Kesediaan guru Pendidikan Islam dalam pengajaran ibadat solat bagi murid berkeperluan khas bermasalah pembelajaran di Negeri Selangor
<p>Sebagai umat Islam mengerjakan ibadah merupakan bentuk ketaatan kepada Allah</p><p>SWT terutama ibadah wajib seperti solat. Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti</p><p>tahap kesediaan guru Pendidikan Islam dalam pengajaran...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2023
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10290 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
oai:ir.upsi.edu.my:10290 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
collection |
UPSI Digital Repository |
language |
zsm |
topic |
N/A |
spellingShingle |
N/A Zaini Mt Isa Kesediaan guru Pendidikan Islam dalam pengajaran ibadat solat bagi murid berkeperluan khas bermasalah pembelajaran di Negeri Selangor |
description |
<p>Sebagai umat Islam mengerjakan ibadah merupakan bentuk ketaatan kepada Allah</p><p>SWT terutama ibadah wajib seperti solat. Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti</p><p>tahap kesediaan guru Pendidikan Islam dalam pengajaran ibadat solat murid</p><p>berkeperluan khas bermasalah pembelajaran di negeri Selangor. Dalam kajian ini</p><p>pengkaji memberi penekanan kepada tiga aspek kesediaan pengajaran iaitu</p><p>pengetahuan, kemahiran dan penilaian. Seramai 90 orang guru Pendidikan Islam yang</p><p>mengajar di Program Pendidikan Khas Integrasi Bermasalah Pembelajaran di negeri</p><p>Selangor dipilih sebagai peserta kajian ini. Bagi memperolehi data, pengkaji</p><p>menggunakan pendekatan kaedah kuantitatif dengan menggunakan instrumen soal</p><p>selidik. Kesahan dan kebolehpercayaan instrumen dilakukan pengesahan pakar. Hasil</p><p>dapatan kajian pengkaji mendapati tahap kesediaan guru Pendidikan Islam dalam</p><p>pengajaran ibadat solat adalah tinggi iaitu min =4.01. Secara keseluruhannya mendapati</p><p>guru Pendidikan Islam menunjukkan kesungguhan memberi kefahaman dan</p><p>membimbing murid berkeperluan khas bermasalah pembelajaran dalam pelaksanaan</p><p>ibadat solat. Sekaligus membuktikan guru Pendidikan Islam mempunyai kesediaan</p><p>pengajaran yang tersusun dan terarah. Kerjasama yang baik dari pelbagai pihak seperti</p><p>Bahagian Pendidikan Islam, Bahagian Pendidikan Khas, Guru Pendidikan Islam dan</p><p>juga ibubapa dapat memantapkan lagi keberkesanan ibadat solat. Kesimpulan</p><p>menunjukkan guru Pendidikan Islam mempunyai tahap kesediaan pengajaran yang baik</p><p>diperingkat pengetahuan, kemahiran dan penilaian. Kajian ini juga diharapkan dapat</p><p>dijadikan panduan kepada guru Pendidikan Islam bagi meningkatkan prestasi</p><p>pengajaran kepada murid berkeperluan khas bermasalah pembelajaran khususnya</p><p>ibadat solat.</p> |
format |
thesis |
qualification_name |
|
qualification_level |
Master's degree |
author |
Zaini Mt Isa |
author_facet |
Zaini Mt Isa |
author_sort |
