Tingkah laku buli dalam kalangan murid-murid di Sekolah Menengah Kebangsaan Batu Kawa, Kuching
<p>Tujuan kajian ini adalah untuk mengkaji kejadian tingkah laku buli dalam kalangan murid-murid</p><p>tingkatan I hingga tingkatan 5 di Sekolah Menengah Kebangsaan Batu Kawa, Kuching berdasarkan</p><p>jantina, kaum dan tingkatan....
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2015
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10273 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | <p>Tujuan kajian ini adalah untuk mengkaji kejadian tingkah laku buli dalam kalangan murid-murid</p><p>tingkatan I hingga tingkatan 5 di Sekolah Menengah Kebangsaan Batu Kawa, Kuching berdasarkan</p><p>jantina, kaum dan tingkatan. Seramai 330 orang murid telah dijadikan respondan dengan menjawab satu</p><p>set soalan soal selidik yang terdiri daripada empat bahagian yang merangkumi semua objektif,</p><p>persoalan dan hipotesis kajian ini. Model kajian Olweus (1978) telah digunakan sebagai teori</p><p>kajian. Dalam kajian ini penyelidik telah menggunakan kaedah kuantitatif Semua responden</p><p>dikehendaki menjawab semua item dalam set soalan soal selidik yang telah diberikan.</p><p>Maklumat yang diperolehi daripada kaji selidik tersebut telah dianalisis dengan menggunakan</p><p>program SPSS Ver. 21. Kaedah kuantitatif iaitu statistik deskriptif dan inferensi digunakan</p><p>dalam menganalisis data. Soal selidik yang mengandungi item-item berkaitan dengan demografik</p><p>responden (nama sekolah, jantina, tingkatan, kaum / etnik, kecacatan fizikal, tahap penglibatan</p><p>dalam kegiatan kokurikulum), kehidupan di sekolah, punca-punca tingkah laku buli, dan ciri-ciri</p><p>mangsa buli digunakan untuk memungut data. Kajian ini menunjukkan keputusan berikut: Pertama, tahap</p><p>tingkah laku buli di sekolah ini berada dalam tahap sederhana (skor min 1.72 dan sisih piawai</p><p>0.63). Kedua tidak terdapat perbezaan skor min yang signifikan bagi perlakuan buli dalam kalangan</p><p>murid-murid berdasarkan jantina dan kaum. Ketiga, terdapat perbezaan skor min yang signifikan</p><p>perlakuan tingkah laku buli dalam kalangan murid-murid berdasarkan tingkatan. Keempat, jenis</p><p>tingkah laku buli yang kerap berlaku di sekolah tersebut ialah tingkah laku buli anti sosial dengan</p><p>diikuti oleh tingkah laku buli verbal dan fizikal. Kelima, faktor individu merupakan faktor yang</p><p>paling banyak menyumbang kepada perlakuan buli dengan diikuti oleh</p><p>faktor sekolah dan faktor keluarga</p><p></p> |
---|