Pembinaan modul pembelajaran berasaskan masalah (PBMBIO-SCORE) dan kesannya terhadap pencapaian dan pemikiran kritis pelajar
<p>Kajian ini bertujuan membina dan menilai kesan modul PBM BIO-SCORE</p><p>berdasarkan pendekatan pengajaran berasaskan masalah (PBM). Pembinaan modul adalah berdasarkan</p><p>adaptasi model Sidek & Jamaludin dan telah me...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2013
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10617 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
oai:ir.upsi.edu.my:10617 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
oai:ir.upsi.edu.my:106172024-07-15 Pembinaan modul pembelajaran berasaskan masalah (PBMBIO-SCORE) dan kesannya terhadap pencapaian dan pemikiran kritis pelajar 2013 Siti Azian Azrol Nasoha Bujang LB Theory and practice of education <p>Kajian ini bertujuan membina dan menilai kesan modul PBM BIO-SCORE</p><p>berdasarkan pendekatan pengajaran berasaskan masalah (PBM). Pembinaan modul adalah berdasarkan</p><p>adaptasi model Sidek & Jamaludin dan telah melalui proses pengesahan menggunakan pekali</p><p>persetujuan Cohens Kappa. Kajian juga menilai kesan modul terhadap pencapaian, pemikiran kritis</p><p>dan hubungan pencapaian dengan tahap pemikiran kritis pelajar. Pendekatan kuantitatif dengan reka</p><p>bentuk kuasi eksperimen telah digunakan dalam kajian ini. Pemilihan subjek kajian dijalankan secara</p><p>persampelan bertujuan melibatkan 60 orang pelajar tingkatan empat aliran sains yang mengambil mata</p><p>pelajaran Biologi di sebuah sekolah di Daerah Kuala Selangor. Subjek kajian terdiri daripada 30</p><p>orang pelajar kumpulan rawatan dan 30 orang pelajar kumpulan kawalan. Tiga jenis instrumen kajian</p><p>digunakan iaitu modul PBM BIO- SCORE, ujian pencapaian bertajuk Ekosistem Terancam dan ujian</p><p>pemikiran kritis Watson Glaser. Data dianalisis dengan menggunakan analisis deskriptif dan</p><p>inferensi. Analisis deskriptif menjelaskan tahap pemikiran kritis pelajar, manakala statistik</p><p>inferensi pula melibatkan ujian-t dan ujian korelasi Pearson yang menerangkan perbezaan serta</p><p>hubungan antara pemboleh ubah kajian. Hasil kajian menunjukkan bahawa terdapat peningkatan</p><p>pencapaian pada kedua-dua kumpulan rawatan dan kawalan, dengan kumpulan rawatan memperoleh</p><p>peningkatan pencapaian yang lebih tinggi secara signifikan berbanding kumpulan kawalan.</p><p>Dapatan kajian juga menunjukkan terdapat peningkatan tahap pemikiran kritis pada kedua-dua</p><p>kumpulan rawatan dan kawalan dengan kumpulan rawatan memperoleh peningkatan pencapaian yang lebih</p><p>tinggi daripada kumpulan kawalan secara signifikan. Analisis korelasi Pearson pula menunjukkan</p><p>tiada hubungan yang signifikan antara tahap pemikiran kritis dengan pencapaian pelajar.</p><p>Kesimpulan daripada kajian menunjukkan penggunaan modul pembelajaran berasaskan masalah (PBM</p><p>BIO-SCORE) telah meningkatkan pencapaian dan pemikiran kritis pelajar. Implikasi kajian menunjukkan</p><p>penggunaan modul pembelajaran berasaskan masalah (PBM) dapat meningkatkan</p><p>keberkesanan pengajaran dan pembelajaran Biologi.</p><p></p> 2013 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10617 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10617 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Sains dan Matematik N/A |
institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
collection |
UPSI Digital Repository |
language |
zsm |
topic |
LB Theory and practice of education |
spellingShingle |
LB Theory and practice of education Siti Azian Azrol Nasoha Bujang Pembinaan modul pembelajaran berasaskan masalah (PBMBIO-SCORE) dan kesannya terhadap pencapaian dan pemikiran kritis pelajar |
