Tinjauan tahap kesediaan guru terhadap pemikiran komputasional dalam pengajaran STEM di Sekolah Rendah Daerah Port Dickson

<p>Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap kefahaman serta pengamalan guruguru</p><p>sekolah rendah daerah Port Dickson mengenai kemahiran pemikiran</p><p>komputasional dalam pengajaran mata pelajaran STEM. Kajian ini meng...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Kugeneswaran Tamilmany
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2022
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10535
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap kefahaman serta pengamalan guruguru</p><p>sekolah rendah daerah Port Dickson mengenai kemahiran pemikiran</p><p>komputasional dalam pengajaran mata pelajaran STEM. Kajian ini menggunakan</p><p>pendekatan kuantitatif dengan menggunakan kaedah borang soal selidik. Instrumen</p><p>kajian ini dibahagikan kepada tiga bahagian iaitu demografi guru, tahap kefahaman .</p><p>Kajian ini melibatkan 118 orang guru dari Sekolah Rendah Kebangsaan, Sekolah</p><p>Rendah Jenis Kebangsaan Cina dan Sekolah Rendah Jenis kebangsaan Tamil dari</p><p>daerah Port Dickson, Negeri Sembilan dipilih sebagai sampel kajian. Data dianalisis</p><p>dengan menggunakan analisis deskriptif dan inferens dengan menggunakan perisian</p><p>SPSS IBM Version 25.0. Dapatan kajian menunjukkan kefahaman guru dalam</p><p>pemikiran komputasional berada pada tahap yang tinggi iaitu Min (min=4.08, sp=0.62).</p><p>Tahap kepuasan kerja guru juga berada pada tahap yang tinggi iaitu Min (min=4.06,</p><p>sp=0.81). Dapatan kajian menunjukkan terdapat hubungan korelasi yang kuat dan</p><p>signifikan antara kefahaman guru matapelajaran STEM dan tahap pengamalan ciri-ciri</p><p>pemikiran komputasional iaitu nilai r=0.610 dengan nilai p=0.000 dimana p<0.05.</p><p>Implikasi kajian dapat memberi pendedahan warga pendidik untuk mengamalkan ciriciri</p><p>pemikiran komputasional dalam pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran</p><p>STEM lebih meluas supaya dapat mencapai visi dan misi KPM. Kajian menyeluruh</p><p>mengenai pemahaman serta aplikasi pemikiran komputasional kepada murid adalah</p><p>wajar dilaksanakan dengan skop yang lebih luas supaya menjadi panduan kepada pihak</p><p>Kementerian Pendidikan Malaysia. Kesimpulan daripada kajian menunjukkan bahawa</p><p>Pemikiran Komputasional telah wujud dalam mata pelajaran STEM.</p>