Aplikasi Pembelajaran Berasaskan Projek melalui kaedah penilaian Pendidikan Berasaskan Hasil bagi topik \'Ekosistem Terancam\'

<p>Kajian ini dijalankan untuk membandingkan kesan Pembelajaran Berasaskan</p><p>Projek (PBP) dengan pembelajaran tradisional (PT) melalui penilaian mengikut kaedah</p><p>Pendidikan Berasaskan Hasil (PBH). PBP digunakan dalam mata...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Nitce Isa Medina Machmudi Isa
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2013
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10550
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:10550
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:105502024-07-02 Aplikasi Pembelajaran Berasaskan Projek melalui kaedah penilaian Pendidikan Berasaskan Hasil bagi topik \'Ekosistem Terancam\' 2013 Nitce Isa Medina Machmudi Isa <p>Kajian ini dijalankan untuk membandingkan kesan Pembelajaran Berasaskan</p><p>Projek (PBP) dengan pembelajaran tradisional (PT) melalui penilaian mengikut kaedah</p><p>Pendidikan Berasaskan Hasil (PBH). PBP digunakan dalam mata pelajaran Biologi bagi topik Ekosistem</p><p>Terancam. Kesan PBP bagi pencapaian akademik (domain kognitif), kemahiran sosial (domain afektif)</p><p>dan kemahiran manipulatif (domain psikomotor) serta perkaitannya dengan gaya pembelajaran turut</p><p>dikaji. Subjek kajian yang disampel secara bertujuan melibatkan 60 orang murid perempuan daripada</p><p>dua buah kelas Tingkatan 4 aliran sains yang mengambil mata pelajaran Biologi di sebuah sekolah</p><p>bestari di Selangor. Kajian ini menggunakan reka bentuk eksperimen kuasi. Tiga jenis instrumen</p><p>kajian telah digunakan; ujian pencapaian, rubrik dan soal selidik. Hasil kajian mendapati PBP</p><p>memberikan kesan tidak signifikan terhadap pencapaian akademik dan kemahiran manipulatif subjek,</p><p>tetapi signifikan untuk kemahiran sosial [U(n =30, n=30)=241.50, p>.05]. Nilai min pangkatan</p><p>subjek kumpulan PBP (37.45) mengatasi nilai min pangkatan kumpulan PT (23.55) menunjukkan bahawa</p><p>kumpulan subjek PBP dalam populasi kajian mempunyai tahap kemahiran sosial yang lebih tinggi</p><p>berbanding subjek kumpulan kaedah PT. Penilaian secara kaedah PBH dalam kalangan subjek PBP</p><p>menunjukkan pencapaian yang setara penguasaan topik Ekosistem Terancam berbanding PT</p><p>menunjukkan pada nilai t (58) = 1.39, p>.05. Walau bagaimanapun didapati penilaian mengikut</p><p>kaedah PBH meningkatkan pencapaian subjek PBP berbanding penilaian secara tradisional subjek</p><p>yang sama dengan nilai t (29) = 7.85, p<.05. Justeru, pendekatan PBP dengan penilaian mengikut</p><p>kaedah PBH sesuai diaplikasikan untuk meningkatkan kemahiran sosial murid dan strategi pengajaran</p><p>dan pembelajaran. Implikasi kajian menunjukkan sekiranya PBP mengikut penilaian PBH dijalankan ia</p><p>juga selari dengan Penilaian Berasaskan Sekolah (PBS) yang sedang diimplementasikan di Malaysia.</p><p>Malahan dalam jangka masa panjang usaha ini akan dapat merealisasikan Falsafah Pendidikan Negara.</p><p></p> 2013 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10550 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10550 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Sains dan Matematik N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic
spellingShingle
Nitce Isa Medina Machmudi Isa
Aplikasi Pembelajaran Berasaskan Projek melalui kaedah penilaian Pendidikan Berasaskan Hasil bagi topik \'Ekosistem Terancam\'
