Pembangunan modul watak bagi kemahiran membina ayat Bahasa Melayu murid sekolah Tamil

<p>Kajian ini bertujuan membangunkan sebuah modul pengajaran dan pembelajaran bagi</p><p>membantu guru yang mengajar murid Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil (SJKT) di</p><p>Tahun Empat menghasilkan struktur ayat yang lengkap dengan t...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Revathi Raja Gopal
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2023
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10043
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Kajian ini bertujuan membangunkan sebuah modul pengajaran dan pembelajaran bagi</p><p>membantu guru yang mengajar murid Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil (SJKT) di</p><p>Tahun Empat menghasilkan struktur ayat yang lengkap dengan tatabahasa yang betul.</p><p>Kajian Reka bentuk dan Pembangunan (Design and Development Research Approach,</p><p>DDR) telah digunakan bagi membangunkan modul WATAK dengan kaedah Jadual</p><p>Ansur Maju (JAM). Sampel kajian terdiri daripada 133 orang guru Bahasa Melayu di</p><p>SJKT yang terlibat dalam Fasa I dan Fasa III. Manakala 18 orang panel pakar yang</p><p>terdiri daripada SISC+, munsyi bahasa, jurulatih utama kebangsaan dan negeri, guru</p><p>cemerlang, pensyarah maktab, ketua panitia dan guru mata pelajaran dilibatkan dalam</p><p>Fasa II. Dapatan kajian terbahagi kepada tiga fasa. Dapatan Fasa I Analisis Keperluan</p><p>menunjukkan kesemua responden kajian (N = 119) bersetuju terhadap pembangunan</p><p>modul WATAK. Selain itu, dapatan analisis dokumen menunjukkan terdapat lapan</p><p>aspek masalah penulisan yang sering dilakukan oleh murid sekolah Tamil iaitu</p><p>kesalahan tatabahasa dari aspek ejaan, imbuhan, tanda baca, kekurangan kosa kata,</p><p>menulis ayat tergantung, kelemahan membina ayat aktif dan membina struktur ayat</p><p>yang lemah. Analisis dokumen yang dijalankan telah menyokong dapatan Fasa I.</p><p>Dapatan Fasa Reka Bentuk dan Pembangunan menunjukkan bahawa kesemua panel</p><p>pakar telah mencapai kesepakatan bersama bagi kesemua konstruk dan item dengan</p><p>nilai threshold (d) 0.2, peratus kesepakatan pakar > 75% dan nilai Alpha Cut > 0.5.</p><p>Bagi Fasa Penilaian, melalui Teknik Kumpulan Nominal Ubahsuai (Modified NGT),</p><p>kumpulan pelaksana telah berjaya memberi persetujuan melebihi 80% terhadap setiap</p><p>elemen. Kesimpulannya, modul yang berasaskan kaedah JAM berkesan dalam</p><p>meningkatkan pengetahuan murid dalam konteks kajian. Dapatan penilaian</p><p>kebolehgunaan menunjukkan modul WATAK memang cekap dan berguna sebagai</p><p>bahan sokongan untuk melaksanakan pengajaran dan pembelajaran dalam bilik darjah.</p><p>Impikasinya, sekolah-sekolah SJK boleh melaksanakan pengajaran dan pembelajaran</p><p>menggunakan kaedah JAM dalam meningkatkan mutu pembinaan ayat dalam kalangan</p><p>murid sekolah Tamil.</p>