Pembangunan modul Sequin topik Reka Bentuk Fesyen, mata pelajaran Reka Bentuk dan Teknologi tingkatan satu
<p>Kajian ini bertujuan membangunkan modul m-pembelajaran bagi topik Reka Bentuk</p><p>Fesyen, mata pelajaran Reka Bentuk dan Teknologi (RBT) tingkatan satu dan menilai</p><p>kebolehgunaan modul daripada perspektif guru. Modul yan...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2023
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10100 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | <p>Kajian ini bertujuan membangunkan modul m-pembelajaran bagi topik Reka Bentuk</p><p>Fesyen, mata pelajaran Reka Bentuk dan Teknologi (RBT) tingkatan satu dan menilai</p><p>kebolehgunaan modul daripada perspektif guru. Modul yang telah dibangunkan diberi</p><p>nama Modul Sequin yang berbentuk laman sesawang dan web mudah alih. Isi</p><p>kandungan modul direka bentuk berasaskan teori behaviorisme, konstruktivisme, beban</p><p>kognitif dan pembelajaran multimedia. Pembangunan modul pula menggunakan model</p><p>ADDIE dan penilaian kebolehgunaan modul ini dijalankan oleh guru-guru mata</p><p>pelajaran RBT tingkatan satu di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur (WPKL) daripada</p><p>aspek bahasa, kurikulum, pedagogi dan multimedia serta kosmestik. Populasi kajian ini</p><p>adalah 615 guru RBT dan sampel bagi kajian ini telah dipilih secara rawak mudah iaitu</p><p>seramai 236 guru RBT berdasarkan jadual sample saiz Krejcie dan Morgan (1970).</p><p>Modul Sequin ini telah disahkan dalam aspek kandungan oleh lima orang pakar dan</p><p>mendapat kesahan yang tinggi dengan nilai I-CVI iaitu 1.0. Instrumen kajian ini terdiri</p><p>daripada borang soal selidik, protokol temu bual separa struktur serta senarai semak</p><p>pemerhatian. Kesemua instrumen mendapat kesahan daripada tiga orang pakar dalam</p><p>bidang. Kebolehpercayaan soal selidik berdasarkan pekali Alpha Cronbach adalah =</p><p>0.990. Dapatan utama kajian menunjukkan guru-guru sangat setuju terhadap</p><p>kebolehgunaan Modul Sequin dalam aspek bahasa (M=4.52, SP=0.47), kurikulum</p><p>(M=4.51, SP=0.45), pedagogi (M=4.50, SP=0.42) serta multimedia dan kosmetik</p><p>(M=4.53, SP=0.45). Ujian-t yang dijalankan menunjukkan bahawa tidak terdapat</p><p>perbezaan persepsi guru berdasarkan jantina dan bidang pengkhususan mengenai</p><p>kebolehgunaan modul. Begitu juga dengan ujian ANOVA yang menunjukkan bahawa</p><p>tidak terdapat perbezaan persepsi guru yang berbeza pengalaman bekerja terhadap</p><p>kebolehgunaan modul. Data kuantitatif ini telah disokong oleh data temu bual di mana</p><p>perserta kajian bersetuju bahawa modul tersebut mudah digunakan, menarik dan</p><p>interaktif. Data pemerhatian juga turut menyokong data kuantitatif di mana responden</p><p>kajian bersetuju bahawa modul ini berguna daripada aspek aktiviti pembelajaran yang</p><p>relevan dan mudah diikuti serta visual yang menarik. Penilaian kefahaman pengguna</p><p>juga diukur melalui kuiz dan pentaksiran formatif dalam bentuk latihan pengukuhan.</p><p>Interaktif modul direka bentuk dengan mengadakan ruangan jom sembang.</p><p>Kesimpulannya, Modul Sequin mempunyai nilai kebolehgunaan yang tinggi terutama</p><p>dari aspek bahasa, isi kandungan, interaktiviti dan pentaksiran. Implikasi kajian</p><p>menunjukkan Modul Sequin ini boleh diakses dan digunakan oleh guru RBT Tingkatan</p><p>satu serta boleh dijadikan salah satu bahan bantu mengajar untuk topik Reka Bentuk</p><p>Fesyen. Selain itu modul ini juga mampu mengekalkan perhatian murid di dalam kelas</p><p>serta menarik minat murid untuk belajar mata pelajaran RBT terutama topik Reka</p><p>Bentuk Fesyen.</p> |
---|