Penglibatan ibu bapa dan pengaruhnya ke atas kesediaan membaca kanak kanak pra sekolah

<p>Kajian mengenai penglibatan ibu bapa telah banyak dijalankan, terutamanya di luar negara. Walau</p><p>bagaimanapun, kajian mengenai penglibatan ibu bapa dari aspek psikologi jarang didapati di</p><p>Malaysia. Penglibatan ibu ba...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Marziaton Daud
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2012
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11122
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:11122
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:111222024-07-18 Penglibatan ibu bapa dan pengaruhnya ke atas kesediaan membaca kanak kanak pra sekolah 2012 Marziaton Daud LB Theory and practice of education <p>Kajian mengenai penglibatan ibu bapa telah banyak dijalankan, terutamanya di luar negara. Walau</p><p>bagaimanapun, kajian mengenai penglibatan ibu bapa dari aspek psikologi jarang didapati di</p><p>Malaysia. Penglibatan ibu bapa dalam pendidikan anak-anak mereka merupakan aspek penting yang</p><p>sering diabaikan. lbu bapa memainkan peranan signifikan dalam proses perkembangan anak-anak mereka.</p><p>Kajian ini mengupas penglibatan ibu bapa dari tiga aspek psikologi iaitu sokongan emosi,</p><p>perapatan dan jangkaan dan hubungannya dengan kesediaan membaca kanak-kanak pra sekolah. Kajian</p><p>ini adalah satu kajian kes berbentuk kualitatif yang menggunakan kaedah pemerhatian dan</p><p>temubual. Seramai 20 orang pelajar pra sekolah yang berusia lima tahun diberi ujian Konsep Cetakan</p><p>untuk menguji kesediaan membaca mereka. Selepas markah diperolehi,</p><p>5 pelajar yang mendapat markah tertinggi, sederhana dan terendah dipilih untuk sesi</p><p>pemerhatian dan seterusnya ibu dan bapa mereka ditemubual untuk mendapatkan maklumat</p><p>mengenai penglibatan mereka Dapatan kajian menunjukkan bahawa ibu bapa memang mempunyai pengaruh</p><p>signifikan ke atas kesediaan membaca kanak-kanak tersebut. Pelajar yang mendapat markah</p><p>tertinggi dan sederhana mempunyai ibu bapa yang melibatkan diri dalam pendidikan anak mereka dengan</p><p>memberikan sokongan emosi kepada anak mereka, mempunyai hubungan yang erat dengan anak serta</p><p>mempunyai harapan dan jangkaan yang tinggi terhadap anak mereka. Sebaliknya, pelajar yang mendapat</p><p>markah terendah didapati ibu bapa mereka tidak melibatkan diri dalam perkembangan dan</p><p>pendidikan anak mereka dengan kurang memberikan sokongan emosi, tidak mempunyai hubungan yang erat</p><p>dengan anak dan tidak yakin dengan potensi anak mereka. Dapatan kajian ini membawa implikasi yang</p><p>besar kepada semua pihak agar tidak memandang rendah akan faktor penglibatan ibu bapa. Semua pihak,</p><p>iaitu, ibu bapa, sekolah dan kerajaan perlu mengambil langkah proaktif supaya proses pendidikan</p><p>kanak kanak dapat berjalan dengan lancar. lbu bapa perlu diberi pendedahan tentang</p><p>kepentingan penglibatan mereka dan pada masa yang sama pihak sekolah perlu lebih melibatkan ibu</p><p>bapa dalam program-program yang dijalankan di sekolah.</p><p></p> 2012 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11122 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11122 text zsm openAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Pembangunan Manusia N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic LB Theory and practice of education
spellingShingle LB Theory and practice of education
Marziaton Daud
Penglibatan ibu bapa dan pengaruhnya ke atas kesediaan membaca kanak kanak pra sekolah
description <p>Kajian mengenai penglibatan ibu bapa telah banyak dijalankan, terutamanya di luar negara. Walau</p><p>bagaimanapun, kajian mengenai penglibatan ibu bapa dari aspek psikologi jarang didapati di</p><p>Malaysia. Penglibatan ibu bapa dalam pendidikan anak-anak mereka merupakan aspek penting yang</p><p>sering diabaikan. lbu bapa memainkan peranan signifikan dalam proses perkembangan anak-anak mereka.</p><p>Kajian ini mengupas penglibatan ibu bapa dari tiga aspek psikologi iaitu sokongan emosi,</p><p>perapatan dan jangkaan dan hubungannya dengan kesediaan membaca kanak-kanak pra sekolah. Kajian</p><p>ini adalah satu kajian kes berbentuk kualitatif yang menggunakan kaedah pemerhatian dan</p><p>temubual. Seramai 20 orang pelajar pra sekolah yang berusia lima tahun diberi ujian Konsep Cetakan</p><p>untuk menguji kesediaan membaca mereka. Selepas markah diperolehi,</p><p>5 pelajar yang mendapat markah tertinggi, sederhana dan terendah dipilih untuk sesi</p><p>pemerhatian dan seterusnya ibu dan bapa mereka ditemubual untuk mendapatkan maklumat</p><p>mengenai penglibatan mereka Dapatan kajian menunjukkan bahawa ibu bapa memang mempunyai pengaruh</p><p>signifikan ke atas kesediaan membaca kanak-kanak tersebut. Pelajar yang mendapat markah</p><p>tertinggi dan sederhana mempunyai ibu bapa yang melibatkan diri dalam pendidikan anak mereka dengan</p><p>memberikan sokongan emosi kepada anak mereka, mempunyai hubungan yang erat dengan anak serta</p><p>mempunyai harapan dan jangkaan yang tinggi terhadap anak mereka. Sebaliknya, pelajar yang mendapat</p><p>markah terendah didapati ibu bapa mereka tidak melibatkan diri dalam perkembangan dan</p><p>pendidikan anak mereka dengan kurang memberikan sokongan emosi, tidak mempunyai hubungan yang erat</p><p>dengan anak dan tidak yakin dengan potensi anak mereka. Dapatan kajian ini membawa implikasi yang</p><p>besar kepada semua pihak agar tidak memandang rendah akan faktor penglibatan ibu bapa. Semua pihak,</p><p>iaitu, ibu bapa, sekolah dan kerajaan perlu mengambil langkah proaktif supaya proses pendidikan</p><p>kanak kanak dapat berjalan dengan lancar. lbu bapa perlu diberi pendedahan tentang</p><p>kepentingan penglibatan mereka dan pada masa yang sama pihak sekolah perlu lebih melibatkan ibu</p><p>bapa dalam program-program yang dijalankan di sekolah.</p><p></p>
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Marziaton Daud
author_facet Marziaton Daud
author_sort Marziaton Daud
title Penglibatan ibu bapa dan pengaruhnya ke atas kesediaan membaca kanak kanak pra sekolah
title_short Penglibatan ibu bapa dan pengaruhnya ke atas kesediaan membaca kanak kanak pra sekolah
title_full Penglibatan ibu bapa dan pengaruhnya ke atas kesediaan membaca kanak kanak pra sekolah
title_fullStr Penglibatan ibu bapa dan pengaruhnya ke atas kesediaan membaca kanak kanak pra sekolah
title_full_unstemmed Penglibatan ibu bapa dan pengaruhnya ke atas kesediaan membaca kanak kanak pra sekolah
title_sort penglibatan ibu bapa dan pengaruhnya ke atas kesediaan membaca kanak kanak pra sekolah
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Pembangunan Manusia
publishDate 2012
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11122
_version_ 1811774753404354560