Kesan penggunaan peta minda dalam pemahaman teks bacaan Bahasa Cina Tahun Empat

<p>Kajian ini dijalankan bertujuan untuk mengkaji kesan penggunaan peta minda dalam</p><p>pemahaman teks Bahasa Cina tahun empat jika dibandingkan dengan pengajaran</p><p>konvensional. Kesan kedua-dua kaedah ini terhadap pencapaia...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Chew, Kai Liang
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2022
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10336
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Kajian ini dijalankan bertujuan untuk mengkaji kesan penggunaan peta minda dalam</p><p>pemahaman teks Bahasa Cina tahun empat jika dibandingkan dengan pengajaran</p><p>konvensional. Kesan kedua-dua kaedah ini terhadap pencapaian markah ujian soalan</p><p>pemahaman Bahasa Cina murid Tahun Empat telah dikaji. Kajian ini merupakan kajian</p><p>reka bentuk campuran. Reka bentuk kajian kuantitatif menggunakan pendekatan</p><p>eksperimen-kuasi dan disokong oleh data kualitatif seperti analisis dokumen dan temu</p><p>bual. 62 orang murid telah dipilih untuk menjadi sampel kajian. Dalam reka bentuk</p><p>eksperimen-kuasi, sebuah kelas dijadikan kumpulan eksperimen yang menggunakan</p><p>peta minda semasa pengajaran dan pembelajaran pemahaman teks Bahasa Cina selama</p><p>12 minggu. Manakala sebuah kelas lagi dijadikan kumpulan kawalan yang menerima</p><p>pengajaran konvensional. Instrumen yang digunakan untuk mengumpul data ialah ujian</p><p>pra dan ujian pasca, soal selidik, analisis dokumen dan temu bual. Data yang dikumpul</p><p>dianalisis dengan menggunakan perisian SPSS versi 23.0. Penganalisisan data dalam</p><p>kajian ini merangkumi dua jenis statistik iaitu statistik deskriptif dan statistik inferensi.</p><p>Statistik deskriptif melibatkan min (purata markah) manakala stastistik inferensi</p><p>menggunakan ujian-t sampel berpasangan dan ujian-t sampel bebas.Hasil kajian</p><p>menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan secara statistik dalam pencapaian</p><p>penggunaan peta minda dalam proses pengajaran dan pembelajaran untuk</p><p>meningkatkan keupayaan pemahaman teks Bahasa Cina dalam kalangan murid tahun</p><p>empat berbanding dengan pengajaran konvensional. Selain itu, data soal selidik</p><p>menunjukkan bahawa tahap penerimaan murid terhadap penggunaan peta minda dalam</p><p>pemahaman teks berada pada tahap sederhana. Tambahan lagi, penggunaan peta minda</p><p>dalam pemahaman teks memberi kesan positif kepada murid tahap sederhana dan lemah</p><p>dalam kumpulan eksperimen. Kesimpulannya, penggunaan peta minda dalam</p><p>pengajaran dan pembelajaran berupaya meningkatkan keupayaan pemahaman teks</p><p>Bahasa Cina murid tahun empat.</p>