Kepelbagaian budaya dalam aktiviti kokurikulum pelajar-pelajar Sekolah Menengah Daerah Asajaya, Samarahan, Sarawak
<p>Tujuan penyelidikan adalah untuk mendapatkan data tahap pemahaman</p><p>serta penglibatan pelajar dalam aktiviti kokurikulum berdasarkan perbezaan umur, jantina dan</p><p>bangsa. Sampel (N=143) terdiri daripada berbagai kaum, j...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2007
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10619 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
oai:ir.upsi.edu.my:10619 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
oai:ir.upsi.edu.my:106192024-07-15 Kepelbagaian budaya dalam aktiviti kokurikulum pelajar-pelajar Sekolah Menengah Daerah Asajaya, Samarahan, Sarawak 2007 Lee Sua Boi LB Theory and practice of education <p>Tujuan penyelidikan adalah untuk mendapatkan data tahap pemahaman</p><p>serta penglibatan pelajar dalam aktiviti kokurikulum berdasarkan perbezaan umur, jantina dan</p><p>bangsa. Sampel (N=143) terdiri daripada berbagai kaum, jantina serta peringkat umur 13 hingga</p><p>17 tahun dipilih secara persampelan rawak. Pengumpulan data dilakukan dengan borang soal</p><p>selidik dan dapatan skor berdasarkan skala Likert 1- 5 dengan skor komposit dikumpulkan kepada</p><p>selang kelas bagi tiga tahap (3-Tinggi, 2-Sederhana, 1-Rendah). Dapatan menunjukkan tahap</p><p>pemahaman responden terhadap aktiviti kokurikulum berada pada tahap kognitif dan afektif adalah</p><p>tinggi iaitu 60.1% dan 51.0%, dan tahap tingkah lalru berada pada tahap sederhana iaitu 70.6% .</p><p>Jantina serta bangsa antara pelbagai peringkat umur bagi setiap tahap pemahaman kognitif, afektif</p><p>and tingkah laku menunjukkan tiada perbezaan signifikan dengan nilai p=0.664, p--0.223, p=0.993</p><p>Uantina). Bagi kategori bangsa, nilai p=0.221, p=0.870 kecuali tahap kognitif antara bangsa Melayu</p><p>dan Cina didapati wujudnya perbezaan yang signifikan yang sederhana kuat dengan nilai ( p=0.032)</p><p>pada nilai signifikan p< 0.05. Tahap pemahaman antara peringkat umur juga menunjukkan tiada</p><p>perbezaan yang signifikan dengan nilai p=0.611, p=0.711 dan p=0.652. Aspek kognitif, afektif dan</p><p>tingkah laku mempunyai perkaitan terhadap penglibatan dalam kokurikulum pada nilai r=0.585,</p><p>r=0.492 dan r=0.515. Dapatan juga menunjukkan tiada perbezaan antara tahap penglibatan</p><p>kokurikulum terhadap jantina (p=0.556), umur (p=0.787) serta bangsa (p=0.126) pada nilai signifikan</p><p>p<0.05. Berpandukan maklumat dan dapatan kajian membolehkan penyesuaian terhadap aktiviti</p><p>kokurikulum yang menjurus kepada sikap clan amalan yang mendorong kepada penglibatan aktiviti</p><p>kokurikulum. Kajian seterusnya boleh dijalankan bagi mendapatkan data pelajar-pelajar yang</p><p>terdiri daripada pelbagai budaya secara</p><p>menyeluruh di Sarawak and Malaysia amnya</p><p></p> 2007 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10619 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10619 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Sains Sukan dan Kejurulatihan N/A |
institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
collection |
UPSI Digital Repository |
language |
zsm |
topic |
LB Theory and practice of education |
spellingShingle |
LB Theory and practice of education Lee Sua Boi Kepelbagaian budaya dalam aktiviti kokurikulum pelajar-pelajar Sekolah Menengah Daerah Asajaya, Samarahan, Sarawak |
