Faktor-faktor ponteng sekolah dalam kalangan pelajar Tingkatan 4 di SMK Bukit Assek Sibu

<p>Kajian ini adalah bertujuan untuk mengenalpasti faktor-faktor utama yang</p><p>mempengaruhi gejala ponteng sekolah dalam kalangan pelajar Tingkatan 4 di Sekolah Menengah</p><p>Kebangsaan Bukit Assek Sibu Sarawak. Faktor-faktor...

全面介紹

Saved in:
書目詳細資料
主要作者: Madiah Ansi
格式: thesis
語言:zsm
出版: 2014
主題:
在線閱讀:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10261
標簽: 添加標簽
沒有標簽, 成為第一個標記此記錄!
實物特徵
總結:<p>Kajian ini adalah bertujuan untuk mengenalpasti faktor-faktor utama yang</p><p>mempengaruhi gejala ponteng sekolah dalam kalangan pelajar Tingkatan 4 di Sekolah Menengah</p><p>Kebangsaan Bukit Assek Sibu Sarawak. Faktor-faktor yang dikaji adalah faktor sikap pelajar, faktor</p><p>rakan sebaya, faktor ibu bapa dan faktor guru. Kajian ini telah menggunakan soal selidik sebagai</p><p>instrumen dan melibatkan seramai 30 orang responden. Kaedah persampelan yang digunakan ialah</p><p>persampel bukan kebarangkalian iaitu persampelan bertujuan. Kajian rintis yang dijalankan di</p><p>Sekolah Menengah Kebangsaan Bukit Assek terhadap 30 orang responden dan nilai alpha cronbach adalah</p><p>0.81. Data-data yang diperolehi diproses dengan menggunakan perisian SPSS (Statistical Packages</p><p>for Social Science) versi 21 . Kolerasi Pearson, ANOVA, Ujian-t, Peratus, Min dan Sisihan Piawai</p><p>telah digunakan untuk menguji persoalan kajian. Keputusan kajian menunjukkan tidak terdapat</p><p>perbezaan yang signifikan antara faktor sikap pelajar, faktor ibu bapa, faktor rakan sebaya dan</p><p>faktor guru berdasarkan gender dan kaum. Dapatan kajian menunjukkan semua faktor mempunyai</p><p>hubungan yang signifikan dengan pembolehubah-pembolehubah yang Iain kecuali hubungan antara faktor</p><p>ibu bapa dengan faktor guru. Kajian ini mendapati faktor yang paling dominan yang menyebabkan</p><p>gejala ponteng dalam kalangan pelajar Tingkatan 4 adalah faktor guru.</p><p></p>