Hubungan kefahaman bacaan program NILAM dengan prestasi pencapaian bahasa Melayu pelajar tahun 6
<p>Kajian ini dijalankan untuk melihat hubungan kefahaman bacaan program NILAM dengan</p><p>prestasi pencapaian bahasa Melayu dalam kalangan subjek kajian. Subjek kajian terdiri daripada 165</p><p>orang pelajar tahun 6 dari sebuah...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2009
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10468 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | <p>Kajian ini dijalankan untuk melihat hubungan kefahaman bacaan program NILAM dengan</p><p>prestasi pencapaian bahasa Melayu dalam kalangan subjek kajian. Subjek kajian terdiri daripada 165</p><p>orang pelajar tahun 6 dari sebuah sekolah yang dipilih di Ipoh, Perak. Instrumen yang digunakan</p><p>untuk mengumpul data tentang kefahaman bacaan ialah satu skala yang diubahsuai dan diterjemah</p><p>daripada McLain, Gridley, dan McIntosh (1991) yang dinamakan Indeks Kesedaran Bacaan untuk</p><p>mengumpul data tentang prestasi kefahaman yang terdiri daripada satu ujian pemahaman dalam</p><p>bentuk subjektif yang terdiri daripada 1O petikan pemahaman. Instrumen untuk mengumpul data</p><p>tentang pencapaian bahasa Melayu adalah terdiri daripada satu Penilaian Kendalian Sekolah Rendah</p><p>Penggal 2 (2008). Satu soal selidik juga digunakan untuk mengumpulkan data tentang latar belakang</p><p>subjek. Kajian ini juga dianalisa menggunakan perisian "Statistical Package For Sosial Science"</p><p>atau "Pakej Statistik Untuk Sains Sosial" (SPSS) versi 11.0. Dapatan kajian yang utama menunjukkan</p><p>bahawa terdapat hubungan yang signifikan antara Indeks Kesedaran Bacaan yang melibatkan kefahaman</p><p>bacaan dengan skor ujian kefahaman. Selain itu, terdapat korelasi pada tahap yang baik</p><p>antara skor ujian kefahaman dengan pencapaian bahasa Melayu. Dapatan juga menunjukkan tidak</p><p>terdapat hubungan yang signifikan antara Indeks Kesedaran Bacaan dengan faktor jantina, bangsa,</p><p>kemahiran bahasa, dan pencapaian bahasa Melayu dalam peperiksaan di sekolah.</p><p></p> |
---|