Keberkesanan penggunaan cakera padat interaktif (CDRI) dalam pembelajaran penulisan karangan naratif murid tahap 2 di Sekolah Kebangsaan Desa Jaya
<p>Kemahiran menulis merupakan kemahiran yang paling sukar diajarkan dan dikuasai oleh</p><p>seseorang murid. Oleh hal yang demikian, kajian ini adalah untuk menganalisis keberkesanan</p><p>penggunaan cakera pada tinteraktif (CDRI...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2013
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10530 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
oai:ir.upsi.edu.my:10530 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
oai:ir.upsi.edu.my:105302024-06-28 Keberkesanan penggunaan cakera padat interaktif (CDRI) dalam pembelajaran penulisan karangan naratif murid tahap 2 di Sekolah Kebangsaan Desa Jaya 2013 Norhisham Ariffin <p>Kemahiran menulis merupakan kemahiran yang paling sukar diajarkan dan dikuasai oleh</p><p>seseorang murid. Oleh hal yang demikian, kajian ini adalah untuk menganalisis keberkesanan</p><p>penggunaan cakera pada tinteraktif (CDRI) terhadap prestasi penulisan karangan naratif 60</p><p>orang murid tahap dua (tahun 4 dan tahun 5) pencapaian sederhana. Sampel kajian dipilih terdiri</p><p>daripada murid-murid Sekolah Kebangsaan Desa Jaya Maran, yang dibahagikan kepada dua</p><p>kumpulan iaitu 30 murid bagi kumpulan eksperimen dan 30 murid lagi dalam kumpulan</p><p>kawalan. Kajian berbentuk kuasai eksperimental ini dijalankan untuk membandingkan</p><p>keberkesanan penggunaan CDRI dengan kaedah pengajaran menggunakan peta minda dalam</p><p>pengajaran penulisan karangan naratif. Kedua-dua kumpulan telah diberikan dua ujian, iaitu</p><p>praujian dan pascaujian untuk membandingkan prestasi penguasaan penulisan karangan naratif.</p><p>Perisian SPSS (Standard Package for Social Science) digunakan sebagai alat untuk menganalisis</p><p>Ujian-t: sampel tak bersandar. Dapatan analisis praujian menunjukkan bahawa tidak terdapat</p><p>perbezaan yang signifikan antara skor min kumpulan eksperimen dan skor min kumpulan</p><p>kawalan bagi pencapaian karangan naratif, skor min murid kumpulan eksperimen ialah 52.46</p><p>(SP=10.22) dan skor min murid kumpulan kawalan ialah 52.60 (SP=11.62). Ujian-t pula</p><p>menunjukkan bahawa tidak terdapat perbezaan skormin yang signihkan, iaitu t(58)=0.047,p>.05.</p><p>Manakala pada pascaujian pula, skor min murid kumpulan eksperimen mencatatkan 60.86</p><p>(SP=12.36), dan murid kumpulan kawalan mencatatkan skor min 53.80 (SP=11.40). Hasil</p><p>analisis statistik ujian-t menunjukkan terdapat perbezaan yang signihkan antara kumpulan murid</p><p>ini dalam pencapaian karangan naratif padat (58)= -2.301, p<.05. Kesimpulannya, kaedah</p><p>pengajaran penulisan karangan naratif menggunakan CDRI terbukti lebih berkesan berbanding</p><p>kaedah pengajaran menggunakan peta minda terhadap prestasi penulisan karangan naratif</p><p>murid. Justeru, diharap hasil kajian ini dapat memberi galakan kepada guru-guru Bahasa</p><p>Melayu supaya menggunakan CDRI dengan lebih berkesan untuk membantu murid menjana idea</p><p>bagi menghasilkan karangan naratif yang baik.</p> 2013 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10530 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10530 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Pembangunan Manusia N/A |
institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
collection |
UPSI Digital Repository |
language |
zsm |
topic |
|
spellingShingle |
Norhisham Ariffin Keberkesanan penggunaan cakera padat interaktif (CDRI) dalam pembelajaran penulisan karangan naratif murid tahap 2 di Sekolah Kebangsaan Desa Jaya |
description |
