WanIsmailWanDagang,MohdNasirMasroom,AhmadSyukranBaharuddin&Mohd IsmailMustari(2015).AncamanPemikiranIslamLiberalKepadaUmatIslam Di Nusantara:SatuSorotanKajian. SainsHumanika, 5(3),77-85.</p><p>Zakaria Stapa, Noranizah Yusuf & Abdul Fatah Shaharudin (2012). Pendidikan Menurut Al-Quran Dan Sunnah Serta Peranannya Dalam Memperkasakan TamadunUmmah.JurnalHadhari,SpecialEdition,7-22.</p><p>ZanariahNoor&AnharOpir(2017).PengangkatanAnakSertaImplikasinyaTerhadap Nasab,Hadanah,NafkahdanPusakaDalamUndang-UndangKeluargaIslam. JurnalPerspektif:SpecialIssue,1,101-115.</p><p>ZanariahNoor(2015).PenderaanKanak-kanakoleh Ibu Bapa atau Penjaga dan ImplikasinyaMengikutUndang-undang Sivil dan Undang-undang KeluargaIslamdiMalaysia.Perspektif, 7(2),66-80.</p><p>Ziyad Muh}ammad Al-Daghamin (2002). Manh}aj Al-Taamul Maa Al-Quran Fi Fikr Al-Shaykh Muh}ammad Ra> > Red}a>; Qiraah</p><p>syid > Tahliliyah Fi Tafsir Al-Manar. Jurnal al-Shari> 50,</p><p>ah Wa al-Dirasat al-Islamiyyah, 168-216.</p><p></p><p>Kertas Kerja</p><p>Ding Choo Ming (2013). Kahwin Campur Pemangkin Perpaduan Kaum Malaysia. Seminar Sastera Pelbagai Kaum 2013. Akademi Seni Budaya dan Warisan Kebangsaan(ASWARA)&DewanBahasadanPustaka,24September.</p><p>IsmailIbrahim(1987).PendekatanIslamKeArahPenyelesaianMasyarakatMajmuk. Kertas kerja Seminar Kebangsaan Mengenai Perpaduan Nasional. Universiti UtaraMalaysia,26-28March.</p><p>LatifahAbdulMajid,ZulizaMohdKusrin&MazlanIbrahim.(2019). PolitikIslamDi Malaysia:StrategidanPendekatanFiqhSiyasiAbdulHadiAwang. Prosiding Simposium Antarabangsa Falsafah Islam Falsafah Islam Dan Kesejahteraan Tamadun.UniversitiKebangsaan Malaysia,19November.</p><p>Mohd Asri Zainul Abidin (2005). Islam Liberal Ancaman Terhadap Islam. Kertas KerjaSeminarBahayaIslamLiberal.BalaiBudayaDewanBahasaPustaka,21 Mei.</p><p>Mohd Farid Sheikh Ahmad (2016). Siasah Syariah Dalam Pembangunan Negara Rahmah.PerhimpunanTahunanIKRAM2016.ShahAlam,15Oktober.</p><p>MuhammadNur Manuty(2006).FenomenaPemikiranIslamLiberalDanImplikasinya KepadaKedudukanIslamDanPenganutnyaDiMalaysia:BeberapaRefleksi. Kertas kerja dalam Seminar Ancaman Islam Liberal anjuran Kerajaan Kelantan dan Gabungan Persatuan Professional Kelantan. Balai Islam Kelantan,3Jun.</p><p>MuhyiddinHajiMohdYassin(2020).TeksUcapanPerdanaMenteriMalaysia.Majlis Perasmian Persidangan Kehakiman dan Perundangan Syariah Nusantara. HotelMovenpick,Sepang,29September.</p><p>OsmanBakar (2006). DialogantaraagamadiMalaysia:Satupertimbangan.Kertas kerja Majlis Syarahan & Diskusi. Institut Kajian Dasar, Petaling Jaya, 15 Disember.</p><p>Siti Khatijah Yasin & Fadzli Adam (2017). Sensitiviti Agama Dalam Hubungan Masyarakat Pelbagai Kaum Di Malaysia. Proceeding of International ConferenceofEmpoweringIslamic.CivilizationResearchInstituteforIslamic Product and Malay Civilization (INSPIRE). Universiti Sultan Zainal Abidin (UniSZA),7-8Oktober.</p><p>Seksyen Aqidah (2006). Laporan Forum Artikel 11: The Federal Constitution: Protection for All, (Kertas Laporan Bahagian Perancangan dan Penyelidikan, Jabatan KemajuanIslamMalaysia(JAKIM).</p><p>Zamri Zainal Abidin, Rosli Bin Mokhtar & Fakhri Bin Sungit (2016). Maqas> id} As-Syari> Dalam Indeks Syari></p><p>ah ah Malaysia. Muzakarah Fiqh & International Fiqh Conference 2016. Masjid Tengku Ampuan Jemaah, Shah Alam,22-23 November.