Zaini Mt Isa |
title |
Kesediaan guru Pendidikan Islam dalam pengajaran ibadat solat bagi murid berkeperluan khas bermasalah pembelajaran di Negeri Selangor |
title_short |
Kesediaan guru Pendidikan Islam dalam pengajaran ibadat solat bagi murid berkeperluan khas bermasalah pembelajaran di Negeri Selangor |
title_full |
Kesediaan guru Pendidikan Islam dalam pengajaran ibadat solat bagi murid berkeperluan khas bermasalah pembelajaran di Negeri Selangor |
title_fullStr |
Kesediaan guru Pendidikan Islam dalam pengajaran ibadat solat bagi murid berkeperluan khas bermasalah pembelajaran di Negeri Selangor |
title_full_unstemmed |
Kesediaan guru Pendidikan Islam dalam pengajaran ibadat solat bagi murid berkeperluan khas bermasalah pembelajaran di Negeri Selangor |
title_sort |
kesediaan guru pendidikan islam dalam pengajaran ibadat solat bagi murid berkeperluan khas bermasalah pembelajaran di negeri selangor |
granting_institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
granting_department |
N/A |
publishDate |
2023 |
url |
https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10290 |
_version_ |
1804890541842759680 |
spelling |
oai:ir.upsi.edu.my:102902024-05-28 Kesediaan guru Pendidikan Islam dalam pengajaran ibadat solat bagi murid berkeperluan khas bermasalah pembelajaran di Negeri Selangor 2023 Zaini Mt Isa N/A <p>Sebagai umat Islam mengerjakan ibadah merupakan bentuk ketaatan kepada Allah</p><p>SWT terutama ibadah wajib seperti solat. Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti</p><p>tahap kesediaan guru Pendidikan Islam dalam pengajaran ibadat solat murid</p><p>berkeperluan khas bermasalah pembelajaran di negeri Selangor. Dalam kajian ini</p><p>pengkaji memberi penekanan kepada tiga aspek kesediaan pengajaran iaitu</p><p>pengetahuan, kemahiran dan penilaian. Seramai 90 orang guru Pendidikan Islam yang</p><p>mengajar di Program Pendidikan Khas Integrasi Bermasalah Pembelajaran di negeri</p><p>Selangor dipilih sebagai peserta kajian ini. Bagi memperolehi data, pengkaji</p><p>menggunakan pendekatan kaedah kuantitatif dengan menggunakan instrumen soal</p><p>selidik. Kesahan dan kebolehpercayaan instrumen dilakukan pengesahan pakar. Hasil</p><p>dapatan kajian pengkaji mendapati tahap kesediaan guru Pendidikan Islam dalam</p><p>pengajaran ibadat solat adalah tinggi iaitu min =4.01. Secara keseluruhannya mendapati</p><p>guru Pendidikan Islam menunjukkan kesungguhan memberi kefahaman dan</p><p>membimbing murid berkeperluan khas bermasalah pembelajaran dalam pelaksanaan</p><p>ibadat solat. Sekaligus membuktikan guru Pendidikan Islam mempunyai kesediaan</p><p>pengajaran yang tersusun dan terarah. Kerjasama yang baik dari pelbagai pihak seperti</p><p>Bahagian Pendidikan Islam, Bahagian Pendidikan Khas, Guru Pendidikan Islam dan</p><p>juga ibubapa dapat memantapkan lagi keberkesanan ibadat solat. Kesimpulan</p><p>menunjukkan guru Pendidikan Islam mempunyai tahap kesediaan pengajaran yang baik</p><p>diperingkat pengetahuan, kemahiran dan penilaian. Kajian ini juga diharapkan dapat</p><p>dijadikan panduan kepada guru Pendidikan Islam bagi meningkatkan prestasi</p><p>pengajaran kepada murid berkeperluan khas bermasalah pembelajaran khususnya</p><p>ibadat solat.