Kepelbagaian budaya dalam aktiviti kokurikulum pelajar-pelajar Sekolah Menengah Daerah Asajaya, Samarahan, Sarawak

<p>Tujuan penyelidikan adalah untuk mendapatkan data tahap pemahaman</p><p>serta penglibatan pelajar dalam aktiviti kokurikulum berdasarkan perbezaan umur, jantina dan</p><p>bangsa. Sampel (N=143) terdiri daripada berbagai kaum, j...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Lee Sua Boi
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2007
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10619
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Tujuan penyelidikan adalah untuk mendapatkan data tahap pemahaman</p><p>serta penglibatan pelajar dalam aktiviti kokurikulum berdasarkan perbezaan umur, jantina dan</p><p>bangsa. Sampel (N=143) terdiri daripada berbagai kaum, jantina serta peringkat umur 13 hingga</p><p>17 tahun dipilih secara persampelan rawak. Pengumpulan data dilakukan dengan borang soal</p><p>selidik dan dapatan skor berdasarkan skala Likert 1- 5 dengan skor komposit dikumpulkan kepada</p><p>selang kelas bagi tiga tahap (3-Tinggi, 2-Sederhana, 1-Rendah). Dapatan menunjukkan tahap</p><p>pemahaman responden terhadap aktiviti kokurikulum berada pada tahap kognitif dan afektif adalah</p><p>tinggi iaitu 60.1% dan 51.0%, dan tahap tingkah lalru berada pada tahap sederhana iaitu 70.6% .</p><p>Jantina serta bangsa antara pelbagai peringkat umur bagi setiap tahap pemahaman kognitif, afektif</p><p>and tingkah laku menunjukkan tiada perbezaan signifikan dengan nilai p=0.664, p--0.223, p=0.993</p><p>Uantina). Bagi kategori bangsa, nilai p=0.221, p=0.870 kecuali tahap kognitif antara bangsa Melayu</p><p>dan Cina didapati wujudnya perbezaan yang signifikan yang sederhana kuat dengan nilai ( p=0.032)</p><p>pada nilai signifikan p< 0.05. Tahap pemahaman antara peringkat umur juga menunjukkan tiada</p><p>perbezaan yang signifikan dengan nilai p=0.611, p=0.711 dan p=0.652. Aspek kognitif, afektif dan</p><p>tingkah laku mempunyai perkaitan terhadap penglibatan dalam kokurikulum pada nilai r=0.585,</p><p>r=0.492 dan r=0.515. Dapatan juga menunjukkan tiada perbezaan antara tahap penglibatan</p><p>kokurikulum terhadap jantina (p=0.556), umur (p=0.787) serta bangsa (p=0.126) pada nilai signifikan</p><p>p<0.05. Berpandukan maklumat dan dapatan kajian membolehkan penyesuaian terhadap aktiviti</p><p>kokurikulum yang menjurus kepada sikap clan amalan yang mendorong kepada penglibatan aktiviti</p><p>kokurikulum. Kajian seterusnya boleh dijalankan bagi mendapatkan data pelajar-pelajar yang</p><p>terdiri daripada pelbagai budaya secara</p><p>menyeluruh di Sarawak and Malaysia amnya</p><p></p>