Keberkesanan penerapan cerita rakyat digital terhadap kemahiran bertutur murid SJKC
<p>Kajian ini bertujuan untuk 1) mengenal pasti permasalahan kemahiran bertutur aspek</p><p>bersoal jawab yang dihadapi oleh murid dalam pembelajaran Bahasa Melayu 2) melihat</p><p>perbezaan pencapaian min yang signifikan dalam ke...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2023
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10451 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | <p>Kajian ini bertujuan untuk 1) mengenal pasti permasalahan kemahiran bertutur aspek</p><p>bersoal jawab yang dihadapi oleh murid dalam pembelajaran Bahasa Melayu 2) melihat</p><p>perbezaan pencapaian min yang signifikan dalam kemahiran bertutur aspek bersoal</p><p>jawab antara kumpulan kawalan dan kumpulan rawatan melalui Teknik Cerita Rakyat</p><p>Digital dan 3) mengkaji perbezaan pencapaian min murid yang signifikan berdasarkan</p><p>latar belakang sosial dalam kemahiran bertutur aspek bersoal jawab. Reka bentuk kajian</p><p>kuantitatif digunakan iaitu kuasi-eksperimental. Pengumpulan data dilaksanakan</p><p>melalui soal selidik dan ujian perbandingan pencapaian pra dan pasca secara hibrid iaitu</p><p>campuran kaedah bersemuka dan di dalam talian. Data dianalisis secara deskriptif dan</p><p>inferensi. Statistik deskriptif ialah statistik min skor dan nilai kekerapan manakala</p><p>statistik inferensi ialah ujian-t. Kedua statistik ini dioperasi menggunakan perisian</p><p>SPSS versi 26.0. Seramai (n=61) sampel dilibatkan iaitu (n=30) bagi kumpulan</p><p>kawalan dan (n=31) kumpulan rawatan. Dapatan kajian menunjukkan Persepsi Murid</p><p>Terhadap PdPc Kemahiran Bertutur mencatat nilai skor min tahap tinggi iaitu nilai min</p><p>skor 3.65. Manakala, perbandingan perbezaan pencapaian min terhadap kemahiran</p><p>bertutur aspek bersoal jawab menerusi penerapan Teknik Cerita Rakyat Digital adalah</p><p>signifikan dengan catatan nilai p =0.046. Selain itu juga, aspek latar belakang sosial</p><p>iaitu kaum dan bahasa pertama mempengaruhi pencapaian kemahiran bertutur aspek</p><p>bersoal jawab murid dengan nilai p yang signifikan iaitu p=0.000. Kesimpulannya,</p><p>penerapan Teknik Cerita Rakyat Digital ialah alternatif yang berkesan dan</p><p>komprehensif untuk menambah baik kemahiran bertutur dalam Bahasa Melayu</p><p>khususnya pembelajaran Bahasa Melayu sebagai bahasa kedua bagi murid bukan</p><p>penutur natif. Penggunaan teknologi digital juga sesuai dan memenuhi keperluan</p><p>pendidikan masa kini.</p> |
---|