Kesan Bimbingan Kelompok Teori Pilihan Terapi Realiti terhadap psikologi murid berpencapaian rendah

<p>Kajian eksperimen ini bertujuan mengkaji Kesan Bimbingan Kelompok Teori Pilihan Terapi Realiti (BKTPTR) terhadap tiga aspek psikologi murid iaitu Kepuasan dan Kekecewaan Keperluan Psikologi Asas (KKKAP), Ketakutan Menghadapi Kegagalan (KMK) dan Kecerdasan Menghadapi Cabaran (KMC). K...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Nurul Fathihah Nor Azhar
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2023
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10105
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:10105
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:101052024-04-30 Kesan Bimbingan Kelompok Teori Pilihan Terapi Realiti terhadap psikologi murid berpencapaian rendah 2023 Nurul Fathihah Nor Azhar LB Theory and practice of education <p>Kajian eksperimen ini bertujuan mengkaji Kesan Bimbingan Kelompok Teori Pilihan Terapi Realiti (BKTPTR) terhadap tiga aspek psikologi murid iaitu Kepuasan dan Kekecewaan Keperluan Psikologi Asas (KKKAP), Ketakutan Menghadapi Kegagalan (KMK) dan Kecerdasan Menghadapi Cabaran (KMC). Keberkesanan intervensi BKTPTR diukur daripada aspek pengurangan kekecewaan keperluan psikologi asas, peningkatan kepuasan keperluan psikologi asas, ketakutan menghadapi kegagalan dan kecerdasan menghadapi cabaran bagi kumpulan rawatan. Reka bentuk kajian menggunakan kuasi eksperimen praujian dan pascaujian. Kajian dijalankan terhadap murid tingkatan dua dan empat sebuah sekolah di daerah Kuantan. Soal selidik yang digunakan mengandungi maklumat peribadi dan tiga soal selidik kajian iaitu Skala Kepuasan dan Kekecewaan Keperluan Psikologi Asas, Inventori Penilaian Kegagalan Prestasi dan Instrumen Kecerdasan Menghadapi Cabaran. Seramai 120 subjek dipilih memasuki dua kelompok iaitu kelompok kawalan dan dua kelompok rawatan. Subjek kelompok rawatan menjalani lapan sesi kelompok mingguan dalam masa lapan minggu. Data kajian dianalisis menggunakan analisis deskriptif, MANOVA, MANCOVA, pairwise comparisons dan Post Hoc Tukey. Dapatan kajian mendapati rawatan BKTPTR berkesan dalam (i) meningkatkan tahap kepuasan keperluan asas psikologi dan mengurangkan tahap kekecewaan keperluan asas psikologi, (ii)meningkatkan tahap KMK dan (iii) meningkatkan tahap KMC. Kajian ini mendapati bahawa kumpulan menengah (perbandingan umur) mempunyai hubungan signifikan dengan dua pemboleh ubah utama iaitu KKKAP dan KMC serta subskala kepuasan autonomi, kawalan, pemilikan dan jangkauan. Selain itu, faktor jantina pula mempunyai hubungan signifikan dengan dua pemboleh ubah utama iaitu KMK dan KMC serta subskala KP hubungan, KK kecekapan, KMRMMM, KPHD,KHPS, KMOT, kawalan, pemilikan dan ketahanan. Implikasi dan cadangan kajian telah dibincangkan dalam kajian ini. Kesimpulannya, modul BKTPTR mampu memberikan kesan dalam menangani aspek psikologi murid berpencapaian rendah di sekolah.</p> 2023 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10105 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10105 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Pembangunan Manusia N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic LB Theory and practice of education
spellingShingle LB Theory and practice of education
Nurul Fathihah Nor Azhar
Kesan Bimbingan Kelompok Teori Pilihan Terapi Realiti terhadap psikologi murid berpencapaian rendah
description <p>Kajian eksperimen ini bertujuan mengkaji Kesan Bimbingan Kelompok Teori Pilihan Terapi Realiti (BKTPTR) terhadap tiga aspek psikologi murid iaitu Kepuasan dan Kekecewaan Keperluan Psikologi Asas (KKKAP), Ketakutan Menghadapi Kegagalan (KMK) dan Kecerdasan Menghadapi Cabaran (KMC). Keberkesanan intervensi BKTPTR diukur daripada aspek pengurangan kekecewaan keperluan psikologi asas, peningkatan kepuasan keperluan psikologi asas, ketakutan menghadapi kegagalan dan kecerdasan menghadapi cabaran bagi kumpulan rawatan. Reka bentuk kajian menggunakan kuasi eksperimen praujian dan pascaujian. Kajian dijalankan terhadap murid tingkatan dua dan empat sebuah sekolah di daerah Kuantan. Soal selidik yang digunakan mengandungi maklumat peribadi dan tiga soal selidik kajian iaitu Skala Kepuasan dan Kekecewaan Keperluan Psikologi Asas, Inventori Penilaian Kegagalan Prestasi dan Instrumen Kecerdasan Menghadapi Cabaran. Seramai 120 subjek dipilih memasuki dua kelompok iaitu kelompok kawalan dan dua kelompok rawatan. Subjek kelompok rawatan menjalani lapan sesi kelompok mingguan dalam masa lapan minggu. Data kajian dianalisis menggunakan analisis deskriptif, MANOVA, MANCOVA, pairwise comparisons dan Post Hoc Tukey. Dapatan kajian mendapati rawatan BKTPTR berkesan dalam (i) meningkatkan tahap kepuasan keperluan asas psikologi dan mengurangkan tahap kekecewaan keperluan asas psikologi, (ii)meningkatkan tahap KMK dan (iii) meningkatkan tahap KMC. Kajian ini mendapati bahawa kumpulan menengah (perbandingan umur) mempunyai hubungan signifikan dengan dua pemboleh ubah utama iaitu KKKAP dan KMC serta subskala kepuasan autonomi, kawalan, pemilikan dan jangkauan. Selain itu, faktor jantina pula mempunyai hubungan signifikan dengan dua pemboleh ubah utama iaitu KMK dan KMC serta subskala KP hubungan, KK kecekapan, KMRMMM, KPHD,KHPS, KMOT, kawalan, pemilikan dan ketahanan. Implikasi dan cadangan kajian telah dibincangkan dalam kajian ini. Kesimpulannya, modul BKTPTR mampu memberikan kesan dalam menangani aspek psikologi murid berpencapaian rendah di sekolah.</p>
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Nurul Fathihah Nor Azhar
author_facet Nurul Fathihah Nor Azhar
author_sort Nurul Fathihah Nor Azhar
title Kesan Bimbingan Kelompok Teori Pilihan Terapi Realiti terhadap psikologi murid berpencapaian rendah
title_short Kesan Bimbingan Kelompok Teori Pilihan Terapi Realiti terhadap psikologi murid berpencapaian rendah
title_full Kesan Bimbingan Kelompok Teori Pilihan Terapi Realiti terhadap psikologi murid berpencapaian rendah
title_fullStr Kesan Bimbingan Kelompok Teori Pilihan Terapi Realiti terhadap psikologi murid berpencapaian rendah
title_full_unstemmed Kesan Bimbingan Kelompok Teori Pilihan Terapi Realiti terhadap psikologi murid berpencapaian rendah
title_sort kesan bimbingan kelompok teori pilihan terapi realiti terhadap psikologi murid berpencapaian rendah
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Pembangunan Manusia
publishDate 2023
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10105
_version_ 1804890520335417344