description |
<p>Tujuan penyelidikan adalah untuk mendapatkan data tahap pemahaman</p><p>serta penglibatan pelajar dalam aktiviti kokurikulum berdasarkan perbezaan umur, jantina dan</p><p>bangsa. Sampel (N=143) terdiri daripada berbagai kaum, jantina serta peringkat umur 13 hingga</p><p>17 tahun dipilih secara persampelan rawak. Pengumpulan data dilakukan dengan borang soal</p><p>selidik dan dapatan skor berdasarkan skala Likert 1- 5 dengan skor komposit dikumpulkan kepada</p><p>selang kelas bagi tiga tahap (3-Tinggi, 2-Sederhana, 1-Rendah). Dapatan menunjukkan tahap</p><p>pemahaman responden terhadap aktiviti kokurikulum berada pada tahap kognitif dan afektif adalah</p><p>tinggi iaitu 60.1% dan 51.0%, dan tahap tingkah lalru berada pada tahap sederhana iaitu 70.6% .</p><p>Jantina serta bangsa antara pelbagai peringkat umur bagi setiap tahap pemahaman kognitif, afektif</p><p>and tingkah laku menunjukkan tiada perbezaan signifikan dengan nilai p=0.664, p--0.223, p=0.993</p><p>Uantina). Bagi kategori bangsa, nilai p=0.221, p=0.870 kecuali tahap kognitif antara bangsa Melayu</p><p>dan Cina didapati wujudnya perbezaan yang signifikan yang sederhana kuat dengan nilai ( p=0.032)</p><p>pada nilai signifikan p< 0.05. Tahap pemahaman antara peringkat umur juga menunjukkan tiada</p><p>perbezaan yang signifikan dengan nilai p=0.611, p=0.711 dan p=0.652. Aspek kognitif, afektif dan</p><p>tingkah laku mempunyai perkaitan terhadap penglibatan dalam kokurikulum pada nilai r=0.585,</p><p>r=0.492 dan r=0.515. Dapatan juga menunjukkan tiada perbezaan antara tahap penglibatan</p><p>kokurikulum terhadap jantina (p=0.556), umur (p=0.787) serta bangsa (p=0.126) pada nilai signifikan</p><p>p<0.05. Berpandukan maklumat dan dapatan kajian membolehkan penyesuaian terhadap aktiviti</p><p>kokurikulum yang menjurus kepada sikap clan amalan yang mendorong kepada penglibatan aktiviti</p><p>kokurikulum. Kajian seterusnya boleh dijalankan bagi mendapatkan data pelajar-pelajar yang</p><p>terdiri daripada pelbagai budaya secara</p><p>menyeluruh di Sarawak and Malaysia amnya</p><p></p> |
format |
thesis |
qualification_name |
|
qualification_level |
Master's degree |
author |
Lee Sua Boi |
author_facet |
Lee Sua Boi |
author_sort |
Lee Sua Boi |
title |
Kepelbagaian budaya dalam aktiviti kokurikulum pelajar-pelajar Sekolah Menengah Daerah Asajaya, Samarahan, Sarawak |
title_short |
Kepelbagaian budaya dalam aktiviti kokurikulum pelajar-pelajar Sekolah Menengah Daerah Asajaya, Samarahan, Sarawak |
title_full |
Kepelbagaian budaya dalam aktiviti kokurikulum pelajar-pelajar Sekolah Menengah Daerah Asajaya, Samarahan, Sarawak |
title_fullStr |
Kepelbagaian budaya dalam aktiviti kokurikulum pelajar-pelajar Sekolah Menengah Daerah Asajaya, Samarahan, Sarawak |
title_full_unstemmed |
Kepelbagaian budaya dalam aktiviti kokurikulum pelajar-pelajar Sekolah Menengah Daerah Asajaya, Samarahan, Sarawak |
title_sort |
kepelbagaian budaya dalam aktiviti kokurikulum pelajar-pelajar sekolah menengah daerah asajaya, samarahan, sarawak |
granting_institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
granting_department |
Fakulti Sains Sukan dan Kejurulatihan |
publishDate |
2007 |
url |
https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10619 |
_version_ |
1804890582498148352 |