Penglibatan ibu bapa dan pengaruhnya ke atas kesediaan membaca kanak kanak pra sekolah
<p>Kajian mengenai penglibatan ibu bapa telah banyak dijalankan, terutamanya di luar negara. Walau</p><p>bagaimanapun, kajian mengenai penglibatan ibu bapa dari aspek psikologi jarang didapati di</p><p>Malaysia. Penglibatan ibu ba...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2012
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11122 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | <p>Kajian mengenai penglibatan ibu bapa telah banyak dijalankan, terutamanya di luar negara. Walau</p><p>bagaimanapun, kajian mengenai penglibatan ibu bapa dari aspek psikologi jarang didapati di</p><p>Malaysia. Penglibatan ibu bapa dalam pendidikan anak-anak mereka merupakan aspek penting yang</p><p>sering diabaikan. lbu bapa memainkan peranan signifikan dalam proses perkembangan anak-anak mereka.</p><p>Kajian ini mengupas penglibatan ibu bapa dari tiga aspek psikologi iaitu sokongan emosi,</p><p>perapatan dan jangkaan dan hubungannya dengan kesediaan membaca kanak-kanak pra sekolah. Kajian</p><p>ini adalah satu kajian kes berbentuk kualitatif yang menggunakan kaedah pemerhatian dan</p><p>temubual. Seramai 20 orang pelajar pra sekolah yang berusia lima tahun diberi ujian Konsep Cetakan</p><p>untuk menguji kesediaan membaca mereka. Selepas markah diperolehi,</p><p>5 pelajar yang mendapat markah tertinggi, sederhana dan terendah dipilih untuk sesi</p><p>pemerhatian dan seterusnya ibu dan bapa mereka ditemubual untuk mendapatkan maklumat</p><p>mengenai penglibatan mereka Dapatan kajian menunjukkan bahawa ibu bapa memang mempunyai pengaruh</p><p>signifikan ke atas kesediaan membaca kanak-kanak tersebut. Pelajar yang mendapat markah</p><p>tertinggi dan sederhana mempunyai ibu bapa yang melibatkan diri dalam pendidikan anak mereka dengan</p><p>memberikan sokongan emosi kepada anak mereka, mempunyai hubungan yang erat dengan anak serta</p><p>mempunyai harapan dan jangkaan yang tinggi terhadap anak mereka. Sebaliknya, pelajar yang mendapat</p><p>markah terendah didapati ibu bapa mereka tidak melibatkan diri dalam perkembangan dan</p><p>pendidikan anak mereka dengan kurang memberikan sokongan emosi, tidak mempunyai hubungan yang erat</p><p>dengan anak dan tidak yakin dengan potensi anak mereka. Dapatan kajian ini membawa implikasi yang</p><p>besar kepada semua pihak agar tidak memandang rendah akan faktor penglibatan ibu bapa. Semua pihak,</p><p>iaitu, ibu bapa, sekolah dan kerajaan perlu mengambil langkah proaktif supaya proses pendidikan</p><p>kanak kanak dapat berjalan dengan lancar. lbu bapa perlu diberi pendedahan tentang</p><p>kepentingan penglibatan mereka dan pada masa yang sama pihak sekolah perlu lebih melibatkan ibu</p><p>bapa dalam program-program yang dijalankan di sekolah.</p><p></p> |
---|