Pembangunan dan kebolehgunaan modul pengajaran kefahaman membaca Bahasa Melayu melalui pendekatan pengajaran bahasa asing dalam kalangan murid bukan penutur natif
<p>Penyelidikan ini bertujuan untuk membantu pengajaran guru berkaitan ketidakfahaman</p><p>membaca murid bukan penutur natif Bahasa Melayu dengan membangunkan modul</p><p>pengajaran kefahaman membaca melalui pendekatan pengajaran...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2023
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10075 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | <p>Penyelidikan ini bertujuan untuk membantu pengajaran guru berkaitan ketidakfahaman</p><p>membaca murid bukan penutur natif Bahasa Melayu dengan membangunkan modul</p><p>pengajaran kefahaman membaca melalui pendekatan pengajaran bahasa asing.</p><p>Pendekatan reka bentuk dan pembangunan (DDR) yang mengandungi tiga fasa iaitu</p><p>analisis keperluan (tujuh pakar dan 302 dokumen murid), diikuti fasa reka bentuk dan</p><p>pembangunan (15 pakar bidang) serta penilaian kebolehgunaan modul (3 pakar, 156</p><p>guru dan 13 murid bukan penutur natif). Dapatan fasa analisis keperluan menunjukkan</p><p>keperluan enam elemen dalam modul iaitu (1) kaedah pengajaran yang sesuai (2) bahan</p><p>pengajaran sesuai dengan tahap kognitif (3) interaksi bermakna (4) ekstralinguistik (5)</p><p>motivasi (6) aktiviti kolaborasi dan koperatif berpandu. Dapatan rekabentuk dan</p><p>pembangunan modul memperoleh konsensus pakar melebihi 75% dengan seluruh item</p><p>yang dipilih memenuhi syarat kesepakatan antara pakar dengan nilai defuzzification</p><p>Alpha-Cut (?-Cut) melebihi 0.5 (>0.5) dan nilai threshold(d) kurang daripada 0.2</p><p>(<0.2). Bagi purata kesahan kandungan berdasarkan peratusan dan indeks kesahan</p><p>kandungan (CVI). Purata kesahan kandungan keseluruhan modul adalah sebanyak 94%</p><p>(kemudahgunaan 96.7%, kandungan 90.8%, aktiviti 93.2%, kesesuaian 95.6%,</p><p>penilaian 93.8%) dan nilai 1 diperoleh melalui kiraan CVI, I-CVI dan S-CVI. Dapatan</p><p>fasa penilaian kebolehgunaan modul melalui temu bual mendapati modul memperoleh</p><p>(1) tahap kebolehlaksanaan yang tinggi (2) sesuai dengan keperluan pelajar (3) dapat</p><p>menangani organisasi pembelajaran sosial (4) menyumbang kepada sumber</p><p>pembelajaran (5) menyokong tingkah laku umum dan motivasi pengguna. Selain itu,</p><p>dapatan kebolehgunaan modul yang melalui Usability Pedagogical Test menunjukkan</p><p>persetujuan tinggi dalam kalangan pengguna iaitu nilai min (u = 4.0765) dan sisihan</p><p>piawai (?x=.55296). Kesimpulannya, penilaian kebolehgunaan modul ini yang</p><p>mencapai tahap tinggi menunjukkan ia dapat membantu pengajaran terutama aspek</p><p>kefahaman membaca. Implikasinya modul pengajaran aspek kefahaman membaca ini</p><p>boleh digunakan bagi mengajar Bahasa Melayu kepada murid bukan penutur natif.</p> |
---|