Keberkesanan penggunaan cakera padat interaktif (CDRI) dalam pembelajaran penulisan karangan naratif murid tahap 2 di Sekolah Kebangsaan Desa Jaya

<p>Kemahiran menulis merupakan kemahiran yang paling sukar diajarkan dan dikuasai oleh</p><p>seseorang murid. Oleh hal yang demikian, kajian ini adalah untuk menganalisis keberkesanan</p><p>penggunaan cakera pada tinteraktif (CDRI...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Norhisham Ariffin
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2013
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10530
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Kemahiran menulis merupakan kemahiran yang paling sukar diajarkan dan dikuasai oleh</p><p>seseorang murid. Oleh hal yang demikian, kajian ini adalah untuk menganalisis keberkesanan</p><p>penggunaan cakera pada tinteraktif (CDRI) terhadap prestasi penulisan karangan naratif 60</p><p>orang murid tahap dua (tahun 4 dan tahun 5) pencapaian sederhana. Sampel kajian dipilih terdiri</p><p>daripada murid-murid Sekolah Kebangsaan Desa Jaya Maran, yang dibahagikan kepada dua</p><p>kumpulan iaitu 30 murid bagi kumpulan eksperimen dan 30 murid lagi dalam kumpulan</p><p>kawalan. Kajian berbentuk kuasai eksperimental ini dijalankan untuk membandingkan</p><p>keberkesanan penggunaan CDRI dengan kaedah pengajaran menggunakan peta minda dalam</p><p>pengajaran penulisan karangan naratif. Kedua-dua kumpulan telah diberikan dua ujian, iaitu</p><p>praujian dan pascaujian untuk membandingkan prestasi penguasaan penulisan karangan naratif.</p><p>Perisian SPSS (Standard Package for Social Science) digunakan sebagai alat untuk menganalisis</p><p>Ujian-t: sampel tak bersandar. Dapatan analisis praujian menunjukkan bahawa tidak terdapat</p><p>perbezaan yang signifikan antara skor min kumpulan eksperimen dan skor min kumpulan</p><p>kawalan bagi pencapaian karangan naratif, skor min murid kumpulan eksperimen ialah 52.46</p><p>(SP=10.22) dan skor min murid kumpulan kawalan ialah 52.60 (SP=11.62). Ujian-t pula</p><p>menunjukkan bahawa tidak terdapat perbezaan skormin yang signihkan, iaitu t(58)=0.047,p>.05.</p><p>Manakala pada pascaujian pula, skor min murid kumpulan eksperimen mencatatkan 60.86</p><p>(SP=12.36), dan murid kumpulan kawalan mencatatkan skor min 53.80 (SP=11.40). Hasil</p><p>analisis statistik ujian-t menunjukkan terdapat perbezaan yang signihkan antara kumpulan murid</p><p>ini dalam pencapaian karangan naratif padat (58)= -2.301, p<.05. Kesimpulannya, kaedah</p><p>pengajaran penulisan karangan naratif menggunakan CDRI terbukti lebih berkesan berbanding</p><p>kaedah pengajaran menggunakan peta minda terhadap prestasi penulisan karangan naratif</p><p>murid. Justeru, diharap hasil kajian ini dapat memberi galakan kepada guru-guru Bahasa</p><p>Melayu supaya menggunakan CDRI dengan lebih berkesan untuk membantu murid menjana idea</p><p>bagi menghasilkan karangan naratif yang baik.</p>