Keberkesanan strategi pembelajaran masteri terhadap pencapaian dan pembangunan kompetensi pelajar dalam mata pelajaran prinsip perakaunan

<p>Kajian eksperimen ini telah menguji keberkesanan strategi pembelajaran masteri terhadap</p><p>pencapaian dan pembangunan kompetensi pelajar. Kompetensi yang dikaji ialah kemahiran menyelesaikan</p><p>masalah, kemahiran berkomun...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Heilmann Zulkifli
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2010
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10557
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:10557
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:105572024-07-04 Keberkesanan strategi pembelajaran masteri terhadap pencapaian dan pembangunan kompetensi pelajar dalam mata pelajaran prinsip perakaunan 2010 Heilmann Zulkifli <p>Kajian eksperimen ini telah menguji keberkesanan strategi pembelajaran masteri terhadap</p><p>pencapaian dan pembangunan kompetensi pelajar. Kompetensi yang dikaji ialah kemahiran menyelesaikan</p><p>masalah, kemahiran berkomunikasi, kemahiran kerja kumpulan dan kemahiran kepimpinan. Tujuan utama</p><p>penyelidikan ini adalah untuk membandingkan strategi pembelajaran masteri dengan strategi</p><p>pembelajaran tradisional dalam pendidikan perakaunan, dengan melihat kesan kedua-dua strategi</p><p>pembelajaran terhadap pencapaian prestasi dan pencapaian kompetensi pelajar. Kaedah yang digunakan</p><p>di dalam kajian ini berbentuk kuasi eksperimen yang berlangsung selama lapan minggu dan melibatkan</p><p>68 orang pelajar. Data dikutip menggunakan soal selidik dan ujian prestasi. Data dianalisis</p><p>menggunakan ujian-t dan analisis kovarians (ANCOVA). Dapatan kajian menunjukkan pencapaian prestasi</p><p>dan pencapaian kompetensi pelajar kumpulan strategi pembelajaran masteri lebih tinggi dan</p><p>signifikan berbanding dengan pelajar kumpulan strategi pembelajaran tradisional. Secara</p><p>keseluruhannya, kebanyakan pelajar kumpulan strategi pembelajaran masteri menerima baik pelaksanaan</p><p>strategi pembelajaran masteri. Implikasi dapatan kajian ini mencadangkan bahawa strategi</p><p>pembelajaran masteri wajar digunakan sebagai satu strategi pengajaran dan pembelajaran di dalam</p><p>pendidikan perakaunan bagi meningkatkan pencapaian dan pembangunan kompetensi pelajar.</p><p></p> 2010 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10557 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10557 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Pengurusan dan Ekonomi N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic
spellingShingle
Heilmann Zulkifli
Keberkesanan strategi pembelajaran masteri terhadap pencapaian dan pembangunan kompetensi pelajar dalam mata pelajaran prinsip perakaunan
description <p>Kajian eksperimen ini telah menguji keberkesanan strategi pembelajaran masteri terhadap</p><p>pencapaian dan pembangunan kompetensi pelajar. Kompetensi yang dikaji ialah kemahiran menyelesaikan</p><p>masalah, kemahiran berkomunikasi, kemahiran kerja kumpulan dan kemahiran kepimpinan. Tujuan utama</p><p>penyelidikan ini adalah untuk membandingkan strategi pembelajaran masteri dengan strategi</p><p>pembelajaran tradisional dalam pendidikan perakaunan, dengan melihat kesan kedua-dua strategi</p><p>pembelajaran terhadap pencapaian prestasi dan pencapaian kompetensi pelajar. Kaedah yang digunakan</p><p>di dalam kajian ini berbentuk kuasi eksperimen yang berlangsung selama lapan minggu dan melibatkan</p><p>68 orang pelajar. Data dikutip menggunakan soal selidik dan ujian prestasi. Data dianalisis</p><p>menggunakan ujian-t dan analisis kovarians (ANCOVA). Dapatan kajian menunjukkan pencapaian prestasi</p><p>dan pencapaian kompetensi pelajar kumpulan strategi pembelajaran masteri lebih tinggi dan</p><p>signifikan berbanding dengan pelajar kumpulan strategi pembelajaran tradisional. Secara</p><p>keseluruhannya, kebanyakan pelajar kumpulan strategi pembelajaran masteri menerima baik pelaksanaan</p><p>strategi pembelajaran masteri. Implikasi dapatan kajian ini mencadangkan bahawa strategi</p><p>pembelajaran masteri wajar digunakan sebagai satu strategi pengajaran dan pembelajaran di dalam</p><p>pendidikan perakaunan bagi meningkatkan pencapaian dan pembangunan kompetensi pelajar.</p><p></p>
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Heilmann Zulkifli
author_facet Heilmann Zulkifli
author_sort Heilmann Zulkifli
title Keberkesanan strategi pembelajaran masteri terhadap pencapaian dan pembangunan kompetensi pelajar dalam mata pelajaran prinsip perakaunan
title_short Keberkesanan strategi pembelajaran masteri terhadap pencapaian dan pembangunan kompetensi pelajar dalam mata pelajaran prinsip perakaunan
title_full Keberkesanan strategi pembelajaran masteri terhadap pencapaian dan pembangunan kompetensi pelajar dalam mata pelajaran prinsip perakaunan
title_fullStr Keberkesanan strategi pembelajaran masteri terhadap pencapaian dan pembangunan kompetensi pelajar dalam mata pelajaran prinsip perakaunan
title_full_unstemmed Keberkesanan strategi pembelajaran masteri terhadap pencapaian dan pembangunan kompetensi pelajar dalam mata pelajaran prinsip perakaunan
title_sort keberkesanan strategi pembelajaran masteri terhadap pencapaian dan pembangunan kompetensi pelajar dalam mata pelajaran prinsip perakaunan
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Pengurusan dan Ekonomi
publishDate 2010
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10557
_version_ 1804890571206033408