Kesan Modul Pemantapan Disiplin berdasarkan REBT dan Teknik Kreatif terhadap pemikiran tidak rasional, tingkah laku agresif dan penghargaan kendiri murid sekolah rendah

<p>Kajian bertujuan untuk menguji Kesan Modul Pemantapan Disiplin Berdasarkan</p><p>REBT dan Teknik Kreatif, terhadap pemikiran tidak rasional, tingkah laku agresif, dan</p><p>penghargaan kendiri murid sekolah rendah dan berfokus...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Ibrahim Abd Ghani
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2023
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10494
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Kajian bertujuan untuk menguji Kesan Modul Pemantapan Disiplin Berdasarkan</p><p>REBT dan Teknik Kreatif, terhadap pemikiran tidak rasional, tingkah laku agresif, dan</p><p>penghargaan kendiri murid sekolah rendah dan berfokus kepada berlakunya masalah</p><p>disiplin di sekolah. Kajian ini berbentuk eksperimen kuasi yang dijalankan ke atas 36</p><p>orang responden. Sampel dibahagikan kepada dua kumpulan iaitu kumpulan kawalan</p><p>dan kumpulan rawatan. Daripada 36 sampel tersebut mereka terdiri daripada 9 orang</p><p>murid lelaki dan 9 orang murid perempuan bagi kumpulan rawatan dan 9 orang murid</p><p>lelaki dan 9 orang murid perempuan bagi kumpulan kawalan. Pemilihan sampel ini</p><p>dikawal sepenuhnya dan ia dipilih secara rawak bertujuan. Pembahagian kumpulan</p><p>pula menggunakan kaedah Cutting Of Point. Data dikumpulkan menggunakan tiga</p><p>soal selidik iaitu soal selidik Keberkesanan Emosi Ellis (KEE), soal selidik Agresif</p><p>(QA) dan soal selidik penghargaan kendiri (SEI). Data telah dianalisis secara</p><p>deskriptif dan inferens menggunakan kaedah Ujian Wilcoxon Signed Ranks Test.</p><p>Keputusan objektif pertama ditunjukkan oleh nilai min pangkatan bagi pangkatan</p><p>negatif (min pangkatan =9.30) yang lebih tinggi berbanding dengan min pangkatan</p><p>bagi pangkatan positif (min pangkatan =19.45). Objektif kedua nilai min pangkatan</p><p>bagi pangkatan positif (min pangkatan =19.04) yang lebih tinggi berbanding dengan</p><p>min pangkatan bagi pangkatan negatif (min pangkatan =11.57). Objektif ketiga nilai</p><p>min pangkatan bagi pangkatan negatif (min pangkatan=19.83) yang lebih tinggi</p><p>berbanding dengan min pangkatan bagi pangkatan positif (min pangkatan =11.87).</p><p>Hasil daripada analisis tersebut mendapati modul yang dibina signifikan dan berkesan</p><p>terhadap sampel kajian yang dibuat. Seterusnya untuk pemikiran tidak rasional, tingkah</p><p>laku agresif dan penghargaan kendiri, hasil kajian mendapati bahawa modul ini</p><p>berupaya mengubah pemikiran tidak rasional kepada pemikiran rasional, tingkah laku</p><p>agresif kepada tidak agresif dan penghargaan kendiri rendah kepada penghargaan</p><p>kendiri yang tinggi. Daripada dapatan ini, jelas modul ini boleh digunakan kepada</p><p>kanak-kanak khususnya murid sekolah rendah.</p>