</p> 2023 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10290 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10290 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris N/A <p>Al-Quran al-Karim. Kuala Lumpur, Malaysia: Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM)</p><p>Ab. Aziz Sulaiman dan Siti Rubiyani Omar. 2018, Proseding Senior Antarabangsa al-Quran dalam Masyarakat Kontemporari</p><p>Abd. Ghafar Md. Din. 2003. Prinsip dan amalan pengajaran. Kuala Lumpur: Utusan Publications & Distributors. Ab. Halim Tamuri, Adnan Yusop, Kamisah Osman, Shahrin</p><p>Ab. Halim Tamuri & Kamarul Azmi Jasmi. (2007). Pendidikan Islam: Kaedah Pengajaran dan Pembelajaran. Johor Darul Tazim: Penerbit UTM [Universiti Teknologi Malaysia].</p><p>Ab. Halim Tamuri, Khadijah Abdul Razak Mohd Aderi Che Noh, Mohd Izham Hamzah (2016). Persepsi Murid-Murid Terhadap Amalan Guru Pendidikan Islam Di Malaysia. Jurnal Penyelidikan dan Inovasi Edisi Khas Vol. 3, No.2-1 (Jun 2016).</p><p>Ab. Halim & Kahirul Azman Ajuhary. 2010. Amalan Pengajaran Guru Pendidikan Islam berkesan Berteraskan Konsep Muallim. Journal of Islamic and Arabic Education 2(1), 43 56.</p><p>Ab. Halim Bin Sulong. 2009. Tahap Kecekapan Guru-guru Pendidikan Khas Bermasalah Pembelajaran Dalam Pengurusan Dan Pembelajaran Kelas PKBP, Universiti Kebangsaan Malaysia.</p><p>Ab. Halim Tamuri, Adnan Yusop, Kamisah Osman, Shahrin Awaluddin, Zamri Abdul Rahim & KHadijah Abdul Razak. 2004. Keberkesanan kaedah pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Islam ke atas pembangunan diri pelajar. Laporan akhir projek penyelidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia.</p><p>Abdul Halim El-Muhammady. (1993). Pendidikan Islam Era 2020: Satu Penghayatan Menyeluruh dalam Pendidikan Islam Era 2020: Tasawur dan Strategi. Selangor: Tekno Edar, ms.14-24.</p><p>Abdul Rahim Hamdan. (2007). Pengajian Kurikulum. Johor Darul Tazim: Penerbit UTM [Universiti Teknologi Malaysia].</p><p>Abdul Rasyid Ahmad, Pendidikan Islam Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM): Satu Analisis Dari Perspektif Pendidikan Luqman, Jurnal Usuluddin, Bil 4, (Mei 1996),</p><p>Abdull Sukor Shaari. (2008). Guru Berkesan: Petua dan Panduan. Sintok, Kedah: Penerbit UUM [Universiti Utara Malaysia].</p><p>Abdullah Ishak (1995), Pendidikan Islam dan Pengaruhnya di Malaysia, Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.</p><p>Ahmad Mohd Salleh (2003), Pendidikan Islam: Falsafah, Sejarah dan Kaedah Pengajaran Pembelajaran, Selangor: Fajar Bakti.</p><p>Ahmad Mohd Salleh. (2004). Pendidikan Islam: Falsafah, Sejarah, dan Kaedah Pengajaran Pembelajaran. Selangor Darul Ehsan: Fajar Bakti Sdn. Bhd.