</p><p></p><p>Majalah/ Akhbar</p><p>AninahJanang(2006,November).RamalanZulkifliNordinTernyataBenar.Mastika, 52.</p><p>AsukiAbbas(2005,Februari27). PM:TangguhTubuhICMAdalahLebihBaik DimulakanDialogAntaraPelbagaiAgama.UtusanMalaysia, 2.</p><p>Engku Ahmad Zaki Engku Alwi (2004, November). Islam Larang Umatnya Ikut BudayaAsing.Majalah1,21.</p><p>Muhammad Rashidi Wahab (2016, April). Liberalisme Moderat Atau Pelampau Agama. DewanTamadunIslam, 8.</p><p>Muhammad Syukri Salleh et al. (2000, November). Kerangka Pembangunan BerteraskanIslam.DewanEkonomi, 67.</p><p>(2000). Risalah DemiMasa,MajalahAngkatanBeliaIslamMalaysia,4.</p><p>SarinaIsmail(2013,Januari3). KalimahAllah.Harakah,2.</p><p>ZainahAnwar (2006,19Mei). KolumJumaat. NewStraitsTimes.</p><p></p><p>Laman Sesawang</p><p>AbdulHadiAwang(2018,25Febuari).KonsepTaawunSiyasi.Dimuatturundaripada https://berita.pas.org.my/konsep-taawun-siyasi/.Diakses20/5/2020.</p><p>AbdulHadiAwang(t.t).Ucapan diKonvokesyenPakatanRakyat.Dimuatturun daripada</p><p>http://presiden.pas.org.my/v2/index.php?option_content&view=arti</p><p>cle&id=290:ucapan-di-konvokesyen-pakatanrakyat&catid=14 kenyataan-rasmi&Itemid=56.Diakses10/1/2020.</p><p>Bernama(2018,17Mei).PakatanHarapansahsebagaisebuahgabunganpartipolitik</p><p> Muhyiddin. Dimuat turun daripada http://www.astroawani.com/berita-politik/pakatan-harapan-sah-sebagai-sebuah-gabungan-parti-politik-muhyiddin175691. Diakses12/6/2020.</p><p>Bernama(2019,13Mei).Peristiwa13Mei:Pengajaranperlunyamasyarakatbersatu padu. Dimuat turun daripada https://www.sinarharian.com.my/article/27800/BERITA/Nasional/Peristiwa13-Mei-Pengajaran-perlunya-masyarakat-bersatu-padu. Diakses 20/6/2020.Diakses20/6/2/2020.</p><p>Bernama (2019, 19Disember). RahmatanLil Alamin pencapaian paling cemerlang: Mujahid. Dimuat turun daripada https://www.sinarharian.com.my/article/62669/BERITA/Nasional/Rahmatan-Lil-Alamin-pencapaian-paling-cemerlang-Mujahid.Diakses20/3/2020.</p><p>Bernama (2020, 9 November). Sekolah vernakular tidak dipinggirkan dalam Belanjawan 2021. Dimuat turun daripada https://www.hmetro.com.my/mutakhir/2020/11/639831/sekolah-vernakular-tidak-dipinggirkan-dalam-belanjawan-2021-metrotv.Diakses26/1/2021.</p><p>Dasar EkonomiBaru (t.t).Dimuatturun daripada http://www.epu.gov.my. Diakses pada 9/8/2019.</p><p>Faktor-faktorEkstremism(t.t). Dimuatturundaripada http://www.beyondintractability.org/essay/dealing-extremists.(Diakses pada8/12/2022).</p><p>FMT (2021,19Mac).Jemaah menteri 1986 benarkan penggunaan kalimah Allah secarabersyarat,kata-hakim.Dimuatturundaripadahttps://www.freemalaysiatoday.com/category/bahasa/tempatan/2021/03/19/jemaah-menteri-1986benarkan-penggunaan-kalimah-allah-secara-bersyarat-kata-hakim/. Diakses 30/3/2021.</p><p>Haika Khazi (2018, 8 Mei). Perjanjian PH-PPBM boleh jejas Islam agama Persekutuan. Dimuat turun daripada https://www.bharian.com.my/berita/nasional/2018/05/422891/perjanjian-ph-ppbm-boleh-jejas-islam-agama-persekutuan.Diakses20/10/2022.</p><p>JoTimbuong(2020,28Febuari).BN, PAS back Muhyidin as 8th PM.Dimuatturun daripada https://www.thestar.com.my/news/nation/2020/02/28/umno-pasback-muhyiddin-as-8th-pm.Diakses20/7/2021.