Pembangunan dan kebolehlaksanaan modul pengajaran STEM kebarangkalian mudah Tingkatan Dua (STEM-KEBUM)

<p>Kajian ini bertujuanmembangunkansebuahModulPengajaranSTEM</p><p>KebarangkalianMudahTingkatanDua(STEM-KEBUM)danmenilaitahap</p><p>kebolehlaksanaanmodulpengajarantersebut.Kajianinimenggunakanrekabentuk</p><p&...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mohd Romashal Isnan Mohd Shah
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2023
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10295
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Kajian ini bertujuanmembangunkansebuahModulPengajaranSTEM</p><p>KebarangkalianMudahTingkatanDua(STEM-KEBUM)danmenilaitahap</p><p>kebolehlaksanaanmodulpengajarantersebut.Kajianinimenggunakanrekabentuk</p><p>kajianpembangunanberasaskanmodelinstruksiADDIE.Sejumlah103orang</p><p>daripada140orangguruMatematikTingkatanDuadisekitardaerahTemerloh,</p><p>Pahangtelahdipilihsecararawakmudahsebagaisampelkajianini.Kajian</p><p>pembangunaninimelibatkanproseskesahanmukadankandungan,kebolehpercayaan</p><p>dankebolehlaksanaanmodul.Kaedahyangdigunakanuntukmenilaitahapkesahan</p><p>mukadankandunganmoduladalahdenganmendapatkanmaklumbalasdanperatus</p><p>persetujuanpakar.Penilaiantahapkebolehlaksanaanmodulpuladianalisissecara</p><p>deskriptif.Dapatankajianmenunjukkanbahawamodulpengajaranyangdibangunkan</p><p>inimempunyaikesahanmukadankesahankandunganyangtinggidenganpurata</p><p>keseluruhanperatuspersetujuanpakaradalah90.5%dan97.2%masing-masing.</p><p>KebolehpercayaanmoduladalahsangatbaikdengannilaiCronbachsAlpha0.936.</p><p>Modulinijugamempunyaitahapkebolehlaksanaanyangtinggidansangat</p><p>memuaskandengandapatanskorminkeseluruhanadalah4.44dansisihanpiawai</p><p>0.38. Implikasinya,modulpengajaranSTEM-KEBUMinibolehdilaksanakandi</p><p>dalampengajarandanpembelajarantopikKebarangkalianMudahTingkatanDuadan</p><p>seterusnyamenjadipanduankepadaguruuntukmengintegrasikanSTEMdidalam</p><p>pengajaran.</p>