Kepelbagaian gaya pembelajaran dan hubungannya dengan pencapaian pelajar dalam mata pelajaran prinsip perakaunan

<p>Kajian ini bertujuan untuk meninjau kepelbagaian dalam gaya pembelajaran. Fokus kajian ini ialah kepelbagaian gaya pembelajaran dan hubungannya dengan pencapaian pelajar dalam mata pelajaran Prinsip Perakaunan di daerah Kinta, Perak. Instrumen kajian yang digunakan ialah Inventori G...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Azfariza Abdul Rahim
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2007
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10412
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:10412
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:104122024-06-13 Kepelbagaian gaya pembelajaran dan hubungannya dengan pencapaian pelajar dalam mata pelajaran prinsip perakaunan 2007 Azfariza Abdul Rahim <p>Kajian ini bertujuan untuk meninjau kepelbagaian dalam gaya pembelajaran. Fokus kajian ini ialah kepelbagaian gaya pembelajaran dan hubungannya dengan pencapaian pelajar dalam mata pelajaran Prinsip Perakaunan di daerah Kinta, Perak. Instrumen kajian yang digunakan ialah Inventori Gaya Pembelajaran Kolb (1984). Inventori Gaya Pembelajaran Kolb mengidentifikasikan empat jenis domain gaya pembelajaran iaitu diverger (CElRO), assimilator (ACIRO), konverger (AC/AE) dan akomodator (AE/CE). Sampel kajian ini terdiri daripada 277 pelajar daripada 7 buah sekolah di daerah Kinta, Perak. Data yang dipungut, diproses dan dianalisis menggunakan Pakej Statistik Untuk Sains Sosial Versi 11.0. Penganalisisan data menggunakan ujian-t, ANOVA sehala, ujian Post-Hoc LSD, frekuensi, min, sisihan piawai dan Korelasi Pearson. Dapatan kajian ini menunjukkan gaya pembelajaran diverger adalah dominan di kalangan pelajar-pelajar Prinsip Perakaunan (Min=2.7690, Sisihan Piawai=0.43190). Hasil kajian menunjukkan tidak wujud hubungan di antara gaya pembelajaran dengan pencapaian pelajar. Tidak wujud perbezaan min yang signifikan berdasarkan jantina, jurusan pengajian dan pendapatan keluarga kecuali jenis sekolah dan etnik. Kesimpulannya, tidak terdapat gaya pembelajaran yang benar-benar unggul bagi membantu pencapaian pelajar. Sebaliknya, prestasi pencapaian pelajar akan meningkat jika mereka seronok belajar dan boleh menggunakan cara tersendiri yang paling berkesan untuk belajar.</p> 2007 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10412 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10412 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Pengurusan dan Ekonomi N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic
spellingShingle
Azfariza Abdul Rahim
Kepelbagaian gaya pembelajaran dan hubungannya dengan pencapaian pelajar dalam mata pelajaran prinsip perakaunan
description <p>Kajian ini bertujuan untuk meninjau kepelbagaian dalam gaya pembelajaran. Fokus kajian ini ialah kepelbagaian gaya pembelajaran dan hubungannya dengan pencapaian pelajar dalam mata pelajaran Prinsip Perakaunan di daerah Kinta, Perak. Instrumen kajian yang digunakan ialah Inventori Gaya Pembelajaran Kolb (1984). Inventori Gaya Pembelajaran Kolb mengidentifikasikan empat jenis domain gaya pembelajaran iaitu diverger (CElRO), assimilator (ACIRO), konverger (AC/AE) dan akomodator (AE/CE). Sampel kajian ini terdiri daripada 277 pelajar daripada 7 buah sekolah di daerah Kinta, Perak. Data yang dipungut, diproses dan dianalisis menggunakan Pakej Statistik Untuk Sains Sosial Versi 11.0. Penganalisisan data menggunakan ujian-t, ANOVA sehala, ujian Post-Hoc LSD, frekuensi, min, sisihan piawai dan Korelasi Pearson. Dapatan kajian ini menunjukkan gaya pembelajaran diverger adalah dominan di kalangan pelajar-pelajar Prinsip Perakaunan (Min=2.7690, Sisihan Piawai=0.43190). Hasil kajian menunjukkan tidak wujud hubungan di antara gaya pembelajaran dengan pencapaian pelajar. Tidak wujud perbezaan min yang signifikan berdasarkan jantina, jurusan pengajian dan pendapatan keluarga kecuali jenis sekolah dan etnik. Kesimpulannya, tidak terdapat gaya pembelajaran yang benar-benar unggul bagi membantu pencapaian pelajar. Sebaliknya, prestasi pencapaian pelajar akan meningkat jika mereka seronok belajar dan boleh menggunakan cara tersendiri yang paling berkesan untuk belajar.</p>
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Azfariza Abdul Rahim
author_facet Azfariza Abdul Rahim
author_sort Azfariza Abdul Rahim
title Kepelbagaian gaya pembelajaran dan hubungannya dengan pencapaian pelajar dalam mata pelajaran prinsip perakaunan
title_short Kepelbagaian gaya pembelajaran dan hubungannya dengan pencapaian pelajar dalam mata pelajaran prinsip perakaunan
title_full Kepelbagaian gaya pembelajaran dan hubungannya dengan pencapaian pelajar dalam mata pelajaran prinsip perakaunan
title_fullStr Kepelbagaian gaya pembelajaran dan hubungannya dengan pencapaian pelajar dalam mata pelajaran prinsip perakaunan
title_full_unstemmed Kepelbagaian gaya pembelajaran dan hubungannya dengan pencapaian pelajar dalam mata pelajaran prinsip perakaunan
title_sort kepelbagaian gaya pembelajaran dan hubungannya dengan pencapaian pelajar dalam mata pelajaran prinsip perakaunan
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Pengurusan dan Ekonomi
publishDate 2007
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10412
_version_ 1804890552142921728