</p><p>JoeFernandez(2009,6Mac).AktivisGerejaLancarKempenTandatanganIsuAllah Dimuatturundaripada https://m.malaysiakini.com/news/99609. Diakses 9/3/2020.</p><p>KementerianHalEhwalEkonomi(2019,5Oktober).WawasanKemakmuranBersama 2030.Dimuatturundaripadahttp://dbook.penerangan.gov.my/dbook/dmdocuments/ringkasan_wawasan_kemakmuran_bersama/mobile/i dex.html#p=3/. Diakses10/3/2020.</p><p>Kementerian Komunikasi dan Multimedia Malaysia (t.t). Dasar Kebudayaan Kebangsaan. Dimuat turun daripada http://www.jkkn.gov.my/ms/dasar-kebudayaan-kebangsaan.Diakses10/4/2020.</p><p>Kamus Dewan Online (t.t). Dimuat turun daripada http://prpm.dbp.gov.my/Search.aspx?k=ekstrem.Diakses pada25/12/2022.</p><p>LimGuanEng(2018,2November).UcapanPembentanganBelanjawan2019.Dimuat turun daripada https://www.bharian.com.my/berita/nasional/2018/11/493776/ucapan-pembentangan-belanjawan-2019. Diakses 10/4/2020.</p><p>PejabatPerdanaMenteriMalaysia(2019,7Oktober). WawasanKemakmuranBersama 2030.Dimuatturundaripadahttps://www.pmo.gov.my/ms/2019/10/wawasankemakmuran-bersama-2030/.Diakses20/4/2020.</p><p>Majlis Perundingan Buddha, Kristian, Hindu, Sikhs dan Toaism Malaysia (2020, 7 Oktober). About Harmony Malaysia. Dimuat turun daripada http://harmonymalaysia.wordpress.com.Diakses10/3/2021.</p><p>Malaysiakini(2019,24September).Politikidentitidan5faktorpenentuPRKTgPiai. Dimuat turun daripada https://m.malaysiakini.com/news/493098. Diakses 10/7/2020.</p><p>Mohd Asri Zainul Abidin (2021, 26 Mei). Ulasan isu kalimah Allah-Syarat Penggunaan Kalimah Allah. Dimuat turun daripada https://iceramah.my/drmaza-ulasan-isu-kalimah-allah-syarat-penggunaan-kalimah-allah/. Diakses 10/11/2021.</p><p>Muzakarah Jawatankuasa Fatwa bagi Hal Ehwal Agama Islam Malaysia kali ke-26 (1990, 7 Mac). Dimuat turun daripada http://e-smaf.islam.gov.my/esmaf/fatwa/fatwa/find/3.Diakses pada10/5/2020.</p><p>Muzakarah Khas Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan bagi Hal Ehwal Ugama (1996, 5Mei). Dimuat turun daripada http://e-smaf.islam.gov.my/e-smaf/index.php/main/mainv1/fatwa/pr/10011.Diakses pada10/3/2020.</p><p>Muzakarah Khas Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia (2011, 14-16 Julai). Dimuat turun daripada http://esmaf.islam.gov.my/e-smaf/fatwa/fatwa/find/pr/10258.Diaksespada20/6/2020.</p><p>Norma Mansor (2014, 6 November). NGO penuhi keperluan sosial rakyat. Dimuat turun daripada https://www.bharian.com.my/kolumnis/2014/11/15982/ngopenuhi-keperluan-sosial-rakyat. Diakses10/4/2019.</p><p>NursyazwaniSailfulSham (2018, 26Mei). Hormati pemimpin walaupun bukan beragama Islam. Dimuat turun daripada http://www.astroawani.com/berita-malaysia/hormati-pemimpin-walaupun-bukan-beragama-islam-nik-omar 176565. Diakses10/3/2021.</p><p>Pejabat Perdana Menteri (t.t). Dasar Ekonomi Baru. Dimuat turun daripada https://www.pmo.gov.my/dokumenattached/Dasar/03DASAR_EKONOMI_BARU.pdf. Diakses20/4/2020.</p><p>PejabatPerdanaMenteriMalaysia(t.t).Malaysiasebagainegaramaju.Dimuatturun daripada https://www.pmo.gov.my/ms/wawasan-2020/malaysia-sebagainegara-maju/. Diakses20/4/2020.</p><p>Pendaftaran Perkahwinan (t.t). Dimuat turun daripada https://www.jpn.gov.my/my/perkhidmatan/perkahwinan/kahwin-daftar. Diakses pada 30/6/2021.