Pembinaan dan keberkesanan amali Kimia hijau terhadap pencapaian, kesedaran dan amalan kelestarian alam pelajar sekolah menengah

<p>Amali kimia hijau merupakan pendekatan yang mengurangkan kesan ke atas alam</p><p>sekitar mealui penggunaan bahan yang kurang mencemarkan alam serta kesan kepada</p><p>kesihatan manusia melalui penggunaan bahan yang lebih selam...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Suhaili Mohd Sarjidi
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2022
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10351
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Amali kimia hijau merupakan pendekatan yang mengurangkan kesan ke atas alam</p><p>sekitar mealui penggunaan bahan yang kurang mencemarkan alam serta kesan kepada</p><p>kesihatan manusia melalui penggunaan bahan yang lebih selamat. Kajian ini</p><p>melibatkan pembinaan amali kimia hijau bagi sub tajuk asid dan alkali dan kesan amali</p><p>hijau terhadap pencapaian, kesedaran dan amalan kelestarian alam pelajar sekolah</p><p>menengah dengan membandingkannya dengan amali kimia tradisional. Kajian</p><p>dilaksanakan menggunakan reka bentuk kuasi eksperimen melibatkan 34 orang pelajar</p><p>tingkatan empat yang mengambil mata pelajaran Kimia KSSM. Pelajar dibahagikan</p><p>kepada dua kumpulan rawatan dan kawalan. Pelajar kumpulan rawatan mengikuti</p><p>pembelajaran amali kimia asid dan alkali menggunakan amali kimia hijau manakala</p><p>kumpulan kawalan menggunakan amali kimia yang dibekalkan oleh Kementerian</p><p>Pelajaran Malaysia (KPM). Data ujian pra dan pasca dianalisis menggunakan ujian-t</p><p>bagi melihat kesan amali kimia hijau ke atas pencapaian, kesedaran dan amalan</p><p>kelestarian alam sekitar pelajar. Hasil analisis data mendapati terdapat perbezaan</p><p>signifikan antara kumpulan rawatan dan kawalan dalam pencapaian, kesedaran dan</p><p>amalan kelestarian alam. Dalam analisis regreasi mendapati kesedaran merupakan</p><p>faktor peramal yang mempengaruhi pencapaian. Justeru, kajian menunjukkan amali</p><p>kimia hijau dapat meningkatkan pencapaian, kesedaran dan amalan kelestarian alam</p><p>pelajar. Natijahnya, amali kimia hijau boleh diaplikasikan dalam pengajaran dan</p><p>pembelajaran amali kimia disekolah.</p>