Pembangunan dan kebolehgunaan Conics Representation Board (C-ReB) dalam topik Conics bagi kursus Matematik Program Matrikulasi
<p>Kajian ini bertujuan membangun dan mengenal pasti tahap kebolehgunaan Conics</p><p>Representation Board (C-ReB) bagi topik Conics dalam kalangan pelajar Program</p><p>Matrikulasi Kementerian Pendidikan Malaysia. Kajian reka ben...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2023
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10249 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | <p>Kajian ini bertujuan membangun dan mengenal pasti tahap kebolehgunaan Conics</p><p>Representation Board (C-ReB) bagi topik Conics dalam kalangan pelajar Program</p><p>Matrikulasi Kementerian Pendidikan Malaysia. Kajian reka bentuk dan pembangunan</p><p>ini hanya melibatkan dua fasa iaitu fasa analisis keperluan dan fasa pembangunan.</p><p>Suatu kajian analisis keperluan dijalankan terhadap 96 orang pelajar program</p><p>matrikulasi bagi mengenal pasti topik kursus Matematik SM025 yang sesuai terhadap</p><p>penggunaan bahan manipulatif. Dapatan menunjukkan 77.1% bersetuju bahawa bahan</p><p>manipulatif sesuai digunakan dalam topik Conics. C-ReB dibangunkan berasaskan</p><p>kepada model ADDIE selain menerapkan Teori Konstruktivisme Lima Fasa Needham</p><p>serta berpandukan Spesifikasi Kurikulum Matematik Sains SM025. Instrumen yang</p><p>digunakan adalah soal selidik analisis keperluan (SSAK), borang penilaian pakar</p><p>(BPPC) dan soal selidik kebolehgunaan C-ReB (SSKC). Ketiga-tiga set soal selidik ini</p><p>dibuat kesahan oleh tiga orang pakar dan mendapat kesahan yang baik. Seterusnya CReB</p><p>dibangunkan dan dinilai oleh tujuh orang panel pakar. Indeks kesahan muka dan</p><p>kandungan yang diperoleh masing- masing adalah 0.93 dan 0.90. Pekali Cronbachs</p><p>Alpha yang diperoleh bagi SSKC pula adalah 0.957. C-ReB diuji kebolehgunaannya</p><p>terhadap 31 orang pelajar. Data kemudiannya dianalisis secara deskriptif menggunakan</p><p>peratus, min dan sisihan piawai. Dapatan menunjukkan kebolehgunaan C-ReB adalah</p><p>baik dengan skor min bagi konstruk kebergunaan, mudah digunakan, mudah dipelajari</p><p>dan kepuasan masing-masing adalah 4.28, 4.15, 4.31 dan 4.42. Kesimpulannya, C-ReB</p><p>yang dibangunkan dalam kajian ini mempunyai kesahan yang baik dan tahap</p><p>kebolehgunaan yang tinggi dalam kalangan pelajar program matrikulasi. Implikasinya,</p><p>C-ReB memberi peluang kepada pelajar meneroka dan membina sendiri pengetahuan</p><p>topik Conics selain boleh melaksanakan aktiviti secara aktif melibatkan koordinasi</p><p>mata dan tangan.</p> |
---|