Pembangunan dan kebolehgunaan Modul Kursus Asas Mekanik Struktur berasaskan Teori Konstruktivisme bagi Program Teknologi Pembinaan di Kolej Vokasional

<p>Kajian ini bertujuan untuk membangunkan sebuah Modul Pembelajaran Kursus Asas</p><p>Mekanik Struktur (KAMS) berasaskan Teori Konstruktivisme bagi Program Teknologi</p><p>Pembinaan di Kolej Vokasional (KV). Kajian ini menggunaka...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mohd Zulhilmi Ab Kadir
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2023
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10288
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Kajian ini bertujuan untuk membangunkan sebuah Modul Pembelajaran Kursus Asas</p><p>Mekanik Struktur (KAMS) berasaskan Teori Konstruktivisme bagi Program Teknologi</p><p>Pembinaan di Kolej Vokasional (KV). Kajian ini menggunakan Pendekatan Reka</p><p>Bentuk dan Pembangunan (Design and Development Research, DDR) yang melibatkan</p><p>tiga fasa utama iaitu fasa analisis keperluan, fasa reka bentuk dan pembangunan serta</p><p>fasa penilaian. Data fasa analisis keperluan dikutip dengan menggunakan instrumen</p><p>soal selidik terhadap 40 orang pensyarah Program Diploma Teknologi Pembinaan KV</p><p>yang mengajar KAMS. Data dianalisis menggunakan statistik deskriptif untuk</p><p>mengetahui nilai kekerapan, peratusan dan min. Bagi fasa reka bentuk dan</p><p>pembangunan, data dikumpul dan dianalisis menggunakan kaedah analisis kandungan</p><p>menggunakan sumber-sumber bahan bercetak seperti dokumen dan buku bagi tujuan</p><p>reka bentuk modul. Manakala bagi proses kesahan kandungan modul, instrumen soal</p><p>selidik digunakan terhadap 7 orang pakar bagi mengetahui tahap kesahan kandungan</p><p>modul. Data dianalisis bagi mendapatkan nilai peratusan dengan menggunakan formula</p><p>tahap penguasaan kesahan kandungan oleh Sidek dan Jamaludin. Penilaian kesahan</p><p>kandungan modul yang dijalankan mendapati nilainya adalah 92.5%. Dapatan ini</p><p>menunjukkan kesahan kandungan adalah sangat baik kerana melebihi 70%. Fasa</p><p>penilaian melibatkan penilaian tahap kebolehgunaan modul yang menggunakan</p><p>instrumen soal selidik USE (Kegunaan, Kepuasan dan Kemudahan Penggunaan) yang</p><p>melibatkan 38 orang pelajar Teknologi Pembinaan Kolej Vokasional Alor Setar. Data</p><p>dianalisis secara statistik deskriptif bagi mendapatkan nilai kekerapan dan min.</p><p>Dapatan mendapati nilai purata min bagi setiap elemen kebolehgunaan adalah 4.44.</p><p>Ianya menunjukkan tahap kebolehgunaan yang tinggi mengikut interpretasi skor min.</p><p>Melalui penghasilan Modul KAMS ini ianya dilihat dapat memberikan sumbangan</p><p>kepada bahan PdP bagi kegunaan pelajar Teknologi Pembinaan di KV. Secara</p><p>keseluruhannya, pembinaan modul ini telah mencapai objektif kajian dengan tahap</p><p>kesahan kandungan dan kebolehgunaan yang baik dan tinggi.</p>