Pengaruh Kompetensi 6C dalam Revolusi Perindustrian Keempat terhadap kepimpinan guru sekolah rendah TS25 di Daerah Marang Terengganu
<p>Kajian ini dijalankan untuk mengenal pasti pengaruh antara Kompetensi 6C (Critical</p><p>Thinking, Communication, Collaboration, Creativity, Character, Citizenship) dalam</p><p>Revolusi Perindustrian Keempat (4IR) terhadap amal...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2023
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10032 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
oai:ir.upsi.edu.my:10032 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
oai:ir.upsi.edu.my:100322024-04-16 Pengaruh Kompetensi 6C dalam Revolusi Perindustrian Keempat terhadap kepimpinan guru sekolah rendah TS25 di Daerah Marang Terengganu 2023 Nor Sharnida Daud LB Theory and practice of education <p>Kajian ini dijalankan untuk mengenal pasti pengaruh antara Kompetensi 6C (Critical</p><p>Thinking, Communication, Collaboration, Creativity, Character, Citizenship) dalam</p><p>Revolusi Perindustrian Keempat (4IR) terhadap amalan kepimpinan guru sekolah</p><p>rendah yang terlibat dengan Program Transformasi Sekolah (TS25). Kajian ini</p><p>menggunakan pendekatan kuantitatif bersifat tinjauan. Populasi kajian terdiri daripada</p><p>399 orang guru di Daerah Marang, Terengganu dengan jumlah sampel seramai 196</p><p>orang responden dari sekolah yang tersenarai dalam Program TS25. Kajian ini</p><p>menggunakan soal selidik kompetensi 6C adaptasi daripada New Pedagogies for Deep</p><p>Learning (NPDL) dan soal selidik kepimpinan guru adaptasi daripada Teacher</p><p>Leadership Self-Assessment (TLSA). Data yang diperoleh telah dianalisis secara</p><p>deskriptif dan inferensi. Dapatan kajian menunjukkan kompetensi 6C guru (min= 3.98,</p><p>SP= 0.487) dan kepimpinan guru (min= 4.18, SP= 0.456) berada pada tahap yang</p><p>tinggi. Analisis Korelasi Pearson menunjukkan kompetensi 6C mempunyai hubungan</p><p>yang kuat dengan kepimpinan guru iaitu (r= 0.852, p< 0.05). Analisis regresi linear</p><p>mendapati nilai ( r2= 0.727, p= 0.000, p< 0.05) yang membawa maksud 72.7% amalan</p><p>kepimpinan guru dipengaruhi oleh faktor kompetensi 6C manakala 27.3% amalan</p><p>kepimpinan guru dipengaruhi oleh faktor-faktor yang lain. Oleh itu, kajian ini</p><p>mendapati wujudnya pengaruh antara kompetensi 6C terhadap kepimpinan guru.</p><p>Implikasi kajian ini menunjukkan bahawa kompetensi guru perlu diperkasakan secara</p><p>berterusan untuk membangunkan kepimpinan guru yang mantap</p> 2023 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10032 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10032 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Pengurusan dan Ekonomi N/A |
institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
collection |
UPSI Digital Repository |
language |
zsm |
topic |
LB Theory and practice of education |
spellingShingle |
LB Theory and practice of education Nor Sharnida Daud Pengaruh Kompetensi 6C dalam Revolusi Perindustrian Keempat terhadap kepimpinan guru sekolah rendah TS25 di Daerah Marang Terengganu |
description |
<p>Kajian ini dijalankan untuk mengenal pasti pengaruh antara Kompetensi 6C (Critical</p><p>Thinking, Communication, Collaboration, Creativity, Character, Citizenship) dalam</p><p>Revolusi Perindustrian Keempat (4IR) terhadap amalan kepimpinan guru sekolah</p><p>rendah yang terlibat dengan Program Transformasi Sekolah (TS25). Kajian ini</p><p>menggunakan pendekatan kuantitatif bersifat tinjauan. Populasi kajian terdiri daripada</p><p>399 orang guru di Daerah Marang, Terengganu dengan jumlah sampel seramai 196</p><p>orang responden dari sekolah yang tersenarai dalam Program TS25. Kajian ini</p><p>menggunakan soal selidik kompetensi 6C adaptasi daripada New Pedagogies for Deep</p><p>Learning (NPDL) dan soal selidik kepimpinan guru adaptasi daripada Teacher</p><p>Leadership Self-Assessment (TLSA). Data yang diperoleh telah dianalisis secara</p><p>deskriptif dan inferensi. Dapatan kajian menunjukkan kompetensi 6C guru (min= 3.98,</p><p>SP= 0.487) dan kepimpinan guru (min= 4.18, SP= 0.456) berada pada tahap yang</p><p>tinggi. Analisis Korelasi Pearson menunjukkan kompetensi 6C mempunyai hubungan</p><p>yang kuat dengan kepimpinan guru iaitu (r= 0.852, p< 0.05). Analisis regresi linear</p><p>mendapati nilai ( r2= 0.727, p= 0.000, p< 0.05) yang membawa maksud 72.7% amalan</p><p>kepimpinan guru dipengaruhi oleh faktor kompetensi 6C manakala 27.3% amalan</p><p>kepimpinan guru dipengaruhi oleh faktor-faktor yang lain. Oleh itu, kajian ini</p><p>mendapati wujudnya pengaruh antara kompetensi 6C terhadap kepimpinan guru.</p><p>Implikasi kajian ini menunjukkan bahawa kompetensi guru perlu diperkasakan secara</p><p>berterusan untuk membangunkan kepimpinan guru yang mantap</p> |
format |
thesis |
qualification_name |
|
qualification_level |
Master's degree |
author |
Nor Sharnida Daud |
author_facet |
Nor Sharnida Daud |
author_sort |
Nor Sharnida Daud |
title |
Pengaruh Kompetensi 6C dalam Revolusi Perindustrian Keempat terhadap kepimpinan guru sekolah rendah TS25 di Daerah Marang Terengganu |
title_short |
Pengaruh Kompetensi 6C dalam Revolusi Perindustrian Keempat terhadap kepimpinan guru sekolah rendah TS25 di Daerah Marang Terengganu |
title_full |
Pengaruh Kompetensi 6C dalam Revolusi Perindustrian Keempat terhadap kepimpinan guru sekolah rendah TS25 di Daerah Marang Terengganu |
title_fullStr |
Pengaruh Kompetensi 6C dalam Revolusi Perindustrian Keempat terhadap kepimpinan guru sekolah rendah TS25 di Daerah Marang Terengganu |
title_full_unstemmed |
Pengaruh Kompetensi 6C dalam Revolusi Perindustrian Keempat terhadap kepimpinan guru sekolah rendah TS25 di Daerah Marang Terengganu |
title_sort |
pengaruh kompetensi 6c dalam revolusi perindustrian keempat terhadap kepimpinan guru sekolah rendah ts25 di daerah marang terengganu |
granting_institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
granting_department |
Fakulti Pengurusan dan Ekonomi |
publishDate |
2023 |
url |
https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10032 |
_version_ |
1804890511208611840 |