Pembangunan dan kebolehgunaan PaTraKit berasaskan pembelajaran koperatif bagi topik Transformasi Isometri Tingkatan Dua
<p>Kajian ini bertujuan untuk membangun dan menentukan kesahan serta kebolehgunaan</p><p>kit pengajaran dan pembelajaran (PdP), PaTraKit bagi topik Transformasi Isometri</p><p>Tingkatan Dua. Reka bentuk kajian ini adalah kajian Re...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2023
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10247 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | <p>Kajian ini bertujuan untuk membangun dan menentukan kesahan serta kebolehgunaan</p><p>kit pengajaran dan pembelajaran (PdP), PaTraKit bagi topik Transformasi Isometri</p><p>Tingkatan Dua. Reka bentuk kajian ini adalah kajian Reka Bentuk dan Pembangunan.</p><p>Kajian ini merupakan kajian reka bentuk dan pembangunan jenis pertama yang</p><p>menggunakan model ADDIE. Proses kesahan PaTraKit yang dibangunkan telah</p><p>dilaksanakan oleh lima orang pakar iaitu seorang pensyarah Matematik di sebuah</p><p>universiti awam, seorang pensyarah Institut Pendidikan Guru (IPG) dan tiga orang guru</p><p>Matematik sekolah menengah yang mempunyai pengalaman lebih dari lima tahun</p><p>untuk menilai kit tersebut. Seterusnya, dengan menggunakan persampelan kesenangan,</p><p>seramai 30 orang murid dari sebuah sekolah Maahad Tahfiz di Mersing telah dipilih</p><p>sebagai sampel kajian bagi menentukan kebolehgunaan kit dengan melengkapkan soal</p><p>selidik kebolehgunaan PaTraKit. Maklum balas daripada pakar telah dianalisis dengan</p><p>menggunakan Content Validity Index (CVI) manakala kebolehgunaan kit telah</p><p>ditentukan melalui nilai skor min. Hasil analisis menunjukkan PaTraKit mempunyai</p><p>kesahan yang baik dengan nilai CVI=1.00. Hasil analisis juga menunjukkan bahawa kit</p><p>yang dibangunkan ini mempunyai tahap kebolehgunaan yang tinggi dengan skor min</p><p>4.89. Sebagai kesimpulan, PaTraKit yang dibangunkan boleh digunakan sebagai Bahan</p><p>Bantu Mengajarar (BBM) dalam PdP topik Transformasi Isometri Tingkatan Dua.</p><p>Implikasinya, guru-guru boleh menjadikan PaTraKit sebagai BBM alternatif untuk</p><p>mengajar topik Transformasi Isometri di samping dapat membantu murid mempelajari</p><p>dan memahami topik tersebut dengan lebih mudah.</p> |
---|