Pembangunan dan kebolehlaksanaan modul pengajaran STEM kebarangkalian mudah Tingkatan Dua (STEM-KEBUM)
<p>Kajian ini bertujuanmembangunkansebuahModulPengajaranSTEM</p><p>KebarangkalianMudahTingkatanDua(STEM-KEBUM)danmenilaitahap</p><p>kebolehlaksanaanmodulpengajarantersebut.Kajianinimenggunakanrekabentuk</p><p&...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2023
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10295 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
oai:ir.upsi.edu.my:10295 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
oai:ir.upsi.edu.my:102952024-05-28 Pembangunan dan kebolehlaksanaan modul pengajaran STEM kebarangkalian mudah Tingkatan Dua (STEM-KEBUM) 2023 Mohd Romashal Isnan Mohd Shah QA75 Electronic computers. Computer science <p>Kajian ini bertujuanmembangunkansebuahModulPengajaranSTEM</p><p>KebarangkalianMudahTingkatanDua(STEM-KEBUM)danmenilaitahap</p><p>kebolehlaksanaanmodulpengajarantersebut.Kajianinimenggunakanrekabentuk</p><p>kajianpembangunanberasaskanmodelinstruksiADDIE.Sejumlah103orang</p><p>daripada140orangguruMatematikTingkatanDuadisekitardaerahTemerloh,</p><p>Pahangtelahdipilihsecararawakmudahsebagaisampelkajianini.Kajian</p><p>pembangunaninimelibatkanproseskesahanmukadankandungan,kebolehpercayaan</p><p>dankebolehlaksanaanmodul.Kaedahyangdigunakanuntukmenilaitahapkesahan</p><p>mukadankandunganmoduladalahdenganmendapatkanmaklumbalasdanperatus</p><p>persetujuanpakar.Penilaiantahapkebolehlaksanaanmodulpuladianalisissecara</p><p>deskriptif.Dapatankajianmenunjukkanbahawamodulpengajaranyangdibangunkan</p><p>inimempunyaikesahanmukadankesahankandunganyangtinggidenganpurata</p><p>keseluruhanperatuspersetujuanpakaradalah90.5%dan97.2%masing-masing.</p><p>KebolehpercayaanmoduladalahsangatbaikdengannilaiCronbachsAlpha0.936.</p><p>Modulinijugamempunyaitahapkebolehlaksanaanyangtinggidansangat</p><p>memuaskandengandapatanskorminkeseluruhanadalah4.44dansisihanpiawai</p><p>0.38. Implikasinya,modulpengajaranSTEM-KEBUMinibolehdilaksanakandi</p><p>dalampengajarandanpembelajarantopikKebarangkalianMudahTingkatanDuadan</p><p>seterusnyamenjadipanduankepadaguruuntukmengintegrasikanSTEMdidalam</p><p>pengajaran.</p> 2023 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10295 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10295 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Sains dan Matematik N/A |
institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
collection |
UPSI Digital Repository |
language |
zsm |
topic |
QA75 Electronic computers Computer science |
spellingShingle |
QA75 Electronic computers Computer science Mohd Romashal Isnan Mohd Shah Pembangunan dan kebolehlaksanaan modul pengajaran STEM kebarangkalian mudah Tingkatan Dua (STEM-KEBUM) |
description |
<p>Kajian ini bertujuanmembangunkansebuahModulPengajaranSTEM</p><p>KebarangkalianMudahTingkatanDua(STEM-KEBUM)danmenilaitahap</p><p>kebolehlaksanaanmodulpengajarantersebut.Kajianinimenggunakanrekabentuk</p><p>kajianpembangunanberasaskanmodelinstruksiADDIE.Sejumlah103orang</p><p>daripada140orangguruMatematikTingkatanDuadisekitardaerahTemerloh,</p><p>Pahangtelahdipilihsecararawakmudahsebagaisampelkajianini.Kajian</p><p>pembangunaninimelibatkanproseskesahanmukadankandungan,kebolehpercayaan</p><p>dankebolehlaksanaanmodul.Kaedahyangdigunakanuntukmenilaitahapkesahan</p><p>mukadankandunganmoduladalahdenganmendapatkanmaklumbalasdanperatus</p><p>persetujuanpakar.Penilaiantahapkebolehlaksanaanmodulpuladianalisissecara</p><p>deskriptif.Dapatankajianmenunjukkanbahawamodulpengajaranyangdibangunkan</p><p>inimempunyaikesahanmukadankesahankandunganyangtinggidenganpurata</p><p>keseluruhanperatuspersetujuanpakaradalah90.5%dan97.2%masing-masing.</p><p>KebolehpercayaanmoduladalahsangatbaikdengannilaiCronbachsAlpha0.936.</p><p>Modulinijugamempunyaitahapkebolehlaksanaanyangtinggidansangat</p><p>memuaskandengandapatanskorminkeseluruhanadalah4.44dansisihanpiawai</p><p>0.38. Implikasinya,modulpengajaranSTEM-KEBUMinibolehdilaksanakandi</p><p>dalampengajarandanpembelajarantopikKebarangkalianMudahTingkatanDuadan</p><p>seterusnyamenjadipanduankepadaguruuntukmengintegrasikanSTEMdidalam</p><p>pengajaran.</p> |
format |
thesis |
qualification_name |
|
qualification_level |
Master's degree |
author |
Mohd Romashal Isnan Mohd Shah |
author_facet |
Mohd Romashal Isnan Mohd Shah |
author_sort |
Mohd Romashal Isnan Mohd Shah |
title |
Pembangunan dan kebolehlaksanaan modul pengajaran STEM kebarangkalian mudah Tingkatan Dua (STEM-KEBUM) |
title_short |
Pembangunan dan kebolehlaksanaan modul pengajaran STEM kebarangkalian mudah Tingkatan Dua (STEM-KEBUM) |
title_full |
Pembangunan dan kebolehlaksanaan modul pengajaran STEM kebarangkalian mudah Tingkatan Dua (STEM-KEBUM) |
title_fullStr |
Pembangunan dan kebolehlaksanaan modul pengajaran STEM kebarangkalian mudah Tingkatan Dua (STEM-KEBUM) |
title_full_unstemmed |
Pembangunan dan kebolehlaksanaan modul pengajaran STEM kebarangkalian mudah Tingkatan Dua (STEM-KEBUM) |
title_sort |
pembangunan dan kebolehlaksanaan modul pengajaran stem kebarangkalian mudah tingkatan dua (stem-kebum) |
granting_institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
granting_department |
Fakulti Sains dan Matematik |
publishDate |
2023 |
url |
https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10295 |
_version_ |
1804890542103855104 |