Pembangunan dan kebolehgunaan Kit Operasi Asas Tambah Tolak mengintegrasikan Pembelajaran Berasaskan Permainan bagi Operasi Asas Matematik Tahun 1

<p>Kajian ini bertujuan untuk membangun dan menguji kebolehgunaan Kit Operasi Asas</p><p>Tambah Tolak (KitOATT) mengintegrasikan Pembelajaran Berasaskan Permainan</p><p>(PBP) bagi topik Operasi Asas Matematik Tahun 1. Kajian ini m...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Najat \'Aisyah Ab Wahid
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2023
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10245
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Kajian ini bertujuan untuk membangun dan menguji kebolehgunaan Kit Operasi Asas</p><p>Tambah Tolak (KitOATT) mengintegrasikan Pembelajaran Berasaskan Permainan</p><p>(PBP) bagi topik Operasi Asas Matematik Tahun 1. Kajian ini menggunakan Reka</p><p>Bentuk Kajian Pembangunan dengan mengaplikasikan Model ADDIE yang terdiri</p><p>daripada lima fasa iaitu analisis (A), reka bentuk (D), pembangunan (D), pelaksanaan</p><p>(I) dan penilaian (E). Pemilihan sampel dijalankan secara pensampelan rawak mudah</p><p>terhadap 76 orang sampel yang terdiri daripada guru Matematik Tahun 1 di Zon Pudu</p><p>Kuala Lumpur. Data dikumpulkan melalui dua instrumen kajian iaitu Soal Selidik</p><p>Penilaian KitOATT dan Soal Selidik Persepsi Kebolehgunaan KitOATT. Kesahan</p><p>KitOATT dilakukan oleh tiga orang pakar. Data penilaian pakar dianalisis</p><p>menggunakan Indeks Kesahan Kandungan (IKK) manakala data pengujian</p><p>kebolehgunaan KitOATT dianalisis secara deskriptif menerusi min dan sisihan piawai</p><p>bagi mengenal pasti tahap kebolehgunaan KitOATT dari perspektif guru. Kajian ini</p><p>berjaya membangunkan KitOATT yang mempunyai kesahan yang memuaskan dengan</p><p>nilai purata IKK adalah 1.00. Dapatan kajian juga menunjukkan bahawa min bagi</p><p>darjah persetujuan guru terhadap kebolehgunaan KitOATT adalah tinggi di mana skor</p><p>min bagi pengujian kebolehgunaan memperoleh nilai 3.80 manakala nilai purata sisihan</p><p>piawai 0.35 menunjukkan taburan ini mewakili kesepakatan yang tinggi bagi</p><p>persetujuan responden. Kesimpulannya, kajian ini telah menghasilkan KitOATT yang</p><p>memuaskan di samping mempunyai kebolehgunaan yang tinggi. Implikasinya,</p><p>KitOATT yang mengintegrasikan PBP menjadi salah satu bahan bantu mengajar yang</p><p>efektif dan praktikal di samping menyokong Teori Pembelajaran Dienes dan Model</p><p>Kitaran Pembelajaran 5E sekali gus memberi pengalaman pembelajaran yang</p><p>bermakna kepada murid dengan bercirikan pembelajaran abad ke-21.</p>