Gaya pemikiran dan pendekatan pembelajaran pelajar dalam mata pelajaran perakaunan di sebuah kolej matrikulasi

<p>Tujuan kajian ini adalah untuk mengenal pasti gaya pemikiran yang dominan dan kecenderungan pendekatan pembelajaran yang diamalkan oleh pelajar matrikulasi dalam mata pelajaran Perakaunan. Sampel kajian ini terdiri daripada 218 orang pelajar jurusan perakaunan dad sebuah kolej matri...

全面介紹

Saved in:
書目詳細資料
主要作者: Suzana Mad Hezir
格式: thesis
語言:zsm
出版: 2012
主題:
在線閱讀:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10402
標簽: 添加標簽
沒有標簽, 成為第一個標記此記錄!
實物特徵
總結:<p>Tujuan kajian ini adalah untuk mengenal pasti gaya pemikiran yang dominan dan kecenderungan pendekatan pembelajaran yang diamalkan oleh pelajar matrikulasi dalam mata pelajaran Perakaunan. Sampel kajian ini terdiri daripada 218 orang pelajar jurusan perakaunan dad sebuah kolej matrikulasi, Kajian ini menggunakan kaedah tinjauan secara kuantitatif Instrumen yang digunakan adalah soal selidik 48 item yang terdiri daripada tiga bahagian iaitu Sahagian A (3 item - maklumat latar belakang), Sahagian S (25 item - gaya pernikiran) dan Sahagian C (20 item - pendekatan pembelajaran). Analisis deskriptif (peratus dan min) dan statistik inferens (ujian-t, ANOV A dan korelasi Pearson) telah digunakan untuk menclapatkan maklumat berkaitan hubungan di antara pemboleh ubah bersandar (gaya pemikiran dan pendekatan pembelajaran) dengan pemboleh ubah bebas (jantina dan pengetahuan sedia ada). Dapatan kajian telah menunjukkan bahawa pelajar lelaki lebih dominan dalam gaya pemikiran internal berbanding pelajar perempuan, Sebaliknya, pelajar perempuan lebih dominan dalam gaya pemikiran executive berbanding pelajar lelaki. Dari segi pendekatan pembelajaran pula didapati pelajar lelaki lebih cenderung mengamalkan pendekatan permukaan. Walau bagaimana pun, tidak terdapat perbezaan gaya pemikiran dan pendekatan pembelajaran berdasarkan gred Prinsip Perakaunan SPM. Dapatan kajian ini penting di kalangan pendidik supaya mereka dapat memahami kepelbagaian gaya pemikiran dan pendekatan pembelajaran di kalangan pelajar. Seterusnya, ia dapat membantu para pendidik menyesuaikan kaedah pengajaran dan penilaian dengan gaya pemikiran dan pendekatan pembelajaran pelajar dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Di samping itu, maklumat dan hasil dapatan kajian boleh dijadikan sebagai satu panduan dalam penggubalan kurikulum Perakaunan di peringkat matrikulasi terutamanya dalam sistem penilaian. Kajian ini terhad kepada pelajar sebuah kolej matrikulasi sahaja, oleh itu penglibatan sampel yang lebih besar bagi kajian akan datang bakal memberi maklumat yang lebih tepat.</p>