Pembangunan modul ICTL berasaskan pendekatan pengajaran langsung dan teori konstruktivisme untuk pelajar orang asli

<p>Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) telah memperkenalkan program Information</p><p>and Communication Technology Literacy (ICTL) for Secondary School dalam usaha melengkapkan pelajar</p><p>dengan kemahiran asas teknologi maklum...

全面介紹

Saved in:
書目詳細資料
主要作者: Nurul Nisha Muhammad
格式: thesis
語言:zsm
出版: 2012
主題:
在線閱讀:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10555
標簽: 添加標簽
沒有標簽, 成為第一個標記此記錄!
實物特徵
總結:<p>Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) telah memperkenalkan program Information</p><p>and Communication Technology Literacy (ICTL) for Secondary School dalam usaha melengkapkan pelajar</p><p>dengan kemahiran asas teknologi maklumat dan komunikasi. Namun perkara ini masih asing bagi pelajar</p><p>di luar bandar terutamanya masyarakat orang Asli. Mereka masih jauh ketinggalan dari segi teknologi</p><p>ICT. Justeru, kajian ini bertujuan untuk membangunkan modul ICTL berasaskan pendekatan pengajaran</p><p>langsung dan teori konstruktivisme untuk digunakan oleh guru yang mengajar pelajar orang Asli</p><p>tingkatan satu dan menilai kepenggunaan modul tersebut berdasarkan atribut kemudahgunaan dan sikap</p><p>pelajar. Model ADDIE digunakan sebagai asas kepada pembangunan modul. Manakala kaedah pemerhatian,</p><p>temubual dan penilaian hasil kerja pelajar digunakan semasa penilaian kepenggunaan modul</p><p>dijalankan. Sampel kajian terdiri daripada lima pelajar orang Asli Tingkatan Satu dari sebuah</p><p>sekolah menengah di daerah Batang Padang. Dapatan kajian menunjukkan skor markah yang diperolehi</p><p>pelajar adalah tinggi bagi sub modul 2 dan mencapai keseluruhan objektif pembelajaran bagi sub</p><p>modul 2. Manakala penilaian sikap pelajar adalah melalui ekspresi yang ditunjukkan oleh</p><p>pelajar dan didapati pelajar menunjukkan minat yang tinggi untuk turut serta dalam aktiviti yang</p><p>dijalankan terutamanya semasa menggunakan sub modul 2. Ekspresi positif yang ditunjukkan menjadi</p><p>penanda aras terhadap tahap penerimaan pelajar kepada modul ICTL ini. Hasil dari kajian mendapati</p><p>hasil penggunaan modul ICTL ini dapat membantu menarik minat pelajar mengikuti pelajaran. Selain</p><p>itu, strategi dan pendekatan yang digunakan dalam pembelajaran dapat mempengaruhi dan menarik minat</p><p>pelajar untuk mengikutinya walaupun setiap pelajar mempunyai keupayaan yang berbeza.</p><p>Pembangunan modul ini juga dapat membantu dan memandu arah kepada guru dalam merangka pembelajaran</p><p>yang dapat mencapai objektif dalam masa yang singkat. Kajian berkaitan pembelajaran orang Asli</p><p>perlu diluaskan dalam semua bidang agar mereka tidak tersisih dalam masyarakat.</p><p></p>