Keberkesanan strategi pembelajaran masteri terhadap pencapaian dan pembangunan kompetensi pelajar dalam mata pelajaran prinsip perakaunan
<p>Kajian eksperimen ini telah menguji keberkesanan strategi pembelajaran masteri terhadap</p><p>pencapaian dan pembangunan kompetensi pelajar. Kompetensi yang dikaji ialah kemahiran menyelesaikan</p><p>masalah, kemahiran berkomun...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2010
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10557 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
oai:ir.upsi.edu.my:10557 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
oai:ir.upsi.edu.my:105572024-07-04 Keberkesanan strategi pembelajaran masteri terhadap pencapaian dan pembangunan kompetensi pelajar dalam mata pelajaran prinsip perakaunan 2010 Heilmann Zulkifli <p>Kajian eksperimen ini telah menguji keberkesanan strategi pembelajaran masteri terhadap</p><p>pencapaian dan pembangunan kompetensi pelajar. Kompetensi yang dikaji ialah kemahiran menyelesaikan</p><p>masalah, kemahiran berkomunikasi, kemahiran kerja kumpulan dan kemahiran kepimpinan. Tujuan utama</p><p>penyelidikan ini adalah untuk membandingkan strategi pembelajaran masteri dengan strategi</p><p>pembelajaran tradisional dalam pendidikan perakaunan, dengan melihat kesan kedua-dua strategi</p><p>pembelajaran terhadap pencapaian prestasi dan pencapaian kompetensi pelajar. Kaedah yang digunakan</p><p>di dalam kajian ini berbentuk kuasi eksperimen yang berlangsung selama lapan minggu dan melibatkan</p><p>68 orang pelajar. Data dikutip menggunakan soal selidik dan ujian prestasi. Data dianalisis</p><p>menggunakan ujian-t dan analisis kovarians (ANCOVA). Dapatan kajian menunjukkan pencapaian prestasi</p><p>dan pencapaian kompetensi pelajar kumpulan strategi pembelajaran masteri lebih tinggi dan</p><p>signifikan berbanding dengan pelajar kumpulan strategi pembelajaran tradisional. Secara</p><p>keseluruhannya, kebanyakan pelajar kumpulan strategi pembelajaran masteri menerima baik pelaksanaan</p><p>strategi pembelajaran masteri. Implikasi dapatan kajian ini mencadangkan bahawa strategi</p><p>pembelajaran masteri wajar digunakan sebagai satu strategi pengajaran dan pembelajaran di dalam</p><p>pendidikan perakaunan bagi meningkatkan pencapaian dan pembangunan kompetensi pelajar.</p><p></p> 2010 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10557 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10557 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Pengurusan dan Ekonomi N/A |
institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
collection |
UPSI Digital Repository |
language |
zsm |
topic |
|
spellingShingle |
Heilmann Zulkifli Keberkesanan strategi pembelajaran masteri terhadap pencapaian dan pembangunan kompetensi pelajar dalam mata pelajaran prinsip perakaunan |
description |
<p>Kajian eksperimen ini telah menguji keberkesanan strategi pembelajaran masteri terhadap</p><p>pencapaian dan pembangunan kompetensi pelajar. Kompetensi yang dikaji ialah kemahiran menyelesaikan</p><p>masalah, kemahiran berkomunikasi, kemahiran kerja kumpulan dan kemahiran kepimpinan. Tujuan utama</p><p>penyelidikan ini adalah untuk membandingkan strategi pembelajaran masteri dengan strategi</p><p>pembelajaran tradisional dalam pendidikan perakaunan, dengan melihat kesan kedua-dua strategi</p><p>pembelajaran terhadap pencapaian prestasi dan pencapaian kompetensi pelajar. Kaedah yang digunakan</p><p>di dalam kajian ini berbentuk kuasi eksperimen yang berlangsung selama lapan minggu dan melibatkan</p><p>68 orang pelajar. Data dikutip menggunakan soal selidik dan ujian prestasi. Data dianalisis</p><p>menggunakan ujian-t dan analisis kovarians (ANCOVA). Dapatan kajian menunjukkan pencapaian prestasi</p><p>dan pencapaian kompetensi pelajar kumpulan strategi pembelajaran masteri lebih tinggi dan</p><p>signifikan berbanding dengan pelajar kumpulan strategi pembelajaran tradisional. Secara</p><p>keseluruhannya, kebanyakan pelajar kumpulan strategi pembelajaran masteri menerima baik pelaksanaan</p><p>strategi pembelajaran masteri. Implikasi dapatan kajian ini mencadangkan bahawa strategi</p><p>pembelajaran masteri wajar digunakan sebagai satu strategi pengajaran dan pembelajaran di dalam</p><p>pendidikan perakaunan bagi meningkatkan pencapaian dan pembangunan kompetensi pelajar.</p><p></p> |
format |
thesis |
qualification_name |
|
qualification_level |
Master's degree |
author |
Heilmann Zulkifli |
author_facet |
Heilmann Zulkifli |
author_sort |
Heilmann Zulkifli |
title |
Keberkesanan strategi pembelajaran masteri terhadap pencapaian dan pembangunan kompetensi pelajar dalam mata pelajaran prinsip perakaunan |
title_short |
Keberkesanan strategi pembelajaran masteri terhadap pencapaian dan pembangunan kompetensi pelajar dalam mata pelajaran prinsip perakaunan |
title_full |
Keberkesanan strategi pembelajaran masteri terhadap pencapaian dan pembangunan kompetensi pelajar dalam mata pelajaran prinsip perakaunan |
title_fullStr |
Keberkesanan strategi pembelajaran masteri terhadap pencapaian dan pembangunan kompetensi pelajar dalam mata pelajaran prinsip perakaunan |
title_full_unstemmed |
Keberkesanan strategi pembelajaran masteri terhadap pencapaian dan pembangunan kompetensi pelajar dalam mata pelajaran prinsip perakaunan |
title_sort |
keberkesanan strategi pembelajaran masteri terhadap pencapaian dan pembangunan kompetensi pelajar dalam mata pelajaran prinsip perakaunan |
granting_institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
granting_department |
Fakulti Pengurusan dan Ekonomi |
publishDate |
2010 |
url |
https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10557 |
_version_ |
1804890571206033408 |