Pembangunan dan kebolehlaksanaan modul pengajaran STEM kebarangkalian mudah Tingkatan Dua (STEM-KEBUM)

<p>Kajian ini bertujuanmembangunkansebuahModulPengajaranSTEM</p><p>KebarangkalianMudahTingkatanDua(STEM-KEBUM)danmenilaitahap</p><p>kebolehlaksanaanmodulpengajarantersebut.Kajianinimenggunakanrekabentuk</p><p&...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mohd Romashal Isnan Mohd Shah
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2023
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10295
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:10295
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:102952024-05-28 Pembangunan dan kebolehlaksanaan modul pengajaran STEM kebarangkalian mudah Tingkatan Dua (STEM-KEBUM) 2023 Mohd Romashal Isnan Mohd Shah QA75 Electronic computers. Computer science <p>Kajian ini bertujuanmembangunkansebuahModulPengajaranSTEM</p><p>KebarangkalianMudahTingkatanDua(STEM-KEBUM)danmenilaitahap</p><p>kebolehlaksanaanmodulpengajarantersebut.Kajianinimenggunakanrekabentuk</p><p>kajianpembangunanberasaskanmodelinstruksiADDIE.Sejumlah103orang</p><p>daripada140orangguruMatematikTingkatanDuadisekitardaerahTemerloh,</p><p>Pahangtelahdipilihsecararawakmudahsebagaisampelkajianini.Kajian</p><p>pembangunaninimelibatkanproseskesahanmukadankandungan,kebolehpercayaan</p><p>dankebolehlaksanaanmodul.Kaedahyangdigunakanuntukmenilaitahapkesahan</p><p>mukadankandunganmoduladalahdenganmendapatkanmaklumbalasdanperatus</p><p>persetujuanpakar.Penilaiantahapkebolehlaksanaanmodulpuladianalisissecara</p><p>deskriptif.Dapatankajianmenunjukkanbahawamodulpengajaranyangdibangunkan</p><p>inimempunyaikesahanmukadankesahankandunganyangtinggidenganpurata</p><p>keseluruhanperatuspersetujuanpakaradalah90.5%dan97.2%masing-masing.</p><p>KebolehpercayaanmoduladalahsangatbaikdengannilaiCronbachsAlpha0.936.</p><p>Modulinijugamempunyaitahapkebolehlaksanaanyangtinggidansangat</p><p>memuaskandengandapatanskorminkeseluruhanadalah4.44dansisihanpiawai</p><p>0.38. Implikasinya,modulpengajaranSTEM-KEBUMinibolehdilaksanakandi</p><p>dalampengajarandanpembelajarantopikKebarangkalianMudahTingkatanDuadan</p><p>seterusnyamenjadipanduankepadaguruuntukmengintegrasikanSTEMdidalam</p><p>pengajaran.</p> 2023 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10295 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10295 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Sains dan Matematik N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic QA75 Electronic computers
Computer science
spellingShingle QA75 Electronic computers
Computer science
Mohd Romashal Isnan Mohd Shah
Pembangunan dan kebolehlaksanaan modul pengajaran STEM kebarangkalian mudah Tingkatan Dua (STEM-KEBUM)
description <p>Kajian ini bertujuanmembangunkansebuahModulPengajaranSTEM</p><p>KebarangkalianMudahTingkatanDua(STEM-KEBUM)danmenilaitahap</p><p>kebolehlaksanaanmodulpengajarantersebut.Kajianinimenggunakanrekabentuk</p><p>kajianpembangunanberasaskanmodelinstruksiADDIE.Sejumlah103orang</p><p>daripada140orangguruMatematikTingkatanDuadisekitardaerahTemerloh,</p><p>Pahangtelahdipilihsecararawakmudahsebagaisampelkajianini.Kajian</p><p>pembangunaninimelibatkanproseskesahanmukadankandungan,kebolehpercayaan</p><p>dankebolehlaksanaanmodul.Kaedahyangdigunakanuntukmenilaitahapkesahan</p><p>mukadankandunganmoduladalahdenganmendapatkanmaklumbalasdanperatus</p><p>persetujuanpakar.Penilaiantahapkebolehlaksanaanmodulpuladianalisissecara</p><p>deskriptif.Dapatankajianmenunjukkanbahawamodulpengajaranyangdibangunkan</p><p>inimempunyaikesahanmukadankesahankandunganyangtinggidenganpurata</p><p>keseluruhanperatuspersetujuanpakaradalah90.5%dan97.2%masing-masing.</p><p>KebolehpercayaanmoduladalahsangatbaikdengannilaiCronbachsAlpha0.936.</p><p>Modulinijugamempunyaitahapkebolehlaksanaanyangtinggidansangat</p><p>memuaskandengandapatanskorminkeseluruhanadalah4.44dansisihanpiawai</p><p>0.38. Implikasinya,modulpengajaranSTEM-KEBUMinibolehdilaksanakandi</p><p>dalampengajarandanpembelajarantopikKebarangkalianMudahTingkatanDuadan</p><p>seterusnyamenjadipanduankepadaguruuntukmengintegrasikanSTEMdidalam</p><p>pengajaran.</p>
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Mohd Romashal Isnan Mohd Shah
author_facet Mohd Romashal Isnan Mohd Shah
author_sort Mohd Romashal Isnan Mohd Shah
title Pembangunan dan kebolehlaksanaan modul pengajaran STEM kebarangkalian mudah Tingkatan Dua (STEM-KEBUM)
title_short Pembangunan dan kebolehlaksanaan modul pengajaran STEM kebarangkalian mudah Tingkatan Dua (STEM-KEBUM)
title_full Pembangunan dan kebolehlaksanaan modul pengajaran STEM kebarangkalian mudah Tingkatan Dua (STEM-KEBUM)
title_fullStr Pembangunan dan kebolehlaksanaan modul pengajaran STEM kebarangkalian mudah Tingkatan Dua (STEM-KEBUM)
title_full_unstemmed Pembangunan dan kebolehlaksanaan modul pengajaran STEM kebarangkalian mudah Tingkatan Dua (STEM-KEBUM)
title_sort pembangunan dan kebolehlaksanaan modul pengajaran stem kebarangkalian mudah tingkatan dua (stem-kebum)
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Sains dan Matematik
publishDate 2023
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10295
_version_ 1804890542103855104