</p><p>Ahmad Mohd Salleh. (2008). Pengajian Agama Islam & j-QAF: Metodologi dan Pedagogi Pendidikan. Selangor Darul Ehsan: Oxford Fajar Sdn. Bhd.</p><p>Ahmad Zawawi Abdullah. 2018. Nikmatnya solat dan Ibadah. Cetakan pertama 2018. Selangor. Pustaka Ilmuwan.</p><p>Ak Hj Jamaludin bin Pg Hj Zainal & Dr Adam bin Hj Jait. 2016. Amalan Guru Pendidikan Islam Dalam Proses Pengajaran Di Peringkat Sekolah-sekolah Negara Brunei Darussalam. Proceedings of the International Conference on Education towards Global Peace, Kolej Universiti Perguruan Ugama Seri Begawan (KUPU SB)</p><p>Amri Daud, Kajian keberkesanan perlaksanaan program j-Qaf di dua buah sekolah rintis di Terengganu, (Dissertation (M.Ed.) -- Fakulti Pendidikan, Universiti Malaya), 2005.</p><p>Arnie Adnan. 2016. Pelaksanaan Solat Murid Bermasalah Pembelajaran. Fakulti Sains Kemanusiaan, Universiti Pendidikan Sultan Idris</p><p>Awang Mat, Muhamad Zahiri and Tarimin, Mujaini and Ismail, Nik Ahmad Hisham and Mamat, Arifin and Yusof, Md. Yusnan and Hussin, Md. Noor and Abdul Wahab, Noor Akmal (2011) Kajian tahap profesionalisme guru agama di sekolah agama, Jabatan agama Islam Selangor. Project Report. Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor, Selangor.</p><p>Bani Hidayat bin Mohd Shafie& Norhayati Fatmi Talib (2018). Amalan Pengajaran dan Pembelajaran dan Tahap Profesionalisme Guru Kelas al-Quran dan Fardhu Ain (KAFA) JAKIM. Jurnal Penyelidikan Pendidikan jilid 12/2018 (Bil. 1): ISSN 21802270</p><p>Bender, Yvonne. (2008). Keberkesanan dalam Pengajaran secara Positif: 35 Strategi Berkesan untuk Penglibatan Pelajar secara Aktif dan Bersemangat di dalam Kelas. Selangor: Wisdom Mind Resources Sdn. Bhd., Terjemahan Prof. Madya Dr. Azarae Hj Idris.</p><p>BPI KPM [Bahagian Pendidikan Islam, Kementerian Pelajaran Malaysia]. (2011). Pengurusan dan Pentadbiran Pendidikan Islam di Malaysia. Kertas Kerja dibentangkan dalam Konvensyen Kebangsaan Pendidikan Islam di Akademi Pengajian Islam, Universiti Malaya, Kuala Lumpur, pada 23-24 Februari.</p><p>Dr. Mustofa Al-Khin, Dr. Mustofa Al-Bugho & Ali Asy-Syabaji. 2011. Kitab Fikah Mazhab Syafie. Cetakan Januari 2011. Kuala-Lumpur. Pustaka Salam.</p><p>Dr. Noor Hisham Md Nawi. 2011. Pengajaran Dan Pembelajaran: Penelitian Semula Konsep Asas Menurut Perspektif Gagasan Islamisasi Ilmu Moden, Kongres Pengajaran dan Pembelajaran, UKM 2011</p><p>e-Jurnal Penyelidikan dan Inovasi Edisi Khas Vol. 3, No.2-1 (Jun 2016) 41 55 e-ISSN 2289-7909, Jenis-jenis Sumber Pengetahuan Guru Pendidikan Islam Dalam Penggunaan Bahan Bantu Mengajar di Sekolah Bestari, Mohd Faeez Ilias, Murihah Abdullah, Kalthom Husain, Kamarul Azmi Jasmi, Abdul Hafiz Abdullah, Arieff Salleh Rosman Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor (KUIS) Universiti Teknologi Malaysia (UTM)</p><p>Fauziah Hanim Jalal (2011). Pendidikan Solat Dalam Kalangan Kanak-kanak Berkeperluan Khas Berdasarkan Pendekatan Keibubapaaan. Luqman Al-hakim</p><p>Ghazali Darusalam, Sufean Hussin. 