description |
<p>Kajian ini bertujuan membina dan menilai kesan modul PBM BIO-SCORE</p><p>berdasarkan pendekatan pengajaran berasaskan masalah (PBM). Pembinaan modul adalah berdasarkan</p><p>adaptasi model Sidek & Jamaludin dan telah melalui proses pengesahan menggunakan pekali</p><p>persetujuan Cohens Kappa. Kajian juga menilai kesan modul terhadap pencapaian, pemikiran kritis</p><p>dan hubungan pencapaian dengan tahap pemikiran kritis pelajar. Pendekatan kuantitatif dengan reka</p><p>bentuk kuasi eksperimen telah digunakan dalam kajian ini. Pemilihan subjek kajian dijalankan secara</p><p>persampelan bertujuan melibatkan 60 orang pelajar tingkatan empat aliran sains yang mengambil mata</p><p>pelajaran Biologi di sebuah sekolah di Daerah Kuala Selangor. Subjek kajian terdiri daripada 30</p><p>orang pelajar kumpulan rawatan dan 30 orang pelajar kumpulan kawalan. Tiga jenis instrumen kajian</p><p>digunakan iaitu modul PBM BIO- SCORE, ujian pencapaian bertajuk Ekosistem Terancam dan ujian</p><p>pemikiran kritis Watson Glaser. Data dianalisis dengan menggunakan analisis deskriptif dan</p><p>inferensi. Analisis deskriptif menjelaskan tahap pemikiran kritis pelajar, manakala statistik</p><p>inferensi pula melibatkan ujian-t dan ujian korelasi Pearson yang menerangkan perbezaan serta</p><p>hubungan antara pemboleh ubah kajian. Hasil kajian menunjukkan bahawa terdapat peningkatan</p><p>pencapaian pada kedua-dua kumpulan rawatan dan kawalan, dengan kumpulan rawatan memperoleh</p><p>peningkatan pencapaian yang lebih tinggi secara signifikan berbanding kumpulan kawalan.</p><p>Dapatan kajian juga menunjukkan terdapat peningkatan tahap pemikiran kritis pada kedua-dua</p><p>kumpulan rawatan dan kawalan dengan kumpulan rawatan memperoleh peningkatan pencapaian yang lebih</p><p>tinggi daripada kumpulan kawalan secara signifikan. Analisis korelasi Pearson pula menunjukkan</p><p>tiada hubungan yang signifikan antara tahap pemikiran kritis dengan pencapaian pelajar.</p><p>Kesimpulan daripada kajian menunjukkan penggunaan modul pembelajaran berasaskan masalah (PBM</p><p>BIO-SCORE) telah meningkatkan pencapaian dan pemikiran kritis pelajar. Implikasi kajian menunjukkan</p><p>penggunaan modul pembelajaran berasaskan masalah (PBM) dapat meningkatkan</p><p>keberkesanan pengajaran dan pembelajaran Biologi.</p><p></p> |
format |
thesis |
qualification_name |
|
qualification_level |
Master's degree |
author |
Siti Azian Azrol Nasoha Bujang |
author_facet |
Siti Azian Azrol Nasoha Bujang |
author_sort |
Siti Azian Azrol Nasoha Bujang |
title |
Pembinaan modul pembelajaran berasaskan masalah (PBMBIO-SCORE) dan kesannya terhadap pencapaian dan pemikiran kritis pelajar |
title_short |
Pembinaan modul pembelajaran berasaskan masalah (PBMBIO-SCORE) dan kesannya terhadap pencapaian dan pemikiran kritis pelajar |
title_full |
Pembinaan modul pembelajaran berasaskan masalah (PBMBIO-SCORE) dan kesannya terhadap pencapaian dan pemikiran kritis pelajar |
title_fullStr |
Pembinaan modul pembelajaran berasaskan masalah (PBMBIO-SCORE) dan kesannya terhadap pencapaian dan pemikiran kritis pelajar |
title_full_unstemmed |
Pembinaan modul pembelajaran berasaskan masalah (PBMBIO-SCORE) dan kesannya terhadap pencapaian dan pemikiran kritis pelajar |
title_sort |
pembinaan modul pembelajaran berasaskan masalah (pbmbio-score) dan kesannya terhadap pencapaian dan pemikiran kritis pelajar |
granting_institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
granting_department |
Fakulti Sains dan Matematik |
publishDate |
2013 |
url |
https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10617 |
_version_ |
1804890581992734720 |