Keberkesanan pembelajaran berasaskan projek Site123 terhadap pencapaian penulisan karangan jenis fakta murid tingkatan empat
<p>Kajian dijalankan untuk mengenal pasti keberkesanan pembelajaran berasaskan projek</p><p>(PBP) Site123 terhadap pencapaian penulisan karangan jenis fakta murid tingkatan</p><p>empat. Objektif kajian pertama adalah mengkaji taha...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2023
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10115 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | <p>Kajian dijalankan untuk mengenal pasti keberkesanan pembelajaran berasaskan projek</p><p>(PBP) Site123 terhadap pencapaian penulisan karangan jenis fakta murid tingkatan</p><p>empat. Objektif kajian pertama adalah mengkaji tahap karangan murid dalam praujian</p><p>dan pascaujian bagi kumpulan kawalan dan kumpulan rawatan secara keseluruhan.</p><p>Objektif kajian kedua adalah mengenal pasti tahap karangan murid berdasarkan wacana</p><p>dan pemerengganan karangan dalam praujian dan pascaujian bagi kumpulan kawalan</p><p>dan rawatan secara keseluruhan. Objektif kajian ketiga adalah mengkaji perbezaan skor</p><p>min karangan murid dalam praujian dan pascaujian bagi kumpulan kawalan dan</p><p>kumpulan rawatan. Kajian dijalankan menggunakan pendekatan kuantitatif. Kaedah</p><p>yang digunakan berbentuk eksperimen kuasi. Seramai 60 orang responden iaitu murid</p><p>tingkatan empat terlibat dalam kajian ini dari salah sebuah sekolah menengah di daerah</p><p>Kampar, Perak. Responden kajian ialah kumpulan murid yang telah dikenal pasti dan</p><p>ditentukan oleh pihak sekolah (intact group) dan setara dari aspek pencapaian, umur</p><p>serta aliran. Kumpulan pertama merupakan kumpulan kawalan yang menggunakan</p><p>kaedah tradisional manakala kumpulan kedua merupakan kumpulan rawatan yang</p><p>menggunakan PBP Site123 dalam pengajaran dan pembelajaran (PdP) karangan.</p><p>Markah praujian dan pascaujian dianalisis menggunakan statistik ujian-T dalam</p><p>program Statistical Package for Social Science 26.0. Dapatan kajian menunjukkan</p><p>tahap karangan murid meningkat daripada tahap memuaskan kepada tahap baik dalam</p><p>kumpulan rawatan. Skor min pascaujian bagi kumpulan rawatan adalah lebih tinggi</p><p>(42.73) berbanding praujian (33.43) bagi kumpulan yang sama sekaligus menunjukkan</p><p>peningkatan tahap karangan selepas menggunakan PBP Site123. Dapatan yang sama</p><p>juga menunjukkan PBP dapat meningkatkan skor karangan dengan lebih</p><p>signifikan(t=0.00) berbanding pendekatan konvensional (t=0.52) sekaligus</p><p>menunjukkan kumpulan rawatan berprestasi baik berbanding kumpulan kawalan.</p><p>Dapatan kajian ini memberi implikasi dalam amalan PdP semasa. PBP Site123</p><p>merupakan pendekatan yang sesuai digunakan oleh guru kerana mampu meningkatkan</p><p>markah karangan murid secara signifikan. Guru Bahasa Melayu boleh menggunakan</p><p>PBP Site123 sebagai pendekatan yang mampu membantu murid untuk mengarang</p><p>dengan lebih baik terutama karangan jenis fakta.</p> |
---|