description <p>Kajian ini dijalankan untuk membandingkan kesan Pembelajaran Berasaskan</p><p>Projek (PBP) dengan pembelajaran tradisional (PT) melalui penilaian mengikut kaedah</p><p>Pendidikan Berasaskan Hasil (PBH). PBP digunakan dalam mata pelajaran Biologi bagi topik Ekosistem</p><p>Terancam. Kesan PBP bagi pencapaian akademik (domain kognitif), kemahiran sosial (domain afektif)</p><p>dan kemahiran manipulatif (domain psikomotor) serta perkaitannya dengan gaya pembelajaran turut</p><p>dikaji. Subjek kajian yang disampel secara bertujuan melibatkan 60 orang murid perempuan daripada</p><p>dua buah kelas Tingkatan 4 aliran sains yang mengambil mata pelajaran Biologi di sebuah sekolah</p><p>bestari di Selangor. Kajian ini menggunakan reka bentuk eksperimen kuasi. Tiga jenis instrumen</p><p>kajian telah digunakan; ujian pencapaian, rubrik dan soal selidik. Hasil kajian mendapati PBP</p><p>memberikan kesan tidak signifikan terhadap pencapaian akademik dan kemahiran manipulatif subjek,</p><p>tetapi signifikan untuk kemahiran sosial [U(n =30, n=30)=241.50, p>.05]. Nilai min pangkatan</p><p>subjek kumpulan PBP (37.45) mengatasi nilai min pangkatan kumpulan PT (23.55) menunjukkan bahawa</p><p>kumpulan subjek PBP dalam populasi kajian mempunyai tahap kemahiran sosial yang lebih tinggi</p><p>berbanding subjek kumpulan kaedah PT. Penilaian secara kaedah PBH dalam kalangan subjek PBP</p><p>menunjukkan pencapaian yang setara penguasaan topik Ekosistem Terancam berbanding PT</p><p>menunjukkan pada nilai t (58) = 1.39, p>.05. Walau bagaimanapun didapati penilaian mengikut</p><p>kaedah PBH meningkatkan pencapaian subjek PBP berbanding penilaian secara tradisional subjek</p><p>yang sama dengan nilai t (29) = 7.85, p<.05. Justeru, pendekatan PBP dengan penilaian mengikut</p><p>kaedah PBH sesuai diaplikasikan untuk meningkatkan kemahiran sosial murid dan strategi pengajaran</p><p>dan pembelajaran. Implikasi kajian menunjukkan sekiranya PBP mengikut penilaian PBH dijalankan ia</p><p>juga selari dengan Penilaian Berasaskan Sekolah (PBS) yang sedang diimplementasikan di Malaysia.</p><p>Malahan dalam jangka masa panjang usaha ini akan dapat merealisasikan Falsafah Pendidikan Negara.</p><p></p>
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Nitce Isa Medina Machmudi Isa
author_facet Nitce Isa Medina Machmudi Isa
author_sort Nitce Isa Medina Machmudi Isa
title Aplikasi Pembelajaran Berasaskan Projek melalui kaedah penilaian Pendidikan Berasaskan Hasil bagi topik \'Ekosistem Terancam\'
title_short Aplikasi Pembelajaran Berasaskan Projek melalui kaedah penilaian Pendidikan Berasaskan Hasil bagi topik \'Ekosistem Terancam\'
title_full Aplikasi Pembelajaran Berasaskan Projek melalui kaedah penilaian Pendidikan Berasaskan Hasil bagi topik \'Ekosistem Terancam\'
title_fullStr Aplikasi Pembelajaran Berasaskan Projek melalui kaedah penilaian Pendidikan Berasaskan Hasil bagi topik \'Ekosistem Terancam\'
title_full_unstemmed Aplikasi Pembelajaran Berasaskan Projek melalui kaedah penilaian Pendidikan Berasaskan Hasil bagi topik \'Ekosistem Terancam\'
title_sort aplikasi pembelajaran berasaskan projek melalui kaedah penilaian pendidikan berasaskan hasil bagi topik \'ekosistem terancam\'
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Sains dan Matematik
publishDate 2013
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10550
_version_ 1804890569693986816