Penglibatan murid bermasalah pendengaran dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah
<p>Kajian kes ini dijalankan untuk meninjau pandangan guru terhadap penglibatan murid bermasalah</p><p>pendengaran di dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah bagi mata pelajaran</p><p>Bahasa Melayu dan Matematik...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2013
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11107 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
oai:ir.upsi.edu.my:11107 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
oai:ir.upsi.edu.my:111072024-07-16 Penglibatan murid bermasalah pendengaran dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah 2013 Syamsinar Abdul Jabar HV Social pathology. Social and public welfare <p>Kajian kes ini dijalankan untuk meninjau pandangan guru terhadap penglibatan murid bermasalah</p><p>pendengaran di dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah bagi mata pelajaran</p><p>Bahasa Melayu dan Matematik serta mengenal pasti faktor penggalak dan penghalang penglibatan murid</p><p>di dalam aktiviti berkenaan. Kajian ini melibatkan empat orang murid bermasalah pendengaran,</p><p>seorang guru Matematik dan seorang guru Bahasa Melayu. Instrumen kajian merupakan satu set borang</p><p>senarai semak pemerhatian digunakan untuk mengumpul data berkenaan tahap penglibatan murid di dalam</p><p>aktiviti pengajaran dan pembelajaran bilik darjah bagi mata pelajaran Bahasa Melayu dan Matematik.</p><p>Protokol temu bual digunakan untuk menemu bual guru dan murid bagi mengetahui faktor-faktor</p><p>penggalak dan penghalang penglibatan murid di dalam bilik darjah. Data temu bual pula dianalisis</p><p>dengan mentranskripsikan ke dalam bentuk verbatim dan diberikan tema-tema berdasarkan persoalan</p><p>kajian. Hasil kajian mendapati murid menunjukkan tahap penglibatan tinggi dari aspek persediaan</p><p>peralatan pembelajaran di dalam kedua-dua mata pelajaran. Tahap penglibatan yang tinggi juga</p><p>ditunjukkan dalam aspek latihan di papan putih bagi mata pelajaran Bahasa Melayu. Faktor penggalak</p><p>kepada penglibatan murid adalah pendekatan pengajaran guru, minat terhadap mata pelajaran,</p><p>perhatian dan galakan daripada guru, alat bantu mengajar yang menarik dan bantuan daripada rakan</p><p>sekelas. Faktor penghalang pula adalah sikap murid, masalah komunikasi, masalah alat bantu</p><p>pendengaran dan penggunaan alat bantu mengajar yang kurang menarik. Kajian ini memberi implikasi</p><p>bahawa murid bermasalah pendengaran boleh menunjukkan penglibatan tinggi di dalam aktiviti</p><p>bilik darjah sekiranya mendapat galakan dan bimbingan daripada guru.</p><p></p> 2013 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11107 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11107 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Pembangunan Manusia N/A |
institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
collection |
UPSI Digital Repository |
language |
zsm |
topic |
HV Social pathology Social and public welfare |
spellingShingle |
HV Social pathology Social and public welfare Syamsinar Abdul Jabar Penglibatan murid bermasalah pendengaran dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah |
description |
<p>Kajian kes ini dijalankan untuk meninjau pandangan guru terhadap penglibatan murid bermasalah</p><p>pendengaran di dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah bagi mata pelajaran</p><p>Bahasa Melayu dan Matematik serta mengenal pasti faktor penggalak dan penghalang penglibatan murid</p><p>di dalam aktiviti berkenaan. Kajian ini melibatkan empat orang murid bermasalah pendengaran,</p><p>seorang guru Matematik dan seorang guru Bahasa Melayu. Instrumen kajian merupakan satu set borang</p><p>senarai semak pemerhatian digunakan untuk mengumpul data berkenaan tahap penglibatan murid di dalam</p><p>aktiviti pengajaran dan pembelajaran bilik darjah bagi mata pelajaran Bahasa Melayu dan Matematik.</p><p>Protokol temu bual digunakan untuk menemu bual guru dan murid bagi mengetahui faktor-faktor</p><p>penggalak dan penghalang penglibatan murid di dalam bilik darjah. Data temu bual pula dianalisis</p><p>dengan mentranskripsikan ke dalam bentuk verbatim dan diberikan tema-tema berdasarkan persoalan</p><p>kajian. Hasil kajian mendapati murid menunjukkan tahap penglibatan tinggi dari aspek persediaan</p><p>peralatan pembelajaran di dalam kedua-dua mata pelajaran. Tahap penglibatan yang tinggi juga</p><p>ditunjukkan dalam aspek latihan di papan putih bagi mata pelajaran Bahasa Melayu. Faktor penggalak</p><p>kepada penglibatan murid adalah pendekatan pengajaran guru, minat terhadap mata pelajaran,</p><p>perhatian dan galakan daripada guru, alat bantu mengajar yang menarik dan bantuan daripada rakan</p><p>sekelas. Faktor penghalang pula adalah sikap murid, masalah komunikasi, masalah alat bantu</p><p>pendengaran dan penggunaan alat bantu mengajar yang kurang menarik. Kajian ini memberi implikasi</p><p>bahawa murid bermasalah pendengaran boleh menunjukkan penglibatan tinggi di dalam aktiviti</p><p>bilik darjah sekiranya mendapat galakan dan bimbingan daripada guru.</p><p></p> |
format |
thesis |
qualification_name |
|
qualification_level |
Master's degree |
author |
Syamsinar Abdul Jabar |
author_facet |
Syamsinar Abdul Jabar |
author_sort |
Syamsinar Abdul Jabar |
title |
Penglibatan murid bermasalah pendengaran dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah |
title_short |
Penglibatan murid bermasalah pendengaran dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah |
title_full |
Penglibatan murid bermasalah pendengaran dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah |
title_fullStr |
Penglibatan murid bermasalah pendengaran dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah |
title_full_unstemmed |
Penglibatan murid bermasalah pendengaran dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah |
title_sort |
penglibatan murid bermasalah pendengaran dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah |
granting_institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
granting_department |
Fakulti Pembangunan Manusia |
publishDate |
2013 |
url |
https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11107 |
_version_ |
1804890586873856000 |