2018. Metodologi Penyelidikan Dalam Pendididikan: Amalan Dan Analisis Kajian. Edisi Kedua: Penerbit Universiti Malaya Kuala Lumpur.</p><p>Ghazali Darusalam. (2001). Pedagogi Pendidikan Islam. Selangor: Utusan Publications & Distributors Sdn. Bhd.</p><p>Guru Pendidikan Islam, Satu Keperluan dalam Membangunkan Modal Insan in Seminar</p><p>Habibah @ Artini Ramlie (2017). Pembangunan Model Profesionalisme Guru Pendidikan Islam Berasaskan Riadhah Ruhiyyah. Tesis Ijazah Dr Falsafah. Fakulti Pendidikan. Universiti Malaya. </p><p>Habibah @ Artini Ramlie, Zaharah Hussin, Saedah Siraj, Mohd Ridhuan Mohd Jamil, Ahmad Arifin Safar, Norshahrul Marzuki Mohd Nor (2016). Keperluan Profesionalisme Guru Pendidikan Islam (GPI) Dalam Aspek Pengajaran. e-Jurnal Penyelidikan dan Inovasi Vol. 3, No.3 (85-109)</p><p>Hamdi Ishak et al (2012). Pengajaran Guru dalam Pengajaran dan Pembelajaran Pendidikan Islam di Sekolah Kebangsaan Pendidikan Khas (Masalah Pendengaran). Journal of Islamic and Arabic Education 4(2), 2012 11-24</p><p>Hasna Bidin 2016, Pelaksanaan Solat Dalam Kalangan Pelajar Muslim, Kolej Komuniti Negeri Johor, Fakulti Tamadun Islam UTM 2016</p><p>Husna, Suryani. (2016). Challenges Malaysian Teachers Face In The inclusion Of Autistic Students In The Normal Classroom. Journal Of Education and Social Sciences, Vol4.ISSN 2289-9855</p><p>https://islamkaffah.id/shalat-bagi-orang-yang-tidak-mampu-berdiri//</p><p>Ibnul Qayyim al-Jauziyyah. 2014. Rahsia Nikmatnya Solat. Cetakan kedua 2014. Book Mart Publications Sdn. Bhd.</p><p>Izuli Dzulkifli, Pendidikan Islam Bagi Murid Pendidikan Khas Berkeperluan Khas Menurut Undang-undang, Jabatan Pengajian al-Quran dan al-Sunnah, Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia</p><p>JAKIM [Jabatan Kemajuan Islam Malaysia]. (2000). Tafsir Pimpinan Ar-Rahman kepada Pengertian Al-Quran. Kuala Lumpur: Darul Fikir, cetakan kesebelas.</p><p>Jamila K.A Mohamad. 2005. Pendidikan Khas Untuk Kanak-Kanak Istimewa. Kuala Lumpur. PTS Publiction & Distributions Sdn. Bhd.</p><p>JURNAL ORTOPEDAGOGIA, VOLUME 4 NOMOR 1 JULI 2018: 59-65, Pelaksanaan Jawi , Al-Quran, Bahasa Arab , Fardu Ain ( j-QAF) dalam Program Pendidikan Khas Integrasi, Safarina Ujang, Norshidah Mohamad Salleh Universiti Kebangsaan Malaysia, 43600 Bangi, Selangor, Malaysia</p><p>Kamarul Azmi Jasmi, Noratikah Ibrahim, Mohd Faeez Ilias (2012). Gaya Pengajaran Guru Dalam Pengajaran Dan pembelajaran Pendidikan Islam, Conference: Seminar Antarabangsa Perguruan dan Pendidikan Islam [SEAPPI2012]. Seminar Antarabangsa Perguruan dan Pendidikan Islam Grandeur Palm Resort, Senai: Johor Bahru</p><p>Kamarul Azmi Jasmi, and Mohd Faeez Ilias, and Ab. Halim Tamuri, dan Mohd Izham Mohd Hamzah, (2011) Amalan penggunaan bahan bantu mengajar dalam kalangan guru cemerlang Pendidikan Islam Sekolah Menengah di Malaysia. JIAE: Journal of Islamic and Arabic Education, 3 (1)</p><p>Kamarul Azmi Jasmi Pendidikan Islam: Cabaran Alaf Baru. Seminar Pendidikan Islam al-Madrasah 30 Oktober 2011. Kuala Lumpur: Akedemi Pengajian Islam, Universiti Malaya.