Kepelbagaian gaya pembelajaran dan hubungannya dengan pencapaian pelajar dalam mata pelajaran prinsip perakaunan
<p>Kajian ini bertujuan untuk meninjau kepelbagaian dalam gaya pembelajaran. Fokus kajian ini ialah kepelbagaian gaya pembelajaran dan hubungannya dengan pencapaian pelajar dalam mata pelajaran Prinsip Perakaunan di daerah Kinta, Perak. Instrumen kajian yang digunakan ialah Inventori G...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2007
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10412 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
oai:ir.upsi.edu.my:10412 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
oai:ir.upsi.edu.my:104122024-06-13 Kepelbagaian gaya pembelajaran dan hubungannya dengan pencapaian pelajar dalam mata pelajaran prinsip perakaunan 2007 Azfariza Abdul Rahim <p>Kajian ini bertujuan untuk meninjau kepelbagaian dalam gaya pembelajaran. Fokus kajian ini ialah kepelbagaian gaya pembelajaran dan hubungannya dengan pencapaian pelajar dalam mata pelajaran Prinsip Perakaunan di daerah Kinta, Perak. Instrumen kajian yang digunakan ialah Inventori Gaya Pembelajaran Kolb (1984). Inventori Gaya Pembelajaran Kolb mengidentifikasikan empat jenis domain gaya pembelajaran iaitu diverger (CElRO), assimilator (ACIRO), konverger (AC/AE) dan akomodator (AE/CE). Sampel kajian ini terdiri daripada 277 pelajar daripada 7 buah sekolah di daerah Kinta, Perak. Data yang dipungut, diproses dan dianalisis menggunakan Pakej Statistik Untuk Sains Sosial Versi 11.0. Penganalisisan data menggunakan ujian-t, ANOVA sehala, ujian Post-Hoc LSD, frekuensi, min, sisihan piawai dan Korelasi Pearson. Dapatan kajian ini menunjukkan gaya pembelajaran diverger adalah dominan di kalangan pelajar-pelajar Prinsip Perakaunan (Min=2.7690, Sisihan Piawai=0.43190). Hasil kajian menunjukkan tidak wujud hubungan di antara gaya pembelajaran dengan pencapaian pelajar. Tidak wujud perbezaan min yang signifikan berdasarkan jantina, jurusan pengajian dan pendapatan keluarga kecuali jenis sekolah dan etnik. Kesimpulannya, tidak terdapat gaya pembelajaran yang benar-benar unggul bagi membantu pencapaian pelajar. Sebaliknya, prestasi pencapaian pelajar akan meningkat jika mereka seronok belajar dan boleh menggunakan cara tersendiri yang paling berkesan untuk belajar.</p> 2007 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10412 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10412 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Pengurusan dan Ekonomi N/A |
institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
collection |
UPSI Digital Repository |
language |
zsm |
topic |
|
spellingShingle |
Azfariza Abdul Rahim Kepelbagaian gaya pembelajaran dan hubungannya dengan pencapaian pelajar dalam mata pelajaran prinsip perakaunan |
description |
<p>Kajian ini bertujuan untuk meninjau kepelbagaian dalam gaya pembelajaran. Fokus kajian ini ialah kepelbagaian gaya pembelajaran dan hubungannya dengan pencapaian pelajar dalam mata pelajaran Prinsip Perakaunan di daerah Kinta, Perak. Instrumen kajian yang digunakan ialah Inventori Gaya Pembelajaran Kolb (1984). Inventori Gaya Pembelajaran Kolb mengidentifikasikan empat jenis domain gaya pembelajaran iaitu diverger (CElRO), assimilator (ACIRO), konverger (AC/AE) dan akomodator (AE/CE). Sampel kajian ini terdiri daripada 277 pelajar daripada 7 buah sekolah di daerah Kinta, Perak. Data yang dipungut, diproses dan dianalisis menggunakan Pakej Statistik Untuk Sains Sosial Versi 11.0. Penganalisisan data menggunakan ujian-t, ANOVA sehala, ujian Post-Hoc LSD, frekuensi, min, sisihan piawai dan Korelasi Pearson. Dapatan kajian ini menunjukkan gaya pembelajaran diverger adalah dominan di kalangan pelajar-pelajar Prinsip Perakaunan (Min=2.7690, Sisihan Piawai=0.43190). Hasil kajian menunjukkan tidak wujud hubungan di antara gaya pembelajaran dengan pencapaian pelajar. Tidak wujud perbezaan min yang signifikan berdasarkan jantina, jurusan pengajian dan pendapatan keluarga kecuali jenis sekolah dan etnik. Kesimpulannya, tidak terdapat gaya pembelajaran yang benar-benar unggul bagi membantu pencapaian pelajar. Sebaliknya, prestasi pencapaian pelajar akan meningkat jika mereka seronok belajar dan boleh menggunakan cara tersendiri yang paling berkesan untuk belajar.</p> |
format |
thesis |
qualification_name |
|
qualification_level |
Master's degree |
author |
Azfariza Abdul Rahim |
author_facet |
Azfariza Abdul Rahim |
author_sort |
Azfariza Abdul Rahim |
title |
Kepelbagaian gaya pembelajaran dan hubungannya dengan pencapaian pelajar dalam mata pelajaran prinsip perakaunan |
title_short |
Kepelbagaian gaya pembelajaran dan hubungannya dengan pencapaian pelajar dalam mata pelajaran prinsip perakaunan |
title_full |
Kepelbagaian gaya pembelajaran dan hubungannya dengan pencapaian pelajar dalam mata pelajaran prinsip perakaunan |
title_fullStr |
Kepelbagaian gaya pembelajaran dan hubungannya dengan pencapaian pelajar dalam mata pelajaran prinsip perakaunan |
title_full_unstemmed |
Kepelbagaian gaya pembelajaran dan hubungannya dengan pencapaian pelajar dalam mata pelajaran prinsip perakaunan |
title_sort |
kepelbagaian gaya pembelajaran dan hubungannya dengan pencapaian pelajar dalam mata pelajaran prinsip perakaunan |
granting_institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
granting_department |
Fakulti Pengurusan dan Ekonomi |
publishDate |
2007 |
url |
https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10412 |
_version_ |
1804890552142921728 |