Analisis penguasaan kemahiran merancang eksperimen dalam kalangan pelajar Biologi tingkatan 4 di daerah Hilir Perak

<p>Kajian ini bertujuan untuk menganalisis penguasaan kemahiran merancang eksperimen</p><p>dalam kalangan pelajar, meneroka isu-isu yang mempengaruhi kesediaan pelajar dalam</p><p>merancang eksperimen dan meneroka isu-isu yang ber...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Tan, Gaek Ling
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2023
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10250
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Kajian ini bertujuan untuk menganalisis penguasaan kemahiran merancang eksperimen</p><p>dalam kalangan pelajar, meneroka isu-isu yang mempengaruhi kesediaan pelajar dalam</p><p>merancang eksperimen dan meneroka isu-isu yang berkaitan dengan pengendalian</p><p>PEKA Biologi dalam kalangan guru. Kajian ini menggunakan reka bentuk kajian kes</p><p>deskriptif. Seramai 190 orang sampel pelajar dipilih menggunakan kaedah</p><p>pensampelan rawak berlapis manakala 22 orang pelajar dan 5 orang guru Biologi dipilih</p><p>menggunakan kaedah pensampelan bertujuan. Tiga instrumen yang telah disahkan oleh</p><p>pakar iaitu ujian penilaian penguasaan kemahiran merancang eksperimen, protokol</p><p>temu bual guru, protokol temu bual pelajar dan nilai kesahan ialah 0.79, 0.91 dan 0.80.</p><p>Data daripada ujian penilaian penguasaan kemahiran merancang eksperimen dianalisis</p><p>secara statistik deskriptif iaitu melibatkan frekuensi dan peratusan manakala data temu</p><p>bual dan pemerhatian dianalisis menggunakan kaedah analisis tematik. Dapatan kajian</p><p>menunjukkan bahawa kebanyakan pelajar masih tidak dapat menguasai 6 elemen</p><p>kemahiran merancang eksperimen dengan sepenuhnya. Isu-isu utama yang</p><p>mempengaruhi kesediaan pelajar Biologi tingkatan 4 dalam merancang eksperimen</p><p>iaitu pelajar kekurangan peluang untuk merancang eksperimen, masa kelas amali yang</p><p>tidak mencukupi untuk pelajar merancang eksperimen dan kekurangan bahan dan radas</p><p>di sekolah. Dapatan berkaitan isu semasa guru mengendalikan PEKA Biologi ialah</p><p>pelajar tidak menguasai teori dan konsep eksperimen, masa kelas amali tidak</p><p>mencukupi dalam pengendalian PEKA Biologi, pelajar kurang menguasai kemahiran</p><p>merancang eksperimen, pelajar kurang menguasai kemahiran manipulatif dan</p><p>pembahagian tugas dalam kumpulan yang tidak berkesan. Implikasinya, Kementerian</p><p>Pendidikan Malaysia (KPM) memainkan peranan yang penting dalam usaha</p><p>meningkatkan kemahiran merancang eksperimen di kalangan pelajar dengan</p><p>menawarkan kursus yang sesuai untuk melatih guru, mengurangkan beban tugas guru,</p><p>memastikan masa kelas amali, bahan dan radas makmal yang diperlukan sentiasa</p><p>mencukupi.</p>