</p><p>Kamarul Azmi Jasmi & Ab Halim Tamuri (2007). Pendidikan Islam: Kaedah Pengajaran & Pembelajaran. Penerbit Universiti Teknologi Mara. Johor Darul Takzim</p><p>Kementerian Pendidikan Malaysia (2015). Panduan Pengurusan Mata Pelajaran Pendidikan Islam Sekolah Rendah Sekolah Menengah. Jemaah Nazir dan Jaminan Kualiti. Putrajaya</p><p>KPM [Kementerian Pelajaran Malaysia]. (2003). Sukatan Pelajaran Pendidikan Islam: Pengajian Asas Kursus Perguruan Lepas Ijazah (Sekolah Rendah). Kuala Lumpur: Bahagian Pendidikan Guru, Kementerian Pelajaran Malaysia.</p><p>Krejcie, R.V. & Morgan, D.W. (1970). Determining Sample Size for Research Activities. Educational and Psychological Measurement. 30(3):607-610.</p><p>Mohd Aderi Che Noh, (2009) Amalan pengajaran Tilawah al-Quran: satu tinjauan terhadap persepsi guru di Sekolah Menengah Harian Malaysia. JIAE: Journal of Islamic and Arabic Education, 1 (1). pp. 57-72. ISSN 1985-6236</p><p>Mohd Izzuddin Mohd Pisol (2016), Kesediaan Guru Dalam Pengajajaran Model Tilawah Al-Quran j-Qaf, UPSI 2016</p><p>Mohamad Maliki Ali, Maimun Aqsha Lubis dan Mohd Aderi Che Noh (2015). Pembentukan Akhlak Pelajar Melalui Kemahiran Berfikir Dalam Pendidikan Islam. Penerbit Persatuan Intelektual Muslim Malaysia.</p><p>Mohd Najib Ghafar & Sanisah Jahaya. 2006. Bias Pengajaran Guru Dalam Pelajaran Khas Dan Pelajaran Normal. Paper work Annual Conference on Teacher Education. Kota Kinabalu, 6-8 September.</p><p>Mohd Hanafi Mohd Yasin (2016). Pelaksanaan Program Pendidikan Inklusif Murid Bekeperluan Khas Dalam Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025</p><p>Mok Soon Sang. 2002. Pedagogi: Pelaksanaan Pengajaran. Kuala Lumpur: Kumpulan Budiman Sdn Bhd.</p><p>Mohd Syaubari Othman & Ahmad Yunus Kassim (2016). Keberkesanan Permulaan Pengajaran Menerusi Amalan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (Kbat) Di Dalam Mata Pelajaran Pendidikan Islam Sekolah Rendah Negeri Perak. Conference: Wacana Pendidikan Islam, At Institut Latihan Islam Malaysia, Bangi, Selangor, Volume: Siri ke 11</p><p>Mohd Syaubari Othman (2016). Amalan penggunaan bahan bantu mengajar (BBM) Dalam Kalangan Guru Pendidikan Islam Sekolah Rendah Berdasarkan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT). Jurnal Penyelidikan Pendidikan Jilid ke -17. Bahagian Perancangan dan Penyelidikan Dasar Pendidikan Kementerian Pendidikan Malaysia.</p><p>Muhamad Zahiri Awang Mat et. al (2012). Kajian Tahap Profesionalisme Guru Agama Di Sekolah Rendah Agama Kelolaan Jabatan Agama Islam Selangor. Jurnal Penyelidikan Pendidikan dan Pengajian Islam. Bil 1(36-73).