</p><p>PejabatPerdanaMenteriMalaysia(2019,7Oktober).WawasanKemakmuranBersama 2030.Dimuatturundaripadahttps://www.pmo.gov.my/ms/2019/10/wawasankemakmuran-bersama-2030/.Diakses20/4/2020.</p><p>Pandangan Dr Maza Mengenai Kerjasama Politik (t.t). Dimuat turun daripada https://www.facebook.com/DrMAZA/.diakses pada 2/3/2020.</p><p>Pengertian Fanatik Mengikut George Santayana ( t.t). Dimuat turun daripada https://www.thefamouspeople.com/profiles/george-santayana-221.php. Diakses pada30/12/2022.</p><p>Rang Undang-Undang 355 (t.t). Dimuat turun daripada https://iais.org.my/publications-sp-1447159098/dirasat-sp-1862130118/shariah-law-governance-halal/item/1220-ruu-355-tingkat-bidang-kuasa-mahkamah-Syari> ah -in-bahasa-.Diakses pada10/2/2021.</p><p>SistersinIslam(2005,12November).RangUndang-UndangKeluargaIslamWilayah Persekutuan.Dimuatturundaripadawww.sisterinslam.org/memorandum/rangundang-undang-keluarga-islam-wilayah-wilayah-persekutuan-pindaan-2005/. Diakses10/4/2020.</p><p>SisterinIslam(2017,23Januari).Press Statement: Why RUU355 is Not aLaw With Feminist Ideals .Dimuat turun daripada https://sistersinislam.org/8051/. Diakses10/4/2020.</p><p>SisterinIslam(2017).IslamandHumanRight:ConflictingandComplementary? Dimuatturundaripada https://sistersinislam.org/wp-content/uploads/2019/10/Baraza-series-3.pdf. Diakses20/2/2020.</p><p>Sister in Islam (t.t). Dimuat turun daripada Sistersinislam.org/wp-content/upload/2019/10RUU-355-1pdf.Diakses pada20/2/2020.</p><p>Sister In Islam (t.t). Dimuat turun daripada Ukhuwah.com/ukhuwah/viewtopic.php?topic=14055&forum diakses 20/2/2020; Baraza(A Sister in Islam), 1(3), 2007. Diaksespada 20/20/2020.</p><p>Siti Hafidah (2021, 12 Mac). Penghakiman kalimah Allah dan penyelesaian 10 perkara.Dimuatturundaripadahttps://ismaweb.net/2021/03/12/penghakimankalimah-allah-dan-penyelesaian-10-perkara/.Diakses10/5/2021.</p><p>Taufiq Yap Yun Hin (2019, 17 Januari). SejarahmasyarakatCinaMuslim di Malaysia. Dimuat turun daripada</p><p>https://www.hmetro.com.my/addin/2019/01/413093/sejarah-masyarakat-cinamuslim.Diakses20/2/2020.</p><p>Unit Perancang Ekonomi (t.t). RancanganMalaysiakesepuluh (RMKE-10), 2011-2015.Dimuatturundaripadahttps://www.epu.gov.my/ms/pembangunanekonomi/rancangan-pembangunan/rmk/rancangan-malaysia-kesepuluh-rmke10-2011-2015.Diakses10/3/2020.</p><p>Ulil Abshrar Abdalla (2012). Dimuat turun daripada (Kenapa dunia Islam Terbelakang) http://islamlib.com/gagasan/pembaruan/kenapa-dunia-islam-terbelakang/.Diakses pada21/2/2020.</p><p></p><p>Temu bual</p><p>Dr.SyaryantiHussin(2022,20Nov).TahalufSiyasi, UniversitiSainsIslam Malaysia [Temu bual].</p><p>Emile Owens. (2019, 10 Ogos). Guru program bantu Bahasa Inggeris Yayasan Fullbright,SMKAbuBakaral-Baqir[Temu bual].</p><p>HasnulZulkarnain(2019,10September).PolitikToleransi,PejabatADUNTitiSerong [Temu bual].</p><p>IhsanIbrahim(2019,5Ogos).HidayahCentredanToleransi,Pejabat IKRAMTaiping [Temu bual].</p><p>KhairiyyahMohammad(2019,13Ogos).ToleransidalamMasyarakat,Pejabat MenteriBesarKelantan[Temu bual].</p><p>KwokSeeFong(2019,6Mei).ToleransidalamMasyarakatCinaMalaysia, SMKPanglimaBukitGantang[Temu bual].</p><p>NaimFahim(2019,5Ogos).PerananIKRAMdalamToleransi, Pejabat IKRAMTaiping[Temu bual].</p><p>RameshRajasivam(2019,5Mei). ToleransidalamMasyarakatIndia, SMKA Kerian[Temu bual].</p><p></p> |