Penstrukturan yuran institusi pra sekolah : model pelbagai kriteria
<p>Kajian ini membincangkan aplikasi pengaturcaraan gol untuk menstrukturkan semula kadar yuran di</p><p>institusi pendidikan pra sekolah. Penyemakan kadar bayaran yuran bulanan ini ditentukan oleh</p><p>pelbagai matlamat dan keka...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2008
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10144 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
oai:ir.upsi.edu.my:10144 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
oai:ir.upsi.edu.my:101442024-05-08 Penstrukturan yuran institusi pra sekolah : model pelbagai kriteria 2008 Rohani Mohd <p>Kajian ini membincangkan aplikasi pengaturcaraan gol untuk menstrukturkan semula kadar yuran di</p><p>institusi pendidikan pra sekolah. Penyemakan kadar bayaran yuran bulanan ini ditentukan oleh</p><p>pelbagai matlamat dan kekangan serta melibatkan banyak pihak dalam membuat keputusan. Keperluan</p><p>terhadap penyemakan kadar yuran bulanan di institusi pra sekolah adalah penting sama seperti</p><p>penyemakan yuran tahunan di institusi pengajian tinggi kerana ianya melibatkan peningkatan dalam</p><p>kos operasi juga sedikit sebanyak akan memberi kesan terhadap peningkatan kos pendidikan tidak</p><p>formal ini. Bagi institusi pendidikan pra sekolah yang bersifat tidak mementingkan keuntungan,</p><p>kadar yuran yang dikenakan sememangnya yang serendah mungkin. Waiau bagaimanapun oleh kerana tiada</p><p>bantuan kewangan luar, pihak pengurusan perlu memastikan bahawa pendapatan yang diperoleh dari</p><p>yuran bulanan mestilah dapat menampung perbelanjaan institusi tersebut. Beberapa faktor</p><p>dipertimbangkan seperti pendapatan ibubapa, polisi pentadbiran dan beberapa kekangan menyebabkan</p><p>proses penstrukturan yuran agak sukar jika tidak terdapat satu garis panduan yang jelas dijadikan</p><p>rujukan. Berdasarkan situasi yang dinyatakan, kajian ini mengemukakan satu model pengaturcaraan gal</p><p>pelbagai kriteria untuk struktur yuran pendidikan pra sekolah. Kaedah pengaturcaraan gol digunakan</p><p>untuk mendapatkan satu penyelesaian yang bersifat bertolak ansur di antara pelbagai kekangan (gal)</p><p>yang perlu dicapai bagi memastikan struktur yuran adalah selari dengan matlamat dan polisi pihak</p><p>pentadbiran. Hasil dari dapatan kajian, model yang dibina mampu untuk menampung kos operasi dan</p><p>menghasilkan kadar yuran bulanan yang dapat memenuhi matlamat pihak pengurusan Tadika</p><p>Ar-Rahman dan pada masa yang sama dapat membantu golongan ibubapa yang berpendapatan rendah dan</p><p>sederhana.</p><p></p> 2008 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10144 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10144 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Sains dan Matematik N/A |
institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
collection |
UPSI Digital Repository |
language |
zsm |
topic |
|
spellingShingle |
Rohani Mohd Penstrukturan yuran institusi pra sekolah : model pelbagai kriteria |
description |
<p>Kajian ini membincangkan aplikasi pengaturcaraan gol untuk menstrukturkan semula kadar yuran di</p><p>institusi pendidikan pra sekolah. Penyemakan kadar bayaran yuran bulanan ini ditentukan oleh</p><p>pelbagai matlamat dan kekangan serta melibatkan banyak pihak dalam membuat keputusan. Keperluan</p><p>terhadap penyemakan kadar yuran bulanan di institusi pra sekolah adalah penting sama seperti</p><p>penyemakan yuran tahunan di institusi pengajian tinggi kerana ianya melibatkan peningkatan dalam</p><p>kos operasi juga sedikit sebanyak akan memberi kesan terhadap peningkatan kos pendidikan tidak</p><p>formal ini. Bagi institusi pendidikan pra sekolah yang bersifat tidak mementingkan keuntungan,</p><p>kadar yuran yang dikenakan sememangnya yang serendah mungkin. Waiau bagaimanapun oleh kerana tiada</p><p>bantuan kewangan luar, pihak pengurusan perlu memastikan bahawa pendapatan yang diperoleh dari</p><p>yuran bulanan mestilah dapat menampung perbelanjaan institusi tersebut. Beberapa faktor</p><p>dipertimbangkan seperti pendapatan ibubapa, polisi pentadbiran dan beberapa kekangan menyebabkan</p><p>proses penstrukturan yuran agak sukar jika tidak terdapat satu garis panduan yang jelas dijadikan</p><p>rujukan. Berdasarkan situasi yang dinyatakan, kajian ini mengemukakan satu model pengaturcaraan gal</p><p>pelbagai kriteria untuk struktur yuran pendidikan pra sekolah. Kaedah pengaturcaraan gol digunakan</p><p>untuk mendapatkan satu penyelesaian yang bersifat bertolak ansur di antara pelbagai kekangan (gal)</p><p>yang perlu dicapai bagi memastikan struktur yuran adalah selari dengan matlamat dan polisi pihak</p><p>pentadbiran. Hasil dari dapatan kajian, model yang dibina mampu untuk menampung kos operasi dan</p><p>menghasilkan kadar yuran bulanan yang dapat memenuhi matlamat pihak pengurusan Tadika</p><p>Ar-Rahman dan pada masa yang sama dapat membantu golongan ibubapa yang berpendapatan rendah dan</p><p>sederhana.</p><p></p> |
format |
thesis |
qualification_name |
|
qualification_level |
Master's degree |
author |
Rohani Mohd |
author_facet |
Rohani Mohd |
author_sort |
Rohani Mohd |
title |
Penstrukturan yuran institusi pra sekolah : model pelbagai kriteria |
title_short |
Penstrukturan yuran institusi pra sekolah : model pelbagai kriteria |
title_full |
Penstrukturan yuran institusi pra sekolah : model pelbagai kriteria |
title_fullStr |
Penstrukturan yuran institusi pra sekolah : model pelbagai kriteria |
title_full_unstemmed |
Penstrukturan yuran institusi pra sekolah : model pelbagai kriteria |
title_sort |
penstrukturan yuran institusi pra sekolah : model pelbagai kriteria |
granting_institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
granting_department |
Fakulti Sains dan Matematik |
publishDate |
2008 |
url |
https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10144 |
_version_ |
1804890521919815680 |