</p><p>Murid-Murid Berkeperluan Khas di Malaysia, Sektor Pendidikan Khas, Bahagian Pendidikan Khas</p><p>Nor Izzati binti Mahd Nor (2021). Pendidikan Islam bagi Kanak-Kanak Berkeperluan Khas: Guru sebagai Murabbi. Jabatan Pengajian Am Politeknik Seberang Perai</p><p>Noornajihan Jaafar (2016). Pembangunan Profesionalisme Guru Pendidikan Islam. Penerbit KUIS. Kajang. Selangor.</p><p>Noor Aini Ahmad. 2018. Pengajaran dan Pembelajaran Murid Bermasalah Pembelajaran: Dewan Bahasa dan Pustaka</p><p>Nur Haiza Izhar. 2020. Profesionalisme guru Sekolah Rendah Agama (JAWI) berdasarkan amalan pengajaran, Jabatan Pengajian Islam, Fakulti Sains Kemanusiaan. Universiti Pendidikan Sultan Idris</p><p>Pengukuhan Fiqih Orang Kurang Upaya. 2018. Institut Bahtsul Masail PBNU Jln. Kramat Raya No. 164 Jakarta Pusat 10430</p><p>Rasid Mail, Raman Noordin. 2014. Penyelidikan Peringkat Sarjana: Pendekatan Kualitatif Sebagai Alternatif. Cetakan keempat, 2016. Wilayah Persekutuan Putrajaya.</p><p>Razila Kasmin, Mohd Faiz Baharan, Noraizan Mohsin, Norliza Kila, dan Mashita Abu Hassan (2019). Amalan Kualiti Guru Dalam Kalangan Guru Pendidikan Islam di Sekolah Kebangsaan. Journal of Management and Operation Research 2019, 1 (4)</p><p>Robiah Sidin. (1998). Pemikiran dalam Pendidikan. Shah Alam: Penerbit Fajar Bakti Sdn. Bhd.</p><p>Seminar Dakwah & Wahdah AL-Ummah, 2022, Interaksi Dakwah di Malaysia Merentas Zaman, 14-15 Julai 2022, Fakulti Pengajian Islam, UKM</p><p>Shamsul Rizal Khalil; Abdul Rahim Razalli, Ph.D; Mohd Zailani Ismail, Ph.D, Jabatan Pendidikan Khas, IPG Kampus Darulaman, Kedah, Fakulti Pendidikan dan Sumber Manusia, Universiti Pendidikan Sultan Idris, Perak, Jabatan Bahasa Arab, IPG Kampus, JURNAL IPDA BIL. 26, 2019 Institut Pendidikan Guru Kampus Darulaman, Jitra, Kedah</p><p>Syed Muhammad al-Naquib al-Attas. (1980). Konsep Pendidikan dalam Islam. Bandung, Indonesia: Penerbit Mizan.</p><p>Supiah Saad. Komitmen dan Peranan Guru dalam Pelaksanaan Pendekatan Pendidikan Inklusif di Malaysia. Jabatan Pendidikan Khas, Kementerian Pelajaran Malaysia, 2012</p><p>Talhal Ajmain 2020, Penguasaan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) Dalam Kalangan Guru Pendidikan Islam di Negeri Selangor, Jurnal Dunia Pendidikane-ISSN: 2682-826X|Vol. 2, No. 3, 135-149, 2020http://m yjms.moe.gov.my/index.php/jdpd</p><p>Teacher and Islamic Education [SEAPPI2012]) at Le Grandeur Palm Resort, Senai, Johor</p><p>Zaki Ismail, Tesis Amalan Pengajaran Bidang Ibadah Dalam Kalangan Guru Pendidikan Islam di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina, Universiti Pendidikan Idris, 2017</p><p>Zawawi Hj Ahmad. (1994). Pendidikan Islam: Ditinjau daripada Sudut Prinsip, Konsep, dan Matlamatnya dalam Pendidikan Islam: Peranannya dalam Pembangunan Ummah. Selangor: Persatuan Bekas Mahasiswa Islam Timur Tengah, ms.13-60.</p><p>Zuraidah, R. (2013). Kesediaan, amalan dan strategi pengajaran pendidikan Islam Kurikulum Standard Sekolah Rendah Tahun Satu (KSSR). Johor Bharu: Universiti Teknologi Malaysia.</p><p></p><p></p><p></p> |