Hubungan sikap dan penglibatan tenaga pengajar dalam amalan keselamatan dan kesihatan pekerjaan di Kolej Vokasional

<p>Kajian ini bertujuan untuk mengetahui tahap hubungan sikap dan penglibatan tenaga</p><p>pengajar dalam amalan keselamatan dan kesihatan pekerjaan di Kolej Vokasional</p><p>secara lebih signifikan mengenai aspek keselamatan dan...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mohd Sazali Abd Hamid
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2023
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10447
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Kajian ini bertujuan untuk mengetahui tahap hubungan sikap dan penglibatan tenaga</p><p>pengajar dalam amalan keselamatan dan kesihatan pekerjaan di Kolej Vokasional</p><p>secara lebih signifikan mengenai aspek keselamatan dan kesihatan pekerjaan di</p><p>sekolah. Kurangnya kajian empirikal di sekolah-sekolah menyebabkan isu keselamatan</p><p>dan kesihatan yang timbul tidak diberi perhatian yang sewajarnya. Model Teori</p><p>Heinrich dan Teori Domino dijadikan sebagai tunjang kepada kajian ini. Rekabentuk</p><p>kajian kuantitatif secara tinjauan digunakan untuk memperoleh data di lapangan.</p><p>Instrumen yang digunakan adalah adaptasi daripada Mazlan (2017) dan Jabatan</p><p>Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan Malaysia (2018). Sebanyak 40 item telah</p><p>digunakan untuk menentukan ukuran sikap, pengaruh dan penglibatan tenaga pengajar</p><p>di Kolej Vokasional. Dapatan dianalisis dengan menggunakan perisian SPSS untuk</p><p>menjelaskan korelasi dan regrasi berdasarkan data. Analisis deskriptif digunakan untuk</p><p>menjelaskan mengenai demografi responden kajian manakala analisis statistik inferensi</p><p>iaitu analisis ujian korelasi pearson dan analisis ujian regresi pelbagai bagi menguji</p><p>hipotesis kajian. Hasil kajian telah mengenal pasti hubungan yang signifikan dalam</p><p>ujian korelasi pearson iaitu r = 0.464. Pemboleh ubah sikap tenaga pengajar ternyata</p><p>mempunyai hubungan yang signifikan dengan pemboleh ubah amalan keselamatan dan</p><p>kesihatan dalam pekerjaan di tempat kerja. Pemboleh ubah penglibatan tenaga pengajar</p><p>turut mempunyai hubungan yang signifikan iaitu r = 0.881. Hasil kajian bagi ujian</p><p>regresi pelbagai = 0.53 telah mengenal pasti pengaruh kepada pemboleh ubah kriterion</p><p>iaitu di dalam kajian ini dengan amalan keselamatan dan kesihatan dalam pekerjaan di</p><p>tempat kerja. Sehubungan itu semua hipotesis null kajian telah ditolak. Beberapa</p><p>implikasi kajian yang harus diberikan perhatian serius oleh pihak kerajaan seperti</p><p>memperbanyakkan kajian-kajian, meningkatkan budaya amalan keselamatan dan</p><p>kesihatan pekerjaan untuk menyediakan pelajar sebagai individu yang kompeten dalam</p><p>amalan keselamatan dan kesihatan pekerjaan.</p>