Pembinaan Modul Latihan STEM berintegrasikan GeoGebra dan GeoGebra AR bagi topik Fungsi dan Fungsi Kuadratik
<p>Kajian ini bertujuan untuk membina, menguji kesahan, kebolehpercayaan dan</p><p>kebolehgunaan Modul Latihan STEM berintegrasikan GeoGebra dan GeoGebra AR.</p><p>Modul Latihan STEM melibatkan topik Fungsi dan Fungsi Kuadratik ba...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2023
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10582 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | <p>Kajian ini bertujuan untuk membina, menguji kesahan, kebolehpercayaan dan</p><p>kebolehgunaan Modul Latihan STEM berintegrasikan GeoGebra dan GeoGebra AR.</p><p>Modul Latihan STEM melibatkan topik Fungsi dan Fungsi Kuadratik bagi pelajar</p><p>Tingkatan Empat. Proses pembinaan modul adalah berdasarkan Model Pembinaan</p><p>Modul Sidek (2005), Kerangka kualiti pendidikan STEM (2011), Model Penyelesaian</p><p>Polya (1945) dan pengunaan perisian GeoGebra dan GeoGebra AR. Proses pembinaan</p><p>modul menggunakan Model Pembinaan Modul Sidek terbahagi kepada dua peringkat</p><p>iaitu peringkat membina draf dan peringkat pengujian modul. Pendekatan kuantitatif</p><p>yang digunakan dalam kajian ini ialah kajian tinjauan yang dijalankan secara maya di</p><p>sebuah sekolah menengah di Shah Alam, Selangor mematuhi Perintah Kawalan</p><p>Pergerakan Bersyarat akibat pandemik COVID-19. Bagi memperoleh kesahan dan</p><p>kebolehpercayaan Modul Latihan STEM, kajian ini melibatkan lima orang pakar dan</p><p>33 pelajar. Manakala, kebolehgunaan Modul Latihan STEM melibatkan 66 pelajar.</p><p>Pemilihan subjek kajian menggunakan pensampelan rawak berlapis. Kesemua lima</p><p>panel pakar bersetuju bahawa Modul Latihan STEM mempunyai kesahan yang tinggi</p><p>(88.7%) menggunakan peratus persetujuan pakar. Nilai alfa Cronbach (0.773)</p><p>menunjukkan nilai kebolehpercayaan Modul Latihan STEM adalah baik. Hasil analisis</p><p>kebolehgunaan modul pula menggunakan kaedah penentuan skor min bagi kesemua 20</p><p>item adalah 3.35 dan ditafsirkan sebagai min skor yang cemerlang. Modul ini dapat</p><p>memberikan implikasi positif terhadap pembelajaran STEM khususnya bagi topik</p><p>Fungsi dan Fungsi Kuadratik. Kesimpulannya, kajian ini berjaya menghasilkan satu</p><p>Modul Latihan STEM berintegrasikan GeoGebra AR bagi topik Fungsi dan Fungsi</p><p>Kuadratik yang menepati standard piawaian silibus KSSM yang telah ditetapkan untuk</p><p>kegunaan pelajar. Implikasi kajian ini adalah, (i) Modul Latihan STEM yang berfungsi</p><p>sebagai bahan bantu mengajar dan (ii) pengayaan untuk mempelajari Matematik</p><p>Tambahan.</p> |
---|