Bahasa guru murid dalam pengajaran dan pembelajaran : satu analisis semantik dan pragmatik
<p>Kajian ini bertujuan untuk melihat keberkesanan Teori Sistem Semantik Penuh (Full System Semantic)</p><p>dan Teori Relevans terhadap pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah. Kajian ini menggunakan</p><p>reka bentuk kajian l...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2005
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11108 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
oai:ir.upsi.edu.my:11108 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
oai:ir.upsi.edu.my:111082024-07-16 Bahasa guru murid dalam pengajaran dan pembelajaran : satu analisis semantik dan pragmatik 2005 Muhammad Che Majid LB Theory and practice of education <p>Kajian ini bertujuan untuk melihat keberkesanan Teori Sistem Semantik Penuh (Full System Semantic)</p><p>dan Teori Relevans terhadap pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah. Kajian ini menggunakan</p><p>reka bentuk kajian lapangan, iaitu merakamkan secara langsung pengajaran guru. Di samping rakaman,</p><p>borang pemerhatian juga digunakan untuk mencatat konteks yang dihasilkan oleh guru dan murid.</p><p>Sampel pula terdiri daripada guru dan murid bagi mata pelajaran Bahasa Melayu, Geografi dan</p><p>Pendidikan Agama Islam. Sampel terdiri daripada murid Tingkatan I, Tingkatan 3, Tingkatan 4 dan</p><p>Tingkatan 5. Kajian ini dijalankan di salah sebuah sekolah menengah di dalam daerah Hutu Selangor.</p><p>Kaedah kualitatif digunakan. Dapatan kajian ini mendapati bahawa kedua-dua teori amat signifikan</p><p>digunakan dalam sesi pengajaran kerana ia berdasarkan konteks untuk murid memahami dengan jelas isi</p><p>pelajaran. Konteks dalam situasi pengajaran ialah Pengetahuan Sedia Ada murid. Di samping itu,</p><p>penggunaan implikatur juga dapat menerbitkan dapatan kajian seperti fungsi implikatur, implikatur</p><p>sebagai suatu strategi berbahasa, kekerapan penggunaan implikatur dan analisis lakuan bahasa. Murid</p><p>India amat sedikit menggunakan implikatur dalam pembelajaran berbanding dengan</p><p>murid Melayu.</p><p></p> 2005 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11108 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11108 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Bahasa dan Komunikasi N/A |
institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
collection |
UPSI Digital Repository |
language |
zsm |
topic |
LB Theory and practice of education |
spellingShingle |
LB Theory and practice of education Muhammad Che Majid Bahasa guru murid dalam pengajaran dan pembelajaran : satu analisis semantik dan pragmatik |
description |
<p>Kajian ini bertujuan untuk melihat keberkesanan Teori Sistem Semantik Penuh (Full System Semantic)</p><p>dan Teori Relevans terhadap pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah. Kajian ini menggunakan</p><p>reka bentuk kajian lapangan, iaitu merakamkan secara langsung pengajaran guru. Di samping rakaman,</p><p>borang pemerhatian juga digunakan untuk mencatat konteks yang dihasilkan oleh guru dan murid.</p><p>Sampel pula terdiri daripada guru dan murid bagi mata pelajaran Bahasa Melayu, Geografi dan</p><p>Pendidikan Agama Islam. Sampel terdiri daripada murid Tingkatan I, Tingkatan 3, Tingkatan 4 dan</p><p>Tingkatan 5. Kajian ini dijalankan di salah sebuah sekolah menengah di dalam daerah Hutu Selangor.</p><p>Kaedah kualitatif digunakan. Dapatan kajian ini mendapati bahawa kedua-dua teori amat signifikan</p><p>digunakan dalam sesi pengajaran kerana ia berdasarkan konteks untuk murid memahami dengan jelas isi</p><p>pelajaran. Konteks dalam situasi pengajaran ialah Pengetahuan Sedia Ada murid. Di samping itu,</p><p>penggunaan implikatur juga dapat menerbitkan dapatan kajian seperti fungsi implikatur, implikatur</p><p>sebagai suatu strategi berbahasa, kekerapan penggunaan implikatur dan analisis lakuan bahasa. Murid</p><p>India amat sedikit menggunakan implikatur dalam pembelajaran berbanding dengan</p><p>murid Melayu.</p><p></p> |
format |
thesis |
qualification_name |
|
qualification_level |
Master's degree |
author |
Muhammad Che Majid |
author_facet |
Muhammad Che Majid |
author_sort |
Muhammad Che Majid |
title |
Bahasa guru murid dalam pengajaran dan pembelajaran : satu analisis semantik dan pragmatik |
title_short |
Bahasa guru murid dalam pengajaran dan pembelajaran : satu analisis semantik dan pragmatik |
title_full |
Bahasa guru murid dalam pengajaran dan pembelajaran : satu analisis semantik dan pragmatik |
title_fullStr |
Bahasa guru murid dalam pengajaran dan pembelajaran : satu analisis semantik dan pragmatik |
title_full_unstemmed |
Bahasa guru murid dalam pengajaran dan pembelajaran : satu analisis semantik dan pragmatik |
title_sort |
bahasa guru murid dalam pengajaran dan pembelajaran : satu analisis semantik dan pragmatik |
granting_institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
granting_department |
Fakulti Bahasa dan Komunikasi |
publishDate |
2005 |
url |
https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11108 |
_version_ |
1804890587118174208 |