Faktor-faktor ponteng sekolah dalam kalangan pelajar Tingkatan 4 di SMK Bukit Assek Sibu
<p>Kajian ini adalah bertujuan untuk mengenalpasti faktor-faktor utama yang</p><p>mempengaruhi gejala ponteng sekolah dalam kalangan pelajar Tingkatan 4 di Sekolah Menengah</p><p>Kebangsaan Bukit Assek Sibu Sarawak. Faktor-faktor...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2014
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10261 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | <p>Kajian ini adalah bertujuan untuk mengenalpasti faktor-faktor utama yang</p><p>mempengaruhi gejala ponteng sekolah dalam kalangan pelajar Tingkatan 4 di Sekolah Menengah</p><p>Kebangsaan Bukit Assek Sibu Sarawak. Faktor-faktor yang dikaji adalah faktor sikap pelajar, faktor</p><p>rakan sebaya, faktor ibu bapa dan faktor guru. Kajian ini telah menggunakan soal selidik sebagai</p><p>instrumen dan melibatkan seramai 30 orang responden. Kaedah persampelan yang digunakan ialah</p><p>persampel bukan kebarangkalian iaitu persampelan bertujuan. Kajian rintis yang dijalankan di</p><p>Sekolah Menengah Kebangsaan Bukit Assek terhadap 30 orang responden dan nilai alpha cronbach adalah</p><p>0.81. Data-data yang diperolehi diproses dengan menggunakan perisian SPSS (Statistical Packages</p><p>for Social Science) versi 21 . Kolerasi Pearson, ANOVA, Ujian-t, Peratus, Min dan Sisihan Piawai</p><p>telah digunakan untuk menguji persoalan kajian. Keputusan kajian menunjukkan tidak terdapat</p><p>perbezaan yang signifikan antara faktor sikap pelajar, faktor ibu bapa, faktor rakan sebaya dan</p><p>faktor guru berdasarkan gender dan kaum. Dapatan kajian menunjukkan semua faktor mempunyai</p><p>hubungan yang signifikan dengan pembolehubah-pembolehubah yang Iain kecuali hubungan antara faktor</p><p>ibu bapa dengan faktor guru. Kajian ini mendapati faktor yang paling dominan yang menyebabkan</p><p>gejala ponteng dalam kalangan pelajar Tingkatan 4 adalah faktor guru.</p><p></p> |
---|