<p>Kemahiran menulis merupakan kemahiran yang paling sukar diajarkan dan dikuasai oleh</p><p>seseorang murid. Oleh hal yang demikian, kajian ini adalah untuk menganalisis keberkesanan</p><p>penggunaan cakera pada tinteraktif (CDRI) terhadap prestasi penulisan karangan naratif 60</p><p>orang murid tahap dua (tahun 4 dan tahun 5) pencapaian sederhana. Sampel kajian dipilih terdiri</p><p>daripada murid-murid Sekolah Kebangsaan Desa Jaya Maran, yang dibahagikan kepada dua</p><p>kumpulan iaitu 30 murid bagi kumpulan eksperimen dan 30 murid lagi dalam kumpulan</p><p>kawalan. Kajian berbentuk kuasai eksperimental ini dijalankan untuk membandingkan</p><p>keberkesanan penggunaan CDRI dengan kaedah pengajaran menggunakan peta minda dalam</p><p>pengajaran penulisan karangan naratif. Kedua-dua kumpulan telah diberikan dua ujian, iaitu</p><p>praujian dan pascaujian untuk membandingkan prestasi penguasaan penulisan karangan naratif.</p><p>Perisian SPSS (Standard Package for Social Science) digunakan sebagai alat untuk menganalisis</p><p>Ujian-t: sampel tak bersandar. Dapatan analisis praujian menunjukkan bahawa tidak terdapat</p><p>perbezaan yang signifikan antara skor min kumpulan eksperimen dan skor min kumpulan</p><p>kawalan bagi pencapaian karangan naratif, skor min murid kumpulan eksperimen ialah 52.46</p><p>(SP=10.22) dan skor min murid kumpulan kawalan ialah 52.60 (SP=11.62). Ujian-t pula</p><p>menunjukkan bahawa tidak terdapat perbezaan skormin yang signihkan, iaitu t(58)=0.047,p>.05.</p><p>Manakala pada pascaujian pula, skor min murid kumpulan eksperimen mencatatkan 60.86</p><p>(SP=12.36), dan murid kumpulan kawalan mencatatkan skor min 53.80 (SP=11.40). Hasil</p><p>analisis statistik ujian-t menunjukkan terdapat perbezaan yang signihkan antara kumpulan murid</p><p>ini dalam pencapaian karangan naratif padat (58)= -2.301, p<.05. Kesimpulannya, kaedah</p><p>pengajaran penulisan karangan naratif menggunakan CDRI terbukti lebih berkesan berbanding</p><p>kaedah pengajaran menggunakan peta minda terhadap prestasi penulisan karangan naratif</p><p>murid. Justeru, diharap hasil kajian ini dapat memberi galakan kepada guru-guru Bahasa</p><p>Melayu supaya menggunakan CDRI dengan lebih berkesan untuk membantu murid menjana idea</p><p>bagi menghasilkan karangan naratif yang baik.</p> |
format |
thesis |
qualification_name |
|
qualification_level |
Master's degree |
author |
Norhisham Ariffin |
author_facet |
Norhisham Ariffin |
author_sort |
Norhisham Ariffin |
title |
Keberkesanan penggunaan cakera padat interaktif (CDRI) dalam pembelajaran penulisan karangan naratif murid tahap 2 di Sekolah Kebangsaan Desa Jaya |
title_short |
Keberkesanan penggunaan cakera padat interaktif (CDRI) dalam pembelajaran penulisan karangan naratif murid tahap 2 di Sekolah Kebangsaan Desa Jaya |
title_full |
Keberkesanan penggunaan cakera padat interaktif (CDRI) dalam pembelajaran penulisan karangan naratif murid tahap 2 di Sekolah Kebangsaan Desa Jaya |
title_fullStr |
Keberkesanan penggunaan cakera padat interaktif (CDRI) dalam pembelajaran penulisan karangan naratif murid tahap 2 di Sekolah Kebangsaan Desa Jaya |
title_full_unstemmed |
Keberkesanan penggunaan cakera padat interaktif (CDRI) dalam pembelajaran penulisan karangan naratif murid tahap 2 di Sekolah Kebangsaan Desa Jaya |
title_sort |
keberkesanan penggunaan cakera padat interaktif (cdri) dalam pembelajaran penulisan karangan naratif murid tahap 2 di sekolah kebangsaan desa jaya |
granting_institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
granting_department |
Fakulti Pembangunan Manusia |
publishDate |
2013 |
url |
https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10530 |
_version